می‌دانید چند سیم‌کارت به نام شما است؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فرآیندی را آغاز کرده که به واسطه آن با ارسال پیامک به کاربران اطلاع می‌دهد چند سیم‌کارت به نام آن‌هاست تا بتوانند خطوطی که با سوءاستفاده برخی افراد سودجو از اسناد هویتی مردم به نام آن‌ها ثبت شده را مدیریت یا مسدود کنند.

می‌دانید چند سیم‌کارت به نام شما است؟
کد خبر: 560653
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۰۸:۲۸:۳۳

از چند روز قبل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارسال پیامک به مردم آن‌ها را از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام‌شان است مطلع می‌کند. این کار سبب می‌شود مردم از سیم‌کارت‌هایی که توسط عده‌ای سودجو با سواستفاده از اسناد هویتی‌شان، اقدام به خرید سیم‌کارت به نام آن‌ها کرده‌اند مطلع شده و برای مسدود کردن‌ آن‌ها اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، از آن‌جایی که هر تخلف و جرمی که توسط سیم‌کارت صورت بگیرد، به نام صاحب سیم‌کارت ثبت می‌شود، ضروری است که کاربران از راه‌های مختلف سیم‎کارت‌ها را مسدود کنند.

«پیمان قره‌داغی» مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره این اقدام گفت: در گذشته مردم برای اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام‌شان ثبت شده، باید از طریق سرشماره (۳۰۰۰۱۵۰) درخواست خود را ارسال و جوابش را دریافت می‌کردند.

قره داغی تاکید کرد: طبیعی است که بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از این روش‌ها، اطلاعی از این‌که چند سیم‌کارت به نام‌شان ثبت شده ندارند، به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات تصمیم گرفت از طریق سرشماره مشخص برای تمام کاربران اپراتورها، پیامک ارسال کرده و آن‌ها را از مالکیت سیم‌کارت‌ها مطلع کنند. 

وی درباره سو استفاده‌هایی که از طریق سیمکارت انجام می‌گیرد گفت: اکنون یکسری پیامک‌های جعلی برای کاربران ارسال می‌شود که با کیلیک روی آن‌ها حساب افراد خالی شده و اصطلاحا فیشینگ صورت می‌گیرد. برای تحقیقات در خصوص این تخلف و تخلفات دیگر مانند مزاحمت تلفنی و اینترنتی، اولین اتهام متوجه صاحب سیم‌کارت است.  

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: افرادی که از طریق پیامک ارسالی متوجه می‌شوند سیم‌کارت ثبت شده متعلق به آن‌ها نیست، باید با مراجعه به سایت اپراتورها، شماره کد دستوری و در برخی موارد مراجعه حضوری، سیمکاری که به نام‌شان نیست را مسدود یا مدیریت کنند.

قره‌داغی تاکید کرد: ما جلسات متعددی با تمام اپراتورها داشتیم تا آن‌ها زیرساخت مناسب برای این استعلام را مهیا کنند که این اتفاق نیز رخ داد. اکنون حتی نیاز به مراجعه حضوری برای مسدودسازی و مدیریت سیم‌کارت‌ها نیست و زیرساخت مناسب برای انجام غیرحضوری این کار از طریق مراجعه به پرتال و تلفن‌های پشتیبانی مهیا است. همچنین اگر در مواردی خاص نیاز به مراجعه حضوری باشد، کاربران می‌توانند به عاملان فروش سیمکارت در سراسر کشور مراجعه کنند.

قره‌داغی خاطرنشان کرد: اکنون در «درگاه ملی خدمات دولت هوشمند» نیز امکانی وجود دارد تا افراد با ثبت‌نام کنند و با ورود به بخش خدمات مستقیم، خدمات امور عمومی را انتخاب کنند تا آن‌ها را به سمت سرویس‌ها هدایت کند. در این مرحله می‌توانند با ورود به بخش تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار و ثابت، از تعداد خطوط همراه و ثابتی که به نام آن‌ها وجود دارد مطلع خواهند شد.  

وی در پاسخ به این سوال که افراد سودجو چطور می‌توانند در شرایطی که دریافت سیم‌کارت با سختگیری‌های زیادی همراه است، با استفاده از اسناد هویتی مردم اقدام به خرید سیم‌کارت کنند، گفت: اکنون مدتی است که احراز هویت به صورت OPT (رمز یکبار مصرف) انجام می‌شود و قوانینی برای آن درنظر گرفته شده که نمی‌توان آن را دور زد. اما در گذشته که خرید سیم‌کارت با این میزان سخت‌گیری همراه نبود، افرادی از خلا قانونی سواستفاده کردند و با استفاده از اسناد هویتی دیگران، سیمکارت‌هایی را به نام خود زدند که صاحبان‌شان از آن خبر ندارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها