کد خبر: 653743
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ۲۰:۰۹:۵۴
| |

جزئیاتی از آخرین شرایط سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ ۳۰۰ خانه کاملا تخریب شدند/ صدور هشدار مجدد سطح نارنجی هواشناسی/ انسداد راه دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه هواشناسی بار دیگر هشدار سطح نارنجی برای استان‌های جنوب غربی داده است، گفت: در پی بارش‌ها و سیل اخیر ۸۰۰ واحد مسکونی آسیب دیدند که ۳۰۰ واحد آن باید از ابتدا نوسازی شود.

جزئیاتی از آخرین شرایط سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ ۳۰۰ خانه کاملا تخریب شدند/ صدور هشدار مجدد سطح نارنجی هواشناسی/ انسداد راه دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل
کد خبر: 653743
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ۲۰:۰۹:۵۴

در شرایطی که سیلاب  در استان سیستان و بلوچستان روزهاست که زندگی مردم در این منطقه را مختل کرده،روز سه شنبه ۱۵ اسفند، خبرگزاری ها از وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهرستان فنوج در این استان خبر دادند.

 تخریب کامل ۳۰۰ خانه بر اثر سیل 

 سخنگوی سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه هواشناسی بار دیگر هشدار سطح نارنجی برای استانهای جنوب غربی داده است، گفت: در پی بارش‌ها و سیل اخیر ۸۰۰ واحد مسکونی آسیب دیدند که ۳۰۰ واحد آن باید از ابتدا نوسازی شود.

به حسین ظفری در تشریح آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان افزود: حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی استان تحت تاثیر این حادثه قرار گرفته است که شامل زیرساخت های حیاتی می شود.

وی با بیان اینکه سیل به مهم ترین بخش زیرساختی استان به خصوص شبکه برق ، مخابرات و جاده ها خسارت وارد کرده است افزود: ۳۰ راه مواصلاتی در چند روز گذشته مسدود شد که تمامی آنها بازگشایی شد.

امدادرسانی به ۱۹ هزار نفر در سیل توسط جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان

رییس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون به بیش از ١٩ هزار نفر در ۴۴۸ روستای متأثر از سیلاب سیستان و بلوچستان امدادرسانی شده است.

سید مهدی سجادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از ابتدای شروع سیلاب در جنوب استان هزار و ۴۸۹ نفر روز در قالب ۲۸۹ تیم امدادی به این منطقه اعزام و خدمات امدادی را در ۴۴۸ روستای استان با استفاده از ۲۲۹ دستگاه خودرو امدادی شروع کردند.

وی ادامه داد: تاکنون امداد رسانی به ۱۹ هزار نفر در قالب چهار هزار و ۱۵۳ خانوار انجام شده است، همچنین ۱۰۲ نفر حادثه دیده که در سیلاب گیر افتاده بودند عملیات رهاسازی آن‌ها توسط جمعیت هلال احمر انجام و به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

رییس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در این مدت ۳۵ سورتی پرواز توسط بالگردهای جمعیت هلال احمر استان برای امداد رسانی به افراد در مناطقی که در محاصره سیلاب بود، انجام شده است.

سجادی از توزیع ۷۰۰ چادر امدادی، ۶۰۰ تخته موکت، سه هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم نایلون، ۳۰۰ شعله والور، بیش از ۱۰ هزار سبد غذایی و معیشتی به عنوان بخشی از خدمات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در مناطق سیل زده برای افراد حادثه دیده یاد کرد.

خسارات جدی به بناهای تاریخی در سیل سیستان و بلوچستان

بارندگی به ۳۷ قلعه و بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد.

معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده است.

مجتبی سعادتیان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف استان به ویژه در مناطق جنوبی، تعداد زیادی از آثار، قلعه‌ها و ابنیه‌های تاریخی خسارت‌های جزئی و کلی دیده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه هنوز امکان حضور میدانی کارشناسان و ارزیابان به طور کامل فراهم نشده اما بر اساس ارزیابی‌های اولیه و اطلاعات واصله از شهرستان‌ها، این بناها از ۱۰ تا ۴۰ درصد دچار خسارت شده‌اند که امکان افزایش این آمار نیز وجود دارد.

استقرار سیل‌زدگان در مدارس و مکان‌های ورزشی

نماینده ویژه‌ وزیر آموزش و پرورش در سفر به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، از استقرار مردم سیل‌زده این استان در مدارس و مکان‌های ورزشی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مدارس استان در سیل اخیر آسیب جدی ندیده‌اند این در حالیست که کمک‌ها همچنان استمرار داشته و بیشتر هم می‌شود.

ضرغام پرنیان، نماینده ویژه‌ وزیر آموزش و پرورش جهت بررسی ابعاد کمک‌رسانی به دانش‌آموزان و فرهنگیان خسارت‌دیده از سیل اخیر سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد که در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استفاده از امکانات لجستیکی آموزش و پرورش مورد تاکید وزیر است و هر کمکی که از بستر وزارتخانه باعث کمک به سیل زدگان و کاهش مشکلات آنها شود، ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولین جلسه برنامه‌ریزی با موضوع سیل سیستان و بلوچستان با دستور وزیر برگزار شد ادامه داد: در این جلسه مقرر شد کمک‌ها همچنان استمرار داشته و مضاعف‌تر شود.

سیستان و بلوچستان در مدت چند روز بارشی معادل دوسال و نیم را تجربه کرد

وزیر نیرو با بیان اینکه شبکه آب شرب اغلب روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان برقرار است گفت: حجم بارش‌هایی که از دو - سه سامانه اخیر رخ داد، در برخی از نقاط معادل دو سال و نیم بوده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محرابیان در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان گفت: تقریبا از روز گذشته تاکنون همه مناطق سیل‌زده مورد بازدید قرار گرفت و در همین راستا جلسه خوبی با حضور همه مسئولان استانی و ملی برگزار و بررسی جامعی انجام شد.

وی افزود: تامین و برقراری مجدد زیرساخت‌های حیاتی مانند آب و برق، خطوط تلفن و غیره باید مدنظر قرارگیرد. خوشبختانه در بخش برق کار تکمیل شده و برق همه روستاها وصل شده است، در بخش آب شرب نیز شبکه آب اغلب روستاها پایدار است و تعداد اندکی تا شب گذشته باقی مانده بود که مقرر شد به انجام برسد.

صدور هشدار مجدد سطح نارنجی هواشناسی

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با صدور هشدار مجدد سطح نارنجی هواشناسی ۵۰ تیم راهداری و ۳۴۰ راهدار در جنوب این استان به حالت آماده باش درآمدند.

شهرام مبارکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به تجربه مدیریت سیل در جنوب استان، در حال حاضر با تمام توان لجستیکی و اعزام ماشین آلات سنگین به شهرستان‌ها بر اساس اولویت‌های مورد نظر طبق اهمیت راهها، در حوزه راهداری برای مقابله با بحران احتمالی آمادگی لازم را داریم.

انسداد راه دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بیشتر مشکلات ناشی از وقوع سیلاب تاکنون رفع شده است اما همچنان برای دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل جنوب استان با مشکل مواجه هستیم.

منصور بیجار روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در هفته گذشته ۲ توده بارشی در استان فعال و در جنوب این منطقه بیشترین بارش‌ها اتفاق افتاد که با توجه به حجم زیاد بارش‌ها، سیلاب مناطقی را تحت تاثیر فعالیت خود قرار داد.

وی ادامه داد: با شروع بارش‌های سیل آسا قطعی آب، برق و مسدود شدن راه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان را شاهد بودیم که از همان ابتدای بارش‌ها دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی در آماده باش کامل در منطقه حضور پیدا کردند و به مردم خدمات خوبی ارائه دادند، کار امداد رسانی به روستاهایی که دسترسی به آن‌ها وجود ندارد از طریق بالگرد و قایق انجام می‌شود.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه خوشبختانه در سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان تلفات جانی نداشته ایم تصریح کرد: ۱۷ نفر از افرادی که گرفتار سیل بودند و جانشان در معرض خطر بود در کمترین زمان ممکن با کمک دستگاه‌های امدادرسان نجات پیدا کردند و امدادرسانی از همان لحظات اولیه شروع بارش‌ها آغاز و این روند همچنان ادامه دارد.

بیجار خاطرنشان کرد: تعدادی از مسوولان کشوری برای بازدید از مناطق آسیب دیده درگیر سیل در این روزها در منطقه حضور پیدا کردند و برای رفع مشکل راه‌ها تمام ماشین آلات، دستگاه های خدمات رسان و اجرایی در منطقه حضور دارند. همچنین بخش خصوصی در این زمینه به کارگیری شد و می‌توان گفت در حال حاضر مشکل خاصی در منطقه نداریم.

وی ادامه داد: تاکنون بیشترین مشکلاتی که سیلاب در زمینه آب، برق و راه به وجود آورده رفع شده اما همچنان برای دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل جنوب استان با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها