کد خبر: 564176
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۱:۱۴:۳۷
| |

آغاز فروش نفت روسیه به درهم امارات

روسیه با هدف کاهش وابستگی به دلار آمریکا، درصدد است پول صادرات نفت به بعضی از مشتریان هندی خود را به درهم امارات متحده عربی دریافت کند.

آغاز فروش نفت روسیه به درهم امارات
کد خبر: 564176
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۱:۱۴:۳۷

روسیه با هدف کاهش وابستگی به دلار آمریکا، درصدد است پول صادرات نفت به بعضی از مشتریان هندی خود را به درهم امارات متحده عربی دریافت کند.

به گزارش ایسنا، روسیه در پی حمله نظامی به اوکراین که از اواخر ماه فوریه آغاز شد، هدف تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش قرار گرفته است که مبادلات دلاری را برای این کشور دشوار کرده است.

در صورتحسابی که توسط رویترز مشاهده شده است، هزینه عرضه نفت به یک پالایشگر  هندی، به دلار محاسبه شده، در حالی که پرداخت به درهم امارات درخواست شده است.

شرکت روس‌نفت نفت را از طریق شرکت‌های بازرگانی شامل اورست انرژی و کورال انرژی به هند که به دومین مشتری بزرگ نفت این کشور پس از چین تبدیل شده است، ارسال می کند.

تحریم‌های غربی باعث شده است بسیاری از واردکنندگان نفت از معامله با مسکو خودداری کنند و قیمت محموله‌های نفت تک روسیه تخفیف بالایی در مقایسه با گریدهای دیگر پیدا کند. این امر باعث شده است پالایشگاه‌های هندی که نفت روسیه را به دلیل هزینه‌های حمل بالای آن، به ندرت خریداری می کنند، از فرصت ارزانی قابل توجه آن در مقایسه با نفت برنت و گریدهای نفتی خاورمیانه، بهره برده و خریدار نفت روسیه شوند.

روسیه در ژوئن برای دومین ماه متوالی، عربستان سعودی را کنار زد و دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق شد. حداقل دو پالایشگر هندی تاکنون بخشی از پول نفت روسیه را به درهم تسویه کرده‌اند و پالایشگرهای بیشتری در روزهای آینده چنین پرداخت‌هایی را انجام خواهند داد. طبق صورتحساب فروش نفت، پرداخت‌ها به گازپروم بانک از طریق بانک مشرق انجام شده که بانکی در دوبی است.

امارات متحده عربی به دنبال حفظ یک موضع خنثی است و مسکو را هدف تحریم قرار نداده است و پرداخت پول نفت روسیه به درهم ممکن است باعث شود بعضی در غرب خشمگین شوند. به گفته منابع آگاه، شرکتهای بازرگانی مورد استفاده روس نفت از ماه جاری درخواست برای پرداخت پول به درهم را آغاز کرده اند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آوریل گفته بود روسیه می خواهد استفاده از ارزهای غیرغربی را برای تجارت با کشورهایی مانند هند، افزایش دهد.

وزیر دارایی روسیه ماه گذشته گفته بود مسکو ممکن است خرید ارزهای کشورهای دوست را آغاز کرده و با استفاده از این ارزها، نرخ مبادله دلار و یورو را برای مقابله با رشد شدید ارزش روبل، کنترل کند.

بر اساس گزارش رویترز، هند موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده و پوشش بیمه که توسط شرکت‌های روسی فراهم می‌شود را پذیرفته است. بانک مرکزی هند هفته گذشته مکانیزم جدیدی برای تسویه تجارت بین‌المللی به روپیه معرفی کرد که از نظر بسیاری از کارشناسان، راهی برای گسترش تجارت با کشورهایی مانند روسیه و ایران است که تحت تحریم‌های غربی قرار دارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها