پیش‌بینی قیمت بالاتر با طولانی شدن بازگشت نفت ایران

سیتی ریسرچ درپی طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای و به تاخیر افتادن بازگشت نفت ایران به بازار، پیش بینی خود از قیمت نفت را بالاتر برد.

پیش‌بینی قیمت بالاتر با طولانی شدن بازگشت نفت ایران
کد خبر: 555919
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ۱۱:۲۷:۰۹

سیتی ریسرچ درپی طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای و به تاخیر افتادن بازگشت نفت ایران به بازار، پیش بینی خود از قیمت نفت را بالاتر برد.

به گزارش ایسنا، بانک سیتی اعلام کرد تاخیر در تعلیق تحریم‌های ایران، عامل اصلی کاهش توازن میان عرضه و تقاضا بوده است.

این بانک اکنون زمان آغاز تعلیق تحریم‌های ایران را سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ پیش بینی می‌کند که در وهله نخست ۰.۵ میلیون بشکه در روز و سپس ۱.۳ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال، به عرضه اضافه خواهد کرد. پیش از این انتظار می‌رفت تسهیل تحریمهای ایران، در اواسط سال ۲۰۲۲ به عرضه نفت اضافه کند.

ایران و آمریکا از سال گذشته برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، در وین سرگرم مذاکرات غیرمستقیم بودند.

سیتی با توجه به محدود شدن عرضه، پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ را به میزان ۱۴ دلار بالا برد و ۱۱۳ دلار اعلام کرد و قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم و چهارم را به میزان ۱۲ دلار بالا برد و به ترتیب ۹۹ دلار و ۸۵ دلار برآورد کرد. این بانک میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را ۷۵ دلار اعلام کرد که ۱۶ دلار بالاتر از پیش بینی قبلی است.

قیمت نفت برنت در معاملات روز دوشنبه حدود ۱۲۰ دلار و وست تگزاس اینترمدیت ۱۱۹ دلار در هر بشکه بود. سیتی اعلام کرد: ما همچنان شاهد روند نزولی قیمتها، پس از افزایش شدید در کوتاه مدت، هستیم.

اگرچه افت تولید و صادرات نفت روسیه ادامه دارد، سیتی اعلام کرد انتظارات برای کاهش تولید روسیه به میزان دو تا سه میلیون بشکه در روز، اغراق آمیز است.

تغییر جریان نفت به سوی آسیا به معنای آن است که تولید و صادرات روسیه نهایتا کاهش زیادی پیدا نخواهد کرد اما بین یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود. از ۱.۹ میلیون بشکه در روز صادرات نفت دریابرد روسیه، حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز ممکن است به بازارهای دیگر مانند چین و هند تغییر مسیر پیدا کند یا در بعضی از بازارهای اروپایی بماند که دسترسی محدودی به نفت غیرروسی دارند.

بر اساس گزارش رویترز، سیتی رشد ضعیف‌تر ۲.۳ میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ را به دلیل موانع اقتصادی، قرنطینه‌های کرونا در چین و قیمتهای بالا پیش بینی می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها