کد خبر: 533207
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ۰۸:۴۰:۰۰
| |

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حذف ارز ترجیحی آثار تورمی دارد، اما بهترین راه است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: درست است که حذف ارز ترجیحی آثار و تبعات تورمی دارد، اما همان‌طور که اشاره کردم از سایر راه‌هایی که می‌توان این بحران را مدیریت کرد، پیامدهای منفی به مراتب کمتری دارد.

حذف ارز ترجیحی آثار تورمی دارد، اما بهترین راه است
کد خبر: 533207
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ۰۸:۴۰:۰۰

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی به اعتمادآنلاین گفت: حذف ارز ترجیحی در حال حاضر مربوط به دارو و نان است. با اعمال این اقدام بخشی از درآمد حاصله به دهک‌های پایین درآمدی باز می‌گردد. اگر مکانیسم پبشنهادی دولت را حذف کنیم، امکان ایجاد تعادل بین مصارف و منابع بودجه وجود نخواهد داشت و دولت اصلاً نمی‌تواند این منابع ارزی را تامین کند.

این نماینده مجلس درباره عواقب حذف ارز 4200 تومانی در شرایط فعلی کشور توضیح داد: در هر حال دولت چه به این موضوع ورود کند چه نکند، آثار و تبعات منفی به دلیل کاهش درآمدهای ارزی خواهیم داشت، اما تبعاً اگر دولت ورود کند، راحت‌تر می‌تواند آثار و پیامدهای این کاهش منابع درآمدی را کنترل کند.

قادری ادامه داد: بنابراین ترجیح بر این است تا همین مسیری را که دولت انتخاب کرده با رفع ایرادات و اشکالات آن پیگیری کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در هر حال اجرای سیاست‌های اقتصادی بدون تبعات نیست، افزود: نمی‌توانید هیچ سیاستی را پیدا کنید که تبعات اقتصادی نداشته باشد. اما باید سیاستی را انتخاب کنید که تبعات کمتری داشته باشد.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: یعنی حتی اگر دولت بخواهد همین روند موجود را هم ادامه دهد؛ ارز مورد نیاز را ندارد، مجبور است پول چاپ کند و پایه پولی را اضافه کند تا بتواند بخشی از ارز مورد نیاز خود را از بازار خریداری کند. این یک راه است که آثار و پیامدهای آن قابل قبول نیست. راه دیگر این است که یک بخش از ارزی را که می‌تواند از سامانه نیما تامین شود از این سامانه تامین کند و ارز معدود تزریقی خود را صرفاً برای کالاهایی مانند دارو و نان بگذارد. بنابراین وقتی برای این کالاها امکان حذف ارز ترجیحی وجود دارد، دیگر از ارز ترجیحی برای آنها استفاده نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در پایان در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان و منتقدان حذف ارز ترجیحی تاکید دارند با حذف این ارز فنر قیمت‌ها می‌پرد و تورم در سال آینده از این هم بالاتر می‌رود گفت: درست است که این اقدام آثار و تبعات تورمی دارد، اما همان‌طور که اشاره کردم از سایر راه‌هایی که می‌توان این بحران را مدیریت کرد، پیامدهای منفی به مراتب کمتری دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها