کد خبر: 543117
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کمیسیون بهداشت موافق حذف ارز ترجیحی دارو نبود/ دولت با حذف ارز ترجیحی دارو باید قیمت‌ها را با ثبات نگه دارد

در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درباره اهمیت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دارو هشدار داده بودم

حسینعلی شهریاری می‌گوید: کمیسیون موافق حذف ارز ترجیحی دارو نبوده، اما مجلس با اصرار دولت، مجلس اختیار این حذف را در صورت ثابت نگه داشتن قیمت دارو به میزان شهریور 1400 در بودجه 1401 داده است.

کمیسیون بهداشت موافق حذف ارز ترجیحی دارو نبود/ دولت با حذف ارز ترجیحی دارو باید قیمت‌ها را با ثبات نگه دارد
کد خبر: 543117
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۱۶:۰۰:۰۰

اصرار دولت سیدابراهیم رئیسی برای حذف ارز ترجیحی و عدم دخیل کردن این ارز در محاسبات بودجه 1401 در لایحه پیشنهادی به مجلس در نهایت باعث صدور مجور اختیار برای این اقدام شد. با این وجود هنوز هشدارهای زیادی درباره تبعات این تصمیم شنیده شده و درخواست‌هایی برای مخالفت شورای نگهبان در این باره نیز وجود دارد. علاوه بر این، درباره حذف ارز ترجیحی دارو بیش از اقلام دیگر نگرانی وجود دارد و برخی کارشناسان تاکید دارند کنترل قیمت دارو با حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی ممکن نیست.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره گفت: ما مخالف حذف ارز ترجیحی بودیم و بارها هم پیش از این درباره تبعات حذف این ارز هشدار داده بودیم.

او با بیان اینکه اصل موضوع حذف ارز ترجیحی برای هدفمند کردن یارانه‌ها و مبارزه با رانت قابل توجه است، افزود: تردیدی نیست که در یک نگاه کلان حذف ارز ترجیحی از بروز قاچاق دارو جلوگیری و منابع جدید را تعریف می‌کند، اما به هر حال نگرانی‌های جدی در این زمینه وجود داشت.

شهریاری در پاسخ به این سوال که دیدگاه کمیسیون بهداشت به موضوع حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی از دارو چه بود، گفت: ما موافق نبودیم و نمایندگان زیاد دیگری نیز با حذف ارز ترجیحی به صورت کلی موافق نبودند، اما مجلس با اصرار دولت اختیار این حذف را در صورت ثابت نگه داشتن قیمت دارو به میزان شهریور 1400 در بودجه 1401 داده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نامه اخیر خود به رئیس‌جمهور و هشدار درباره تبعات حذف ارز ترجیحی دارو گفت: در این نامه دلایل مخالفت خودمان را با آمار و ارقام بیان کردیم.

او خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دولت از جانب مجلس مجوز حذف را دارد، اما ملزم به این کار نیست. علاوه بر این، دولت در قانون بودجه 1401 متعهد شده در صورت حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی از دارو مانع افزایش قیمت از سطح قیمت شهریور سال 1400 شود.

تاثیر حذف ارز ترجیحی از خدمات پزشکی بر هزینه‌های درمانی مردم

شهریاری در پاسخ به سوالی درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی از خدمات پزشکی از جمله خدمات سی‌تی اسکن، ام‌آرآی و سونوگرافی بر هزینه‌های درمانی مردم گفت: بدون شک قیمت تمام‌شده خدمات تحت تاثیر قرار می‌گیرد، با این وجود مجلس شرط کرده در صورت تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی باید قیمت‌ها ثابت بماند.

او ادامه داد: در نامه به رئیس‌جمهور تاکید کردم که سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت به موقع هزینه‌های ارائه‌دهندگان خدمات سلامت با مشکلات جدی مواجه هستند. با این وجود دولت به این موضوع اصرار داشت تا این ارز از محاسبات کشور حذف شود و حالا چنین اختیاری را دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که تصور می‌کنید دولت بتواند در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها توفیقی داشته باشد یا نه، گفت: مجلس با این شرط اختیار حذف را بر عهده دولت گذاشته است، خوشان هم می‌گویند می‌توانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها