کد خبر: 546745
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۰۹:۱۰:۲۱
| |

بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در همدان

همدان را می‌توان نمادی از تمدن‌های باستانی و تاریخ ایران زمین دانست. همدان از آنجایی لقب کهن‌ترین شهر ایران را نیز به دوش می‌کشد که تاریخ شهرنشینی در این منطقه، حداقل به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. باتوجه به این پیشینه کهن و باستانی، وجود فعالیت‌های اقتصادی متنوع در این منطقه نیز دور از ذهن نخواهد بود. ظرفیت‌های اقتصادی متعدد در استان و شهر همدان موجب شده است تا امروزه صنایع و واحدهای اقتصادی مختلفی در این منطقه حضوری جدی و فعال داشته باشند.

بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در همدان
کد خبر: 546745
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۰۹:۱۰:۲۱

همدان را می‌توان نمادی از تمدن‌های باستانی و تاریخ ایران زمین دانست. همدان از آنجایی لقب کهن‌ترین شهر ایران را نیز به دوش می‌کشد که تاریخ شهرنشینی در این منطقه، حداقل به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. باتوجه به این پیشینه کهن و باستانی، وجود فعالیت‌های اقتصادی متنوع در این منطقه نیز دور از ذهن نخواهد بود. ظرفیت‌های اقتصادی متعدد در استان و شهر همدان موجب شده است تا امروزه صنایع و واحدهای اقتصادی مختلفی در این منطقه حضوری جدی و فعال داشته باشند.

در این مقاله با نگاهی به این ظرفیت‌های اقتصادی قابل‌توجه، به بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در همدان نیز خواهیم پرداخت. پس لطفا با مطالعه این مقاله همراه ما باشید.

ظرفیت‌های همدان برای کاریابی و استخدام

به‌منظور بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در همدان، بهتر است در ابتدا به ظرفیت‌های این منطقه برای اشتغال‌زایی و استخدام نگاهی بیندازیم. یکی از این ظرفیت‌های قابل‌توجه، وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی مختلف در همدان است که منجربه راه‌اندازی کارخانه ها و شرکت‌های تولیدی مختلفی در این منطقه شده است. از جمله این مناطق صنعتی می‌توان به شهرک صنعتی بوعلی و ناحیه صنعتی قهاوند اشاره کرد.

اما باتوجه به این موضوع که کسب‌وکارهای متعددی در بخش‌های خدماتی، کشاورزی و صنعتی استان همدان مشغول فعالیت هستند، در ادامه این مطلب هر یک از این بخش‌های اقتصادی را به طورجداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بخش کشاورزی

یکی از فعالیت‌های اقتصادی موردتوجه در استان همدان در رابطه با بخش کشاورزی است. ازآنجایی‌که این منطقه در تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند گردو، سیب زمینی، انگور و سیر جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد، سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش کشاورزی در همدان نیز می‌تواند ضمن افزایش تولید، اشتغال‌زایی بیشتری را به همراه داشته باشد.

صنعت گردشگری و صنایع دستی

بدون تردید یکی از مناطق جذاب برای توسعه صنعت گردشگری در ایران، همدان است. از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان می‌توان به غار علی‌صدر، شهر باستانی هگمتانه، گنبد علویان، آرامگاه بوعلی سینا، مسجد جامع همدان و آرامگاه باباطاهر اشاره کرد.

باتوجه به تعداد زیاد آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در همدان، رونق کسب‌وکارهای مختلف در صنعت گردشگری نیز می‌تواند موجب اشتغال‌زایی پایدار در این منطقه شود. این درحالی است که همدان در تولید صنایع دستی، یکی از مناطق شاخص و موردتوجه در کشور است. به‌عنوان مثال، سفالگری در همدان یکی از فعالیت‌های اقتصادی بومی است که قدمتی طولانی دارد. تا جایی که لالجین در همدان، به عنوان پایتخت سفال ایران نیز شناخته می‌شود.

کارخانه ها و واحدهای تولیدی

همدان را می‌توان یکی از مناطقی در کشور دانست که کارخانه ها و واحدهای تولیدی فراوانی را در خود جای داده است. خوب است بدانید که بر اساس گزارشی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان منتشر کرده است، بیش از 60 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در این استان مشغول فعالیت هستند.

کارخانه ها و شرکت‌های همدان اغلب در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی، پوشاک و ساخت منسوجات، صنایع شیمیایی، تولید مبل و مصنوعات چوبی، ساخت ماشین‌آلات، ساخت فلزات اساسی و صنعت پلاستیک فعالیت دارند.

معدن و صنایع معدنی

یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم در همدان، وجود معادن غنی در این منطقه است. خوب است بدانید که استان همدان جزء 10 استان برتر کشور از لحاظ ذخایر معدنی نیز محسوب می‌شود. باتوجه به وجود بیش از 200 معدن فعال در همدان، می‌توان این استان را یکی از استان‌های معدن‌خیز و مستعد برای انجام فعالیت‌های مرتبط با صنایع معدنی دانست.

باتوجه به بررسی‌های انجام شده در این حوزه، همدان دارای 28 نوع ماده معدنی مختلف است که از آن جمله می‌توان به سیلیس، سنگ آهن، پوکه معدنی، دولومیت و انواع گرانیت‌ اشاره کرد. همچنین خوب است بدانید که معادن یاقوت کبود در ایران نیز، در این منطقه از کشور قرار دارند.

لیست فرصت‌های شغلی مورد نیاز در استان همدان

اکنون که با ظرفیت‌های اقتصادی همدان به خوبی آشنا شدید، قصد داریم تا فهرستی از مشاغل مورد نیاز در همدان را خدمت شما کارجویان عزیز معرفی کنیم. همچنین با مراجعه به معتبرترین سایت کاریابی در همدان، می‌توانید انواع فرصت‌های استخدامی با شرایط کار تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای و دورکاری را به‌راحتی پیدا کنید. در ادامه برخی از مشاغل مورد نیاز کارخانه ها و شرکت‌های فعال در همدان آورده شده است:

  • برنامه‌نویس
  • منشی
  • مسئول دفتر
  • کارشناس امور اداری
  • طراح گرافیک
  • کارشناس فروش و بازاریاب
  • حسابدار
  • راننده

اگر هنوز مسیر شغلی مشخصی را برای خود انتخاب نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار همدان را مورد توجه قرار دهید. چراکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون توجه به مشاغل مورد نیاز بازار کار، اقدام به انتخاب رشته و اخذ مدرک تحصیلی کرده‌اند.

درنتیجه می‌توان یکی از علل افزایش نرخ بیکاری در بین زنان و مردان را همین عدم توجه به نیازمندی‌های شغلی در بازار کار محل زندگی کارجویان دانست. با انتخابی آگاهانه در مسیر شغلی خود، می‌توانیم مشکلات ناشی از بیکاری را کاهش داده و حتی پیشرفت شغلی خوبی را نیز تجربه کنیم. در بخش بعدی به بررسی نرخ بیکاری در همدان و نیز، ارائه راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت کاریابی و استخدام در این منطقه خواهیم پرداخت.

وضعیت بیکاری و کاریابی در همدان

بر اساس آماری که از نرخ بیکاری در همدان منتشر شده است، این استان در سال 1400 نرخ بیکاری در حدود 23 درصد را تجربه کرده است. باتوجه به آمار بیکاری و نیز جمعیت ۱٬۷۵۸٬۲۶۸ نفری استان همدان که در سرشماری سال 1395 گزارش شده است، ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی و حمایت از واحدهای تولیدی و کارخانه ها در همدان، موضوعی بسیار مهم و قابل‌توجه است.

این درحالی است که کارجویان نیز می‌توانند با تقویت مهارت‌های خود و کسب تجربه لازم برای استخدام در یک موقعیت شغلی، شانس کاریابی و استخدام خود را افزایش دهند. اما اگر شما نیز با مشکلات اقتصادی و بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا از یکی از کارخانه‌های شهر محل زندگی خود تعدیل نیرو شده‌اید، می‌توانید به این وضعیت به چشم یک فرصت نیز نگاه کنید. کارآفرینی و ایجاد کسب‌ و‌ کارهای خانگی، فرصتی کم‌نظیر برای درآمدزایی است.

درحقیقت یکی از اقدامات ضروری برای مبارزه با مشکلات اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در همدان، توسعه کسب‌ و‌ کارهای خانگی است. این در حالی است که حمایت از مردان یا زنانی که اقدام به راه‌اندازی مشاغل و کسب‌ و‌ کارهای خانگی کرده‌اند، می‌تواند موجب اشتغال‌زایی بیشتر و ایجاد حس امید و انگیزه در افرادی شود که مسیر خود اشتغالی را در پیش گرفته‌اند.

جمع‌بندی

در این مطلب با بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در همدان، بخش‌های اقتصادی مختلف در این منطقه را نیز معرفی کردیم. دریافتیم که صنعت گردشگری، کشاورزی، صنایع معدنی، کارخانه ها و واحدهای صنعتی مختلف در همدان، چرخ اقتصادی را در این منطقه به گردش درآورده و موجب اشتغال‌زایی برای کارجویان شده‌اند. همچنین با بررسی نرخ بیکاری در همدان، راه‌حل‌هایی را نیز برای افزایش استخدام و بهبود وضعیت کاریابی در همدان ارائه نمودیم.

کلام آخر اینکه اگرچه استان همدان دارای ظرفیت‌های فراوانی برای استخدام و اشتغال‌زایی جوانان است، اما در صورت بیکاری و عدم موفقیت در کاریابی، می‌توانید در مسیر کارآفرینی و ایجاد کسب‌ و‌ کارهای خانگی نیز قدم بردارید. بیکاری، تعدیل نیرو از کارخانه ها و وجود مشکلات اقتصادی، تنها مخصوص یک منطقه یا استانی خاص نیست. بنابراین با اعتماد به نفس و تکیه بر توانمندی‌های خود، همواره می‌توانید خود را در مسیر پیشرفت و درآمدزایی قرار دهید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها