محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

محاسبات دولت در بودجه ۱۴۰۱ بر مبنای حذف ارز ترجیحی بود/ کمیسیون تلفیق به تداوم ارز ترجیحی رأی نداد

مجلس بر پایه تصمیم جمعی با نظر دولت در خصوص حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی همراهی کرد

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات می‌گوید دولت از اساس در محاسبات لایحه پیشنهادی بودجه ارز چهار هزار و 200 تومانی را با محاسبات بر اساس نرخ ETS بسته بود.

محاسبات دولت در بودجه ۱۴۰۱ بر مبنای حذف ارز ترجیحی بود/ کمیسیون تلفیق به تداوم ارز ترجیحی رأی نداد
کد خبر: 542169
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰

مصوبه دوپهلوی مجلس یازدهم در لایحه بودجه 1401 مبنی بر اختیار دولت در حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی از لیست برخی اقلام و کالاهای اساسی با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. برخی نمایندگان کماکان می‌گویند حذف این ارز تاثیر تورمی زیادی به دنبال دارد و عده دیگری تاکید دارند که تداوم تخصیص این ارز تنها موجب رانت و فساد می‌شد و با حذف آن و ارائه کالابرگ در ازای رشد قیمت‌ها می‌توان آثار تورمی آن را خنثی کرد. در این بین حذف ارز ترجیحی خواسته جدی و اصلی دولت بود.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یازدهم، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره این تصمیم گفت: دولت از اساس در محاسبات لایحه پیشنهادی بودجه ارز چهار هزار و 200 تومانی را حذف کرده و چیزی در این‌باره قید نکرده بود.

او ادامه داد: دولت در لایحه پیشنهادی فقط نرخ محاسبات ارز را با نرخ ETS حساب کرده و یارانه کالاهای اساسی را نیز در یک بخش 172 هزار میلیارد تومان و در بخشی دیگر 66 هزار تومان گذاشته بود.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس دقیقاً در قبال موضوع ارز ترجیحی و یارانه چه تصمیمی گرفت گفت: مجلس رقم پیشنهادی دولت را بالاتر هم برد؛ آن را به 250 هزار میلیارد تومان رساند و در تبصره یک بودجه هم مصوب کرد که نرخ ارز همان ETS مورد تاکید دولت باشد.

او خاطرنشان کرد: در حقیقت مجلس پیش از طرح پیشنهادی آقای نادران در بخش هزینه‌ای، با تصویب ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه تامین گندم، دارو و کالاهای اساسی در بخش درآمدی با خواسته دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی موافقت کرده بود.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیسیون تلفیق بودجه مخالف حذف ارز ترجیحی بود گفت: کمیسیون تلفیق برای نگه داشتن ارز ترجیحی رأی نداد و با رقمی که درباره یارانه تصویب کرد عملاً با رویه دولت در حذف ارز ترجیحی هم‌نوا شد.

او اضافه کرد: یکی از نمایندگان پیشنهاد داد رقم یارانه‌ها با ارز چهار هزار و 200 تومانی تعیین شود که مجلس به این پیشنهاد رأی نداد؛ بنابراین خود مجلس هم موافق حذف ارز ترجیحی بود و نمایندگان به این پیشنهاد رأی موافق ندادند.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در پایان گفت: دولت در لایحه بودجه پیشنهادی محاسبات خود را بر مبنای حذف ارز ترجیحی انجام داده و این نظر جمعی مجلس بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها