کد خبر: 552427
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۱۸:۵۹:۰۰
| |

وکیلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

گروکشی سیاسی از عادلانه‌سازی یارانه‌ها دور از جوانمردی است

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره بیانیه حزب اتحاد ملت در خصوص عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: برخی احزاب می‌خواهند از مشکلات مردم نردبان انتقام درست کنند اما این کار شومنی سیاسی و دور از جوانمردی است.

گروکشی سیاسی از عادلانه‌سازی یارانه‌ها دور از جوانمردی است
کد خبر: 552427
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۱۸:۵۹:۰۰

محمدعلی وکیلی در مورد بیانیه حزب اتحاد ملت در انتقاد به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: هر زمانی که اصلاحات اقتصادی آن هم از نوع اصلاح ساختاری اتفاق می‌افتد، طبیعی است که تبعات آن گریبانگیر مردم خواهد شد، اینکه این دولت جرات و شهامت داشت که دست به این اصلاحات ساختاری بزند همواره مطالبه همه کارشناسان بوده است.

اصلاح ساختار مانع تداوم جریان رانتی یارانه‌های پنهان در ساختار اقتصادی ایران شد

به گزارش ایرنا، مدیر مسئول روزنامه ابتکار بیان داشت: کارشناسان همواره نسبت به مدیریت پرداخت یارانه‌های پنهان که رانت زا و فساد زاست هشدار دادند و حذف این فساد همواره مطالبه آنها بوده است دولت سیزدهم با اصلاح ساختار مانع تداوم جریان رانتی در بحث یارانه های پنهان در ساختار اقتصادی ایران شد.

عضو هیات رییسه مجلس دهم یادآور شد:مطالبه اصلاح ساختار اقتصادی در دولت پیشین وجود داشت اما در اصلاحی بسیار ناقص در مورد بنزین اجرا شد که با توجه به شیوه اجرای آن، تبعات بسیار بدی برای مردم بر جای گذاشت و وقایع ناخوشایند آبان ۹۸ را خلق کرد.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس دهم با بیان اینکه تصمیم دولت در اجرای تغییر سیاست ارز ترجیحی در شرایط سختی از سوی دولت اجرا شد، بیان داشت: این تصمیم، بهترین تصمیمی بود که می بایست گرفته شود،اما کِی و چگونه؟ من هم معتقدم که کی و چگونه آن جای تامل دارد.در این شرایط فشار های مختلفی بر روی دولت وجود دارد دولت هنوز از زیر بار سنگین کرونا بیرون نیامده و گرفتار تحریم‌های یکجانبه آمریکا و خروج این کشور  از برجام  است و با ابرچالش های همچون بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و  با دهها چالش دیگری روبرو بوده است. اجرای این تحول اقتصادی دشوار است.

منصفانه و جوانمردانه نیست عده ای بخواهند از تصمیم ساماندهی یارانه های دولت گروکشی کنند

وکیلی با توجه به تصمیم دولت در اجرای ساماندهی یارانه ها گفت: به هر حال این دولت باید این تصمیم را می گرفت و به نظر خودش، اکنون زمان اجرایی این تصمیم بود، این تصمیم گرفته شده است منصفانه و جوانمردانه نیست عده‌ای بخواهند از این تصمیم گروکشی کنند و این تصمیم درست زیر سوال ببرند و از مشکلات معیشتی مردم برای مشروعیت آفرینی خود استفاده کنند.

برخی احزاب می‌خواهند از مشکلات مردم نردبان انتقام درست کنند/ شومنی سیاسی می‌کنند

 وی افزود: برخی از احزاب می خواهند برای مشروعیت آفرینی خود از عوارضی که برای مردم به وجود آمده است نردبان انتقام درست کنند این گونه اقدام ناجوانمردانه است به نظر می‌آید برخی از احزاب یا برخی از چهره ها در شرایط کنونی همچون ضد انقلاب خارج نشین همیشه در شکاف بین زندگی مردم خیزی همانند موریانه و کرم های بین شکاف داشته اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: آنها می خواهند از این شکاف که در زندگی مردم اتفاق افتاده برای پیشبرد اهداف نامشروع خود استفاده کنند این به هیچ وجه جوانمردانه نیست مردم هم متوجه هستند که این صدا، صدای آنها نیست مردم نسبت به وضعیت معیشتی خود شکوه  دارند و مسئولین هم باید با گوش شنوا  به خواسته های مردم توجه کنند.

شرایط کنونی، شرایط بهره برداری سیاسی نیست

عضو هییت رییسه مجلس دهم گفت: شرایط کنونی، شرایط بهره برداری سیاسی نیست ما هیچ کدام حق نداریم در شرایط کنونی بهره‌برداری سیاسی کنیم چون شرایط کنونی محصول کارنامه همگان هست  هم حزب اتحاد ملت و هم دولت برآمده از حمایت آنها در گذشته و گذشته تر و هم دولت کنونی،بنابراین همه ما در این شرایط سهیم هستیم هیچکدام مجاز نیستیم که از روی فقر مردم، نردبانی برای اینکه خود را موجهه جلوه دهیم درست کنیم و دولت را شکست خورده قلمداد کنیم این کار ناجوانمردانه است.

وکیلی  با اشاره به آسیب‌های یارانه پنهان در اقتصاد ایران گفت: حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه های پنهان در ساختار اقتصادی ایران وجود داشت که به  نام مردم و به کام دلالان و مافیا ها ریخته می شود به همین دلیل معتقد هستم که اصل اصلاح ساختار که مورد اجماع همه کارشناسان با عقاید مختلف است، باید حمایت شود و نباید با شومنی، تبلیغات و اقدامات نمایشی سعی در جلب افکار عمومی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: نقدها باید با زبان دلسوزی به دولت یادآوری شود تا دولت جبران کند کما اینکه در روزهای اولیه اجرای این طرح کاستی‌های، در دهک بندی وجود داشت و  دولت با اصلاح دهک بندی یارانه ها سعی کرد که نواقص را جبران کند.

این نماینده سابق مجلس در مورد بخش  دیگری از این بیانیه در مورد مسائل تحریم و کاسبان تحریم و انتساب به دولت سیزدهم گفت: اینکه کاسبان تحریم با تحریم کنندگان در یک مسیر واحد هستند ادعای درستی است اما این حرف مصداق این دولت نیست چون این دولت از روز اول بی تاب تر از دولت پیشین برای به ثمر رساندن برجام تلاش می‌کند.

وکیلی خاطر نشان کرد: اینکه آمریکایی ها در وسط مذاکرات با تصمیمات ناگهانی همه پیش‌نویس توافقات اولیه را نادیده  می گیرند را نمی توان به این دولت متصل کنیم دولت پیشین هم مدت ها مذاکره کرد  و  تلاش شد تا بتواند برجام را به سرانجام برساند اما در دقیقه ۹۰ با کارشکنی آمریکایی ها مواجهه شد الان هم این اتفاق رخ می‌دهد و مذاکرات طولانی تیم مذاکره کننده جدید با تصمیمات آمریکایی ها  تغییر کرد.

وی با اشاره ادعای حزب اتحاد ملت مبنی بر اینکه حقوق شهروندی مردم به رسمیت شناخته نمی شود گفت: در این بیانیه همه چیز آمده است اینکه در یک بزنگاهی با یک بیانیه همه باید های مردم را به نام خود مصادره کنیم و طرف مقابل را نقطه مقابل بایدهای مردم، قلمداد کنیم این حرف دقیق و زیبنده ای نیست و شومنی سیاسی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد:دوستان ما هم از این فرصت هایی که امروز این دولت از آن برخوردار هست در گذشته برخوردار بودند هم این بلاها درست شد الان  دولت این فرصت ها را دارد و  با داشتن اشکالات نقدهای وجود دارد اما اینکه  بیاییم همه این اشکالات را که در همه دولت ها تکرار شده همچون پتکی از مشروعیت زدایی بر سر دولت بکوبیم آن هم در شرایطی که دولت در شدیدترین  و بدترین شرایط ممکن برای تامین معیشت مردم دست و پا میزند، جوانمردانه نیست.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار اضافه کرد:چون دود این ناکارآمدی به چشم کل نظام می‌روداین ناکارآمدی، فقط ناکارآمدی دولت رئیسی نیست اینکه ما بر طبل ناکارآمدی این دولت بکوبیم معنایش این است که در حقیقت ما بر طبل نا کارآمدی کل نظام کوبیدیم و پیروز  این جریان حزب اتحاد ملت نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها