کد خبر: 536451
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۲:۴۴:۵۱
| |

کارنامه عملکرد کمیسیون اقتصادی در سه ماهه ششم مجلس یازدهم

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سه ماهه ششم مجلس یازدهم، طرح‌ها و لوایح مهمی را مورد بررسی قرار دادند که عمده آن متمرکز بر بررسی و نظارت بر عملکرد وزرای اقتصادی دولت و اصلاح قوانین با رویکرد بهبود وضعیت معیشتی مردم و ساماندهی بازار سرمایه بوده است.

کارنامه عملکرد کمیسیون اقتصادی در سه ماهه ششم مجلس یازدهم
کد خبر: 536451
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۲:۴۴:۵۱

اعضای کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم از ابتدای شهریور تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۰ مجلس یازدهم 17 جلسه در کمیسیون و 14 جلسه در کارگروه‌های تخصصی در راستای وظایف تقنینی و نظارتی برگزار کردند که بخش عمده آنها متمرکز بر نظارت بر عملکرد وزرای اقتصادی دولت و اصلاح قوانین با رویکرد بهبود وضعیت معیشتی مردم و ساماندهی بازار سرمایه بوده است.

202202108525811102

بررسی طرح‌ها و لوایح مهم کمیسیون اقتصادی در سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس؛ از طرح مالیات ستانی بر عایدی سرمایه تا اصلاح قانون گمرکی

به گزارش خانه ملت، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس یازدهم،  بررسی طرح ها و لوایح متعددی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله مهترین آنها می‌توان به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد که در کمیسیون به تصویب رسیده و برای ارسال به صحن علنی مجلس آمده است، همچنین لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران که از جمله لوایح بسیار مهم کمیسیون بوده و هم اکنون نیز در حال بررسی است، اما در خصوص لایحه مناطق آزاد تجاری- صنعتی گیلان( بندرانزلی) رای گیری انجام شده و در انتظار ارسال نقشه منطقه آزاد جهت بررسی‌های بعدی است؛ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از تصویب به صحن علنی مجلس ارسال شد و در صحن علنی نیز پس از بررسی فراوان با موافقت نمایندگان به تصویب نهایی رسیده و به شورای نگهبان ارسال شد. طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و لایحه اصلاح قانون امور گمرکی نیز از جمله موارد بسیار مهمی بود که در در این مدت زمانی در کمیسیون اقتصادی مطرح شد و هم اکنون نیز در کارگروه های تخصصی در حال چکش کاری است.

نشست با وزرا و ارزیابی برنامه‌های اقتصادی دولت؛ تلاش کمیسیون برای بهبود وضعیت بازار سرمایه

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در این مدت بر اساس وظایف نظارتی خود 7 جلسه مشترک با وزرای دولت سیزدهم برگزار کردند.

نشست با وزیر امور اقتصادی و دارایی

این نشست با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم و معاونان وی به منظور بررسی آخرین وضعیت شاخص­‌های اقتصادی کشور برگزار شد. وزیر اقتصاد بار دیگر به همراه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف ارائه گزارش در خصوص برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود در خصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه کشور در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شد.

نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس طی نشستی با سید رضا فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم و معاونان وی به بررسی آخرین وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی و غیر اساسی و جایگاه بازار سرمایه و بورس‌های کالایی در حوزه‌های بازرگانی داخلی و خارجی  و نیز آثار و تبعات منفی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد ملی پرداختند و در ادامه وزیر صمت در خصوص اقدامات خود در زمینه تحولات ساختاری در فعالیت رایزنان بازرگانی خارج از کشور گزارشی ارائه کرد و سپس موضوعاتی را پیرامون طرح اصلاح قانون نظام صنفی و نیز طرح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح کرد.

 نشست با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آقای عبدالملکی وزیر کار دولت به منظور بررسی آخرین وضعیت گزارش­‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سپس ارائه برنامه پیشنهادی وزارت در خصوص تحولات ساختاری بخش اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز بررسی آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون اقتصادی مجلس فراخوانده شد.

نشست وزیر جهادکشاورزی

اعضای کمیسیون اقتصادی از وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی دعوت کردند تا با حضور در نشست کمیسیون چالش‌ها و فرصت‌های اقتصاد کشاورزی در ایران را مورد بررسی قرار دهند.

نشست با وزیر نیرو

اقتصاددانان مجلس یازدهم در طول سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس یازدهم از وزیر نیرو دعوت کردند تا با حضور در کمیسیون درخصوص برنامه و مهلت پیشنهادی مجموعه تحت مدیریت خود برای رعایت احکام قانونی و رفع تخلفات شناسایی شده در گزارش ماده 234 آیین نامه داخلی با موضوع "آثار اقتصادی نقض قوانین و مقررات حوزه صنعت برق" توضیحاتی ارائه کند و از طرفی پیامدهای تصمیم اخیر وزارت نیرو در توقف خرید تضمینی برق و نرخ‌گذاری خرید برق نیروگاههای تجدیدپذیر و آثار اقتصادی آن و برنامه‌های وی برای جلوگیری از خاموشی در ماه‌های پایانی سال جاری با توجه به وابستگی صنعت برق به سوخت فسیلی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

نشست با وزیر نفت

جواد اوجی وزیر نفت دولت نیز به منظور ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت صادرات نفت و فراورده های نفتی و برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم در این خصوص و ارائه گزارش آخرین وضعیت سرمایه گذاری‌های صنعت نفت و برنامه‌های در دست اقدام با اولویت تامین مالی داخلی و خارجی به کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت شود. وی همچنین در این نشست گزارشی در خصوص رعایت احکام قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در خصوص عرضه نفت و فرآورده های نفتی در بورس انرژی ارائه کرد.

درخواست تحقیق و تفحص؛ عملکرد سازمان بورس، شستا و اتاق بازرگانی زیر ذره بین کمیسیون اقتصادی مجلس

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سه ماهه ششم مجلس یازدهم اعضای هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار را انتخاب کرده است. همچنین جلسه ای در خصوص ضرورت انجام تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد و در نهایت با موافقت نمایندگان به صحن علنی مجلس ارسال شد. همچنین نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای انجام وظیفه نظارتی خود به بررسی درخواست تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) پرداختند که هم اکنون در حال پیگیری و انجام است.

نشست های ویژه و مهم؛ ارزیابی رویکردهای اقتصادی دولت با حضور معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهور 

کمیسیون اقتصادی مجلس در همین مدت افزون بر اقدامات نظارتی و تقنینی معمول، نشست‌‎های ویژه‌‌ای برای بررسی مسائل روز کشور نیز در کارنامه کاری خود دارد که اهم این جلسات و اقدامات به شرح ذیل است؛ نشست اعضای کمیسیون با رئیس و هیأت عامل صندوق توسعه ملی به منظور «بررسی آخرین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی و برنامه های پیشنهادی دولت سیزدهم در این خصوص، نشست با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به منظور «بررسی آخرین وضعیت نظام مالیاتی کشور و برنامه‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم در این خصوص و نشست مشترک با معاون اقتصادی سازمان بسیج به مناسبت هفته بسیج سازندگی از جمله نشست‌های ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس است.

اقتصاددانان خانه ملت، همچنین نشست مشترکی با معاون اول رئیس جمهور به منظور «بررسی همکاری­های دولت و کمیسیون اقتصادی با رویکرد اولویت­‌های اقتصادی کشور  برگزار کردند. اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین از محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور دعوت کردند تا با حضور وی برنامه ها و رویکردهای اقتصادی دولت سیزدهم را مورد بررسی قرار دهند. کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین جلساتی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونین ایشان به منظور بررسی سیاست های اقتصادی بودجه سال 1401 کل کشور و رئیس بانک مرکزی با هدف بررسی سیاست­ های پولی و ارزی در دولت سیزدهم و آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون بانک مرکزی، بررسی سیاست های جدید نظارت بر عملکرد نظام بانکی کشور و آخرین وضعیت طرح رمزارزها و پیمان­ های پولی برگزار کرد.

اعضای کمیسیون اقتصادی در سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس یازدهم در کنار اقدامات نظارتی و تقنینی معمول با ریاست محترم قوه قضائیه نشست مشترکی را برگزار کردند، همچنین بررسی برنامه‌های پیشنهادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی کشور در دولت سیزدهم و نیز ارائه گزارش کمیته تخصصی در خصوص طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی در کمیسیون اقتصادی و نشست مشترک با مسئولین ارشد قوه قضائیه با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی آسیب شناسی حقوقی قوانین اقتصادی کشور و نشست با فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با موضوع اقتصاد دریا محور از جمله نشست‌های مهم کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است.

کارگروه های تخصصی کمیسیون اقتصادی مجلس؛ طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در حال چکش کاری

در این مدت کارگروه بازرگانی به منظور بررسی تقاضاهای تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و  بررسی لایحه اصلاح قانون امور گمرکی جلسه تشکیل داد؛ کارگروه بازار سرمایه نیز با هدف بررسی نهایی طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و بررسی نهایی طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران جلسات متعددی را با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه برگزار کرد. کارگروه حسابرسی نیز به منظور بررسی طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی تشکیل جلسه داد. از طرفی کارگروه بررسی طرح اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب سال 1395 نیز جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه جلسه تشکیل داد.

تقاضای اعمال ماده (234) آیین­ نامه داخلی مجلس؛ مهلت مشروط کمیسیون اقتصادی به بانک مرکزی برای اجرای قوانین

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تقاضای اعمال ماده (234) آیین­نامه داخلی مجلس در خصوص مغایرت‌های قانونی در اجرای قانون چک و اجرای ماده (11) قانون پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را در دستور کار خود قرار دارند اما با توجه به وعده‌ بانک مرکزی برای انجام تکالیف خود، به مدت محدود متوقف شده است اما در صورتی که نمایندگان به این نتیجه برسند که بانک مرکزی اهتمام کافی برای اجرای قوانین را ندارد، در راستای انجام وظیفه بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس اقدام خواهند کرد./

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها