فرار رو به جلو برخی کارفرمایان متخلف/ هیچ کارگری بدون حداقل مزد و بیمه نباید به کار گرفته شود

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه طبق قانون هیچ کارگری نباید بدون حداقل مزد و بیمه به کار گرفته شود، گفت: برخی کارگران برای دور زدن قانون فرار رو به جلو انجام می‌دهند.

فرار رو به جلو برخی کارفرمایان متخلف/ هیچ کارگری بدون حداقل مزد و بیمه نباید به کار گرفته شود
کد خبر: 536517
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۶:۱۴:۵۲

آیت اسدی در مورد تخلف برخی کارفرمایان گفت: برخی از کارفرمایان متخلف هستند، برای اینکه قانون را‌‌‌‌‌‌‌‌ دور بزنند، می‌گویند یک تعداد کارگر غیررسمی وجود دارد و ما آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار می‌گیریم، در حالی که هیچ کس به نام کارگر غیررسمی وجود ندارد و این نتیجه استثماری است که کارگر در شرایط نیاز، مجبور است، بدون قرارداد، کار کند و مبلغی برای گذران زندگی خود بگیرد.

به گزارش فارس، وی افزود: برخی کارفرمایان متخلف به جای اینکه قانون را‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت کنند، حتی قانون پرداخت حداقل حقوق کارگران را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم زیر پا می‌گذارند و کارگر را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیمه نمی‌کنند که در واقع استثمار صورت می‌گیرد. اولا اینکه آنها باید به قانون احترام بگذارند، ثانیا ماموران نظارت در نهادهای قانونی مانند اداره کار و تعاون و بازرسی تامین اجتماعی باید مرتب کارگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ بازرسی کند و در جاهایی که قوانین کار رعایت نمی‌شود، طبق قانون برخورد کنند و تعدادی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دادگاه معرفی کنند تا کارفرما به جای پاسخ به بی‌قانونی خود نگوید که کار گر غیررسمی زیاد وجود دارد.

اسدی اضافه کرد: طبق قانون کسی که روزانه 7 و نیم ساعت و هفته‌ای 44 ساعت کار می‌کند، باید حداقل حقوق کارگری را‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کند، البته حق اولاد و سایر مزایا هم باید به آن اضافه شود.

عضو شورای عالی بورس در مورد اینکه برخی از کارگاه‌ها هیچ تابلویی ندارند و در منازل مسکونی و یا در زیرزمینی‌ها مشغول فعالیت هستند، گفت: نهادهای نظارتی باید سایت‌هایی به وجود بیاورند که اگر کارگر نمی‌تواند، شکایت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت حضوری ارائه کند،‌ اطلاعات کارگاه غیرمجاز را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ثبت کنند و بازرسان اداره کار مراجعه کنند و در صورت تخلف با آنها برخورد کنند.

به گفته وی؛ باید نهادهای نظارتی تدابیری بیندیشند که دستورالعمل‌هایی برای نظارت بر کارگاه‌ها تهیه شود و اگر این اقدامات صورت نگیرد، نیروی کار ماهر نمی‌تواند با حداقل مزد کار کند و نیروی کار ماهر در کارگاه‌ها کمیاب می‌شود.

اسدی در مورد اینکه برخی کارفرمایان هم گلایه دارند که کارگرانی مراجعه می‌کنند که مدرک دانشگاهی دارند، اما کار بلد نیستند، گفت: این یکی از مشکلات آموزش عالی کشور است که فارغ‌التحصیل دانشگاهی مجبور است برای کار پیدا کردن آموزش فنی و حرفه‌ای هم ببیند و آموزش‌های ما مبتنی بر نیاز بازار نیست.

عضو شورای عالی بورس در مورد طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان گفت: در حال حاضر این طرح رونق چندانی ندارد، به ویژه در شرایط کرونایی که بسیاری از دوره‌ها متوقف شده است، اما نظام آموزشی کشور باید بر اساس نیاز جامعه و بر اساس آموزش عملی باشد.

وی در مورد سبد معیشت خانوار کارگری نیز گفت: در جلسه روز شنبه شورای عالی کار، سبد معیشت میانگین یک خانوار کارگری 8 میلیون و 990 هزار تومان تعیین شد که از این رقم 3 میلیون و 286 هزار تومان برای خوراکی‌ها و 5 میلیون و 690 هزار تومان برای اقلام غیرخوراکی در نظر گرفته شده است.

اسدی در مورد اینکه آیا تعیین سبد معیشت به معنای آن است که حداقل حقوق سال آینده به این میزان خواهد بود گفت: سبد معیشت متفاوت از حداقل حقوق است و این سبد هزینه یک خانوار متعارف به اندازه 3.3 نفر است که هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی ماهانه در آن درج شده است، اما برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده دو عامل سبد معیشت خانوار کارگری و نرخ تورم باید وجود داشته باشد که الان یکی از این مولفه‌ها یعنی سبد معیشت خانوار کارگری تعیین شده است.

وی افزود: رقم سبد معیشتی کمک می‌کند که در میز مذاکرات تعیین حداقل مزد کارگران با دست پر جلو برویم.

اسدی در مورد اینکه معمولا حداقل مزد کارگران چه میزان از سبد معیشت خانوار را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کند، گفت: در سال‌های متفاوت مختلف است و معمولا بین 50 تا 60 درصد سبد را‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین می‌کند، اما ما باید سعی کنیم، در صورت امکان کل سبد معیشت خانوار کارگری از سوی کارفرما تعیین شود. در عین حال به عرضه و تقاضای بازار هم بستگی دارد.

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: با کمبود نیروی کارگر ماهر در کارگاه‌ها، برخی از این نیروها 3 تا 4 برابر حداقل مزد کارگر دریافت می‌کنند و این به خاطر کمبود نیروی کار ماهر است که امیدواریم نظام آموزشی و فنی و حرفه‌ای ما نسبت به تامین نیروی ماهر کار بیشتر فعالیت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها