کد خبر: 369942
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

ولی‌الله صالحی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اصلاح حداقل دستمزد کف خواسته کارگران است/ اوضاع بی‌ثبات اقتصاد جلسه شورای عالی کار را به تعویق انداخت/ کارگران باید صبورتر از گذشته باشند/ چانه‌زنی را ادامه می‌دهیم

هر سال زمان برگزاری جلسات سه‌جانبه تعیین مزد با تاخیر مواجه می‌شود، اما این بار مساله پیچیده‌تر است. به نظر می‌رسد بار سنگین افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی، که این اواخر ناشی از گرانی 200 درصدی قیمت بنزین بوده است، بار دیگر بر دوش معیشت اقشار ضعیف افتاد.

اصلاح حداقل دستمزد کف خواسته کارگران است/ اوضاع بی‌ثبات اقتصاد جلسه شورای عالی کار را به تعویق انداخت/ کارگران باید صبورتر از گذشته باشند/ چانه‌زنی را ادامه می‌دهیم
کد خبر: 369942
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بررسی سبد معیشت کارگران باز هم به حاشیه رفت. بیست و یکم آذرماه بود که خبر آمد آخرین جلسه سه‌جانبه تعیین مزد، از سوی اتحادیه کارگری، کارفرمایی و دولت، که فعلاً تمرکز خود را روی سبد معیشت گذاشته است، برگزار نخواهد شد.

اگرچه هر سال زمان برگزاری این جلسات با تاخیر مواجه می‌شود، اما این بار مساله پیچیده‌تر است. به نظر می‌رسد بار سنگین افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی، که این اواخر ناشی از گرانی 200 درصدی قیمت بنزین بوده است، بار دیگر بر دوش معیشت اقشار ضعیف افتاد.

قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت

قرار بود افزایش سه برابری قیمت بنزین هیچ‌ تاثیر منفی‌ای بر قیمت‌ کالاهای اساسی نگذارد، اما با وجود وعده و وعید مسئولان، این اتفاق افتاد. آن‌طور که گزارش‌های میدانی حکایت می‌کنند، گرانی کالاهای اساسی در اکثر شهرها رخ داده است.

بالاترین افزایش قیمت از 15 تا 35 درصد مربوط به میوه و سبزیجات بوده است. گفته می‌شود افزایش هزینه‎‌های حمل‌ونقل بر این گرانی تاثیرگذار بوده است. تهران، تبریز، خوزستان و اصفهان سردمدار گرانی کالاهای اساسی پس از افزایش قیمت بنزین بوده‌اند.

در این میان اما کارگران همچنان منتظر منطقی شدن دستمزد خود هستند. در حال حاضر تنها 30 درصد از خانوارهای کارگری توان اداره یک زندگی «بخور و نمیر» را دارند. آمارهای تاییدنشده می‌گویند بیش از 40 درصد از کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

فعلاً با مزد کاری نداریم

ولی‌الله صالحی، نماینده کارگران در شواری عالی کار، درباره دلایل تاخیر در برگزاری جلسه بررسی سبد معیشت کارگران به اعتمادآنلاین گفت: چند سالی می‌شود که به جای تعیین مزد، روی سبد معیشت کارگران تمرکز کرده‌ایم، به دلیل گرانی‌های اخیر و نوسانی که در بازار کالاهای اساسی وجود دارد فعلاً نمی‌توانیم این جلسات را برگزار کنیم.

صالحی با اشاره به روند صعودی قیمت کالاهای اساسی پس از افزایش نرخ بنزین، صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: کارگران باید قدری صبورتر از گذشته باشند تا بازارها به ثبات و آرامش برسند.

او همچنین در پاسخ این پرسش که تا چه حد امید می‌رود امسال شورای عالی کار موفق شود مزد کارگران را بر اساس نرخ تورم تعیین کند توضیح داد: وظیفه شورای عالی کار همین است؛ اینکه با چانه‌زنی بتواند دستمزد یا حداقل دستمزد کارگران را به واقعیت نزدیک کند، اما باید این نکته را هم در نظر داشت که اقتصاد ثبات خود را از دست داده و همین اتفاق روند تصمیم‌گیری را با مشکلات بسیاری مواجه می‎کند.

این فعال کارگری همچنین تاکید کرد: به شرایطی رسیده‌ایم که اصلاح حداقل دستمزد به کف خواسته کارگران تبدیل شده است.

معیشت کارگران بلاتکلیف مانده است

اما این همه ماجرا نیست. طی 10 سال گذشته، تعیین حداقل دستمزد کارگران همواره پایین‌تر از نرخ تورم محاسبه شده است. همان اتفاقی که بارها از سوی اتحادیه‌های کارگری مورد انتقاد قرار گرفته است، اما همچنان در روی همان پاشنه می‌چرخد.

انگار همه چیز دست به دست داده تا کلاف معیشت کارگران هر سال پیچیده‌تر از سال قبل شود. حالا 70 درصد از جامعه، یعنی خانوارهای کارگری، معیشت بلاتکلیف دارند؛ نه حقوق‌های حداقلی‌شان کفاف خرج زندگی‌شان را می‌دهد، نه امیدی به تغییر این شرایط دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها