کد خبر: 527835
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۰۹:۱۵:۴۲
| |

کاوه زرگران،رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی:

دولت باید 150 هزار تومان برای اصلاح ارز ترجیحی به مردم یارانه دهد

ارز دولتی گندم و دارو حذف نمی‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به حذف ارز ترجیحی 5 قلم کالای وارداتی، گفت: دولت باید بعد از حذف ارز ترجیحی این اقلام به هر ایرانی 150 هزار تومان یارانه بپردازد.

دولت باید 150 هزار تومان برای اصلاح ارز ترجیحی به مردم یارانه دهد
کد خبر: 527835
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۰۹:۱۵:۴۲

کاوه زرگران امروز در بیست و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار کرده که در این جلسات اطلاع رسانی کرده است که قرار است ارز دولتی از ابتدای دی ماه امسال حذف شود. 

به گزارش فارس،رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ارز دولتی برای کالاهای اساسی حذف خواهد شد، افزود: نهاده های دامی، روغن و دانه های روغنی با ارز نیمایی توزیع خواهد شد که بر این اساس دولت آماده باش به بخش خصوصی برای این اقدام بزرگ داده است. 

زرگران با بیان اینکه دولت تصمیم بزرگ و عاقلانه ای گرفته است، گفت: اهمیت اجرای این اقدام بزرگ بسیار زیاد است که در این میان باید دولت به نکاتی برای بهبود نحوه اجرای این کار توجه کند. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: فعالان اقتصادی از سه سال گذشته به دولت برای اصلاح ارز ترجیحی تذکر داده بودند. 

وی افزود: بهتر بود که حذف ارز دولتی در دولت قبل اتفاق می افتاد که فاصله ارز 4200 تومانی با نیمایی کمتر از رقم فعلی بود تا تاثیر آن بر روی مصرف کنندگان کمتر شود. 

زرگران بیان داشت: این کار بسیار بزرگ است و بخش خصوصی هم تلاش می‌کند تا در اجرای این اقدام بزرگ کنار دولت باشد تا این طرح به سرانجام برسد. 

زرگران افزود: در 7 ماهه ابتدای امسال حدود 11.1 میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی برای اقلام دارویی و غذایی پرداخت شده است که براین اساس میزان یارانه پرداختی به این ارزها در مدت 7 ماه گذشته، 244 هزار میلیارد تومان با محاسبه ارز بازار آزاد بوده که سرانه آن حدود 400 هزار تومان برای هر ایرانی برای دارو، نهاده‌های دامی، روغن و گندم بوده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در حال حاضر گفته می شود که قرار است ارز ترجیحی گندم و دارو همچنان باقی بماند که این کار به صلاح نیست، زیرا گندم کالایی است که به راحتی جایگزین می‌شود و وقتی گندم یارانه ای در شبکه وجود داشته باشد به راحتی به بیرون شبکه نشت خواهد کرد و جایگزین ذرت و جو  در بازار خواهد شد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: طبیعی است که دولت در بودجه سال آینده 150 هزار میلیارد تومان یارانه گندم و نان در نظر گرفته  اما بهترین روش این است  که یارانه گندم اگر هم دولت اصرار دارد که تغییر نکند باید  قیمت گندم 7500 تومان از سوی دولت خریداری شده و یارانه به آرد تعلق گیرد.

زرگران افزود : قرار است که دولت گندم را در سال آینده  از کشاورز 7500 تومان خریداری کند و با احتساب هزار تومان به عنوان هزینه های مختلف از جمله حمل و آسیابانی آرد آن را 640 تومان به خبازی ها بفروشد که اگر این سیاست دولت است اشکالی ندارد اما بهتر است که نرخ گندم آزاد باشد. 

وی افزود: اما در حال حاضر یکی از نقاط ضعف این است که باید آزادسازی گندم هم صورت گیرد و یارانه به آرد یا نان پرداخت شود. 

زرگران بیان داشت: اگر قرار باشد که هدفمندی یارانه ها اجرا شود باید به نحوی طرح را اجرا کرد که  مردم ناراضی نباشند. دولت در حال حاضر حدود 400 هزار تومان یارانه برای دانه های روغنی، گندم، دارو و نهاده های دامی به ازای هر ایرانی پرداخت می‌کند که اگر گندم و دارو همچنان ارز دولتی دریافت کند، دولت باید به هر ایرانی 150 هزار تومان یارانه بدهد و سهم هر ایرانی به ازای حذف یارانه دانه های روغنی، روغن، کنجاله سویا، ذرت و جو خواهد شد و این رقم نباید کمتر باشد زیرا وقتی دولت حجمی از یارانه بگیران را حذف کند باید یارانه حاصل از حذف ارز ترجیحی را به مردم پرداخت کند تا طرح با موفقیت انجام شود و رضایت عمومی را جلب کند و طرج به هدف خود یعنی فسادزایی برسد.  

وی افزود: اما اگر قرار است که رقمی کمتر از یارانه ای که دولت به ارز ترجیحی می‌دهد به مردم  پرداخته شود و در مقابل هم قیمت کالاها افزایش یابد و قدرت خرید مردم کاهش یابد و قادر به خرید کالاهای اساسی نباشند، رضایت مردمی از این اقدام  حاصل نخواهد شد. 

زرگران اظهار داشت: باید نقدینگی بنگاه های فعال در این حوزه تامین شود چرا که با حذف ارز 4200 تومانی سرمایه در گردش واحدهای تولید از جمله دامداری‌ها تا 5 برابر خواهد بود، بنابراین دولت باید سرمایه در گردش را تامین کند تا تقاضا هم در کشور از بین نرود. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها