کد خبر: 548154
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۱۶:۰۳:۱۶
| |

با هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا:

هزار تن گوشت مرغ مازاد از تولیدکنندگان گلستانی خریداری شد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: هزار تن گوشت مرغ مازاد از پرورش دهندگان این استان طی ۲ هفته اخیر به علت نداشتن خریدار در بازار مصرف و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده است.

هزار تن گوشت مرغ مازاد از تولیدکنندگان گلستانی خریداری شد
کد خبر: 548154
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۱۶:۰۳:۱۶

سعید حسن پور روز چهارشنبه با بیان این که در عرضه گوشت های سفید و قرمز مشکلی در بازار این استان وجود ندارد،  افزود: طرح خرید گوشت مرغ از پرورش دهندگان استان تا دستیابی به تعادل عرضه و تقاضا که بیشتر در ماه مبارک رمضان به وجود آمده، توسط پشتیبانی امور دام سازمان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان عرضه هر کیلوگرم مرغ زنده در واحدهای پرورش استان از ۱۹۷ به ۱۷۰ هزار ریال کاهش داده و اکنون عرضه گوشت مرغ در فروشگاه های استان بین ۲۹۵ تا ۲۸۵ هزار ریال و پایین تر از قیمت مصوب تنظیم بازار ۳۱۰ هزار ریال  است.

حسن پور راهکار تعادل بخشیدن به وضعیت بازار گوشت مرغ را علاوه بر تداوم خرید پشتیبانی امور دام، صدور مجوز صادرات اعلام و اضافه کرد: پیشنهاد صادرات مرغ به وزارتخانه برای پیگیری آن ارایه شده است.

استان گلستان با هزار و ۹ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره پرورش در استان وجود دارد و میانگین سالانه جوجه ریزی این واحدها بین ۵ تا ۴ نوبت است که مطابق گزارش مسوولان سازمان جهادکشاورزی استان روزانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن و حتی تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف می شود که عمده آن به بازار تهران حمل می شود.

 ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت اسمی ذبح ۴۴ هزار قطعه مرغ زنده در ساعت در استان گلستان فعال است که ۶ کشتارگاه آن دارای کد "آی آر" بین المللی برای صادرات هستند.

 گلستان از قطب های مهم صنعت پرورش مرغ در کشور و جزو سه استان برتر تولید کنندگان گوشت مرغ محسوب می شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین از روند قیمت نزولی دام زنده در استان خبر داد و گفت: براساس گزارش دریافتی از میدان دام وابسته به اداره کل امور عشایری گلستان، قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در 2 هفته قبل ۷۸۰ هزار ریال بود که امروز به ۶۸۰ هزار ریال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: برای تنظیم بازار گوشت قرمز در استان در نشست روز گذشته ستاد تنظیم بازار استان مقرر شد علاوه بر جابجایی قیمت گذاری آن از گروه سه ( قیمت گذار واحد صنفی) به ۲ ( تعیین قیمت توسط انجمن حمایت از مصرف کنندگان با نظر کمیسیون نظارت قیمت)، گروهی با مدیریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل و براساس تحلیل لاشه دام ذبح شده در کشتارگاه، قیمت آن به دست آورد و لحاظ سود واقعی به بازار مصرف عرضه شود.

هر راس دام زنده ۴۵ درصد گوشت خالص بعد از ذبح دارد که اکنون برای فروش آن ۳۰ درصد سود لحاظ می شود در حالی باید هشت سود برای عرضه آن محاسبه شود.

عرضه هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفند در فروشگاه های بازار استان بین یک میلیون و ۵۸۰ هزار تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار ریال عرضه می شود.

این استان شمالی یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر( اکراد کوچنده شمال خراسان ) و نیمه کوچنده بومی ( ترکمن) و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین دارد که از سوی بیش از ۵۰ هزار بهره بردار پرورش داده می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها