عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

الزام قانونی شرکت‌ها در پرداخت سود سهام از طریق سجام/ متخلفان جریمه می‌شوند

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام خبر داد و گفت: اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود؛ ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.

الزام قانونی شرکت‌ها در پرداخت سود سهام از طریق سجام/ متخلفان جریمه می‌شوند
کد خبر: 540463
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۲:۴۷:۰۲

«محسن علیزاده» امروز (یکشنبه) به آخرین اقدامات انجام شده در الزام شرکت‌ها برای واریز سود سالانه سهامداران از طریق سامانه «سجام» اشاره کرد و افزود: همان طور که بارها به آن تاکید داشتیم، باید به طور حتم تقسیم سود شرکت‌های حاضر در بورس از طریق سامانه سجام انجام شود. این موضوع هم در یک یا ٢ مصوبه شورای عالی بورس آورده شده است.

به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: تاکنون این مساله به صورت قانون نبود و آن را فقط به عنوان یک مشوق برای شرکت‌ها تعریف کرده بودیم؛ این در حالیست که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به این نتیجه رسیدیم تا یک بند الحاقی و قانونی درخصوص الزام شرکت‌ها برای پرداخت سود از طریق سجام مورد نظر قرار گیرد.

علیزاده اظهار داشت: به همین منظور پیشنهادی در کمیسیون تلفیق بودجه مطرح و مصوب شد که در چند روز گذشته هم در صحن علنی مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

 عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: اکنون باید مصوبه مجلس (پیشنهاد ارائه شده در کمیسیون تلفیق بودجه) پس از بررسی و تصویب کامل لایحه بودجه سال آینده به شورای نگهبان ارجاع شود تا در صورت تایید به عنوان قانون ابلاغ شود و طبق آن شرکت‌ها ملزم به پرداخت سود سهامداران از طریق سجام پرداخت خواهند شد.

جزییات مصوبه مجلس برای پرداخت سود سهام از طریق سجام

وی گفت: در این بند الحاقی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است که همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی سالیانه خود را از طریق سامانه سجام و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران پرداخت کنند.

علیزاده اظهار داشت: این امر به عنوان یک تکلیف قانونی است که از این به بعد باید همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در دستور کار خود قرار دهند.

جریمه شرکت‌ها برای پرداخت سود سهامداران از طریق بانک

رییس کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس به جریمه در نظر گرفته شده برای شرکت‌هایی که از پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام خودداری می‌کنند، اشاره کرد و گفت: در این مصوبه، بندی اضافه شده برای افرادی که از پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام خودداری کنند و تنبیهی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته سود شرکت‌ها از طریق بانک پرداخت می‌شد، اکنون اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود؛ ناشر مکلف است تا مبلغ سود را با ٢٠ درصد جریمه پرداخت کند.

علیزاده اعلام کرد که سازمان بورس را هم موظف کردیم تا نظارت دقیقی را برای اجرای درست این مصوبه داشته باشد.

رییس کمیته بازار سرمایه مجلس تاکید کرد: شرکت‌ها طبق تاریخ تعیین شده در مصوبه مجمع باید سود سهام را پرداخت کنند، اگر سود از طریق سامانه سجام پرداخت شود، همان سود تعیین شده را پرداخت خواهند کرد؛ در غیر اینصورت باید سود تعیین شده به اضافه ٢٠ درصد جریمه به حساب سهامداران واریز شود.

وی گفت: این جریمه بدین منظور در نظر گرفته شده تا همه شرکت‌ها برای عدم پرداخت ٢٠ درصد جریمه، ملزم به پرداخت حتمی سود از طریق سامانه سجام شوند.

علیزاده تاکید کرد: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی مجلس تصویب شده و اکنون منتظر تایید شورای نگهبان است تا به قانون تبدیل شود و همراه ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ قابلیت اجرا پیدا کند.

اعتراض سهامداران نسبت به مهلت هشت ماهه شرکت‌ها برای واریز سود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اعتراض سهامداران نسبت به مهلت هشت ماهه شرکت‌ها برای واریزی سود اشاره کرد و گفت: باید اقدامی صورت گیرد تا زمان پرداخت سود شرکت‌ها به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا کند. 

وی ادامه داد: مذاکراتی را در این خصوص انجام خواهیم داد که اگر اجرای آن امکان پذیر باشد، به طور حتم به بند الحاقی پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام اضافه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، با توجه به گذشت حدود چهار سال از راه‌اندازی سامانه «سجام» اما همچنان در این میان شرکت‌هایی وجود دارند که با بی‌توجهی به این قانون و الزام سهامداران برای حضور در بانک‌ها، مشکلات زیادی را برای این افراد ایجاد کرده‌اند و همچنان سهامداران در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند که برای دریافت سود هر چند ناچیز سالیانه خود، سختی‌های حضور در بانک‌ها را به جان بخرند.

حضور سهامداران در صف‌های طولانی بانک‌ها برای دریافت مبالغ بسیار ناچیز سود با اعتراضات گسترده‌ای از سوی آنها همراه شد که فعالان حاضر در بازار، پرداخت سود از طریق سامانه سجام را تنها راه حل رفع این مشکل سهامداران اعلام کرده‌اند.

در ادامه این تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسوولان برای استفاده شرکت‌ها از سجام، حدود یک ماه گذشته «مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت: حدود ۲۷۰ شرکت، سود سهامداران در سال جاری را از طریق سجام واریز کردند اما بقیه همکاری نکردند. از این رو با توجه به امکانات موجود و ضمانت‌های اجرایی قطعا با این شرکت‌ها برخورد خواهد شد. سال آینده تمام شرکت ها ملزم هستند سود سهامداران را از طریق سجام توزیع کنند. به طوری که دیگر مجبور نباشند از این بانک به آن بانک مراجعه کنند بلکه بتوانند بصورت متمرکز سود سهام را دریافت کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان بورس در صدد است از طریق اصلاح قانون، مجازات‌ها را به نحوی در نظر گیرد که دیگر این موارد تکرار نشود و شرکت ها به موقع سودها را پرداخت کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها