کد خبر: 638646
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

زهرا نژادبهرام:

تهران را از تسخیر خودرویی نجات دهیم

زهرا نژادبهرام نوشت: تلاش کنیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای حمل‌ونقل عمومی شهر را با کمک بخش خصوصی با کرایه‌های متناسب نظیر تاکسی‌ها یا تاکسی‌های اینترنتی کنترل کنیم. لذا از آنجا که باید همه ظرفیت‌ها در خدمت این باشد که شهر را از تسخیر خودرویی نجات دهیم.

تهران را از تسخیر خودرویی نجات دهیم
کد خبر: 638646
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ۱۰:۱۰:۰۰

«تهران شهری برای خودروها» عنوان یادداشت زهرا نژادبهرام برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: از راهکارهای مورد آزمون شهرهای دیگر برای خروج شهر از تهاجم خودرو‌ها در معابر شهری است. در کنار این مهم ضرورت خروج خودروهای از رده خارج شده که طرح دیرین در شهر تهران است و همواره به دلیل محدودیت‌های منابع به صورت محدود اجرا شده نیز قابل تامل است. 

از این رو با نگاهی دیگر به شهر تهران شاید بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های فناوری در کنار دوری از مصرف شخصی خودرو و تقویت حمل و نقل عمومی و به‌ کار‌گیری روش‌های گوناگون تردد و سفر در شهر نظیر دوچرخه و اسکوتر و... فضای شهری را متناسب‌تر‌ سازیم و دغدغه تسخیر شهر توسط خودروها را که امروز در قالب ترافیک سنگین در ساعات روز و شب در معابر شهری قابل دیدن است، مشاهده کنیم.

شهری که قرار است فرصت‌های تازه تعامل و ارتباط و کار و اوقات فراغت را توامان در اختیار شهروندان قرار دهد، نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در عرصه سفرهای شهری به دور از خودروهای شخصی و تک نفره است. این مهم در قالب افزایش جرایم و کنترل‌های انتظامی به تنهایی نمی‌تواند صورت پذیرد، بلکه نیازمند روش‌های متناسب برای اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان در کنار تسهیل شرایط تردد در شهر است. اما این روش‌ها برخی اجرا شده و برخی به کار گرفته نشده است. عدم اجرای طرح‌های هماهنگ و همسو برای کنترل تردد خودروها در شهر مساله جدی است که شاید از دلایل اصلی برای ناکامی تلاش‌های مدیریت شهری باشد. در تجربه اربعین امسال همراهی شهروندان از طریق سامانه‌ای که بتواند مسافران را با هم مرتبط کرده و از ظرفیت مشترک خودروها برای رسیدن به مقصد بهره گرفت، امکانی برای قابلیت تسری در طول سال برای تردد درون شهری است، این تجربه در برخی کشورهای اروپای شرقی به‌طور مداوم در حال استفاده است.

  لذا ضمن آنکه باید تجارب کنترل ترافیک را با تکیه بر فناوری جدی بگیریم، نسبت به استفاده از حمل و نقل بخش خصوصی که پیش از این نیز در سامانه حمل و نقلی تهران و برخی شهرها مورد استفاده قرار گرفته بود، تلاش کنیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای حمل‌ونقل عمومی شهر را با کمک بخش خصوصی با کرایه‌های متناسب نظیر تاکسی‌ها یا تاکسی‌های اینترنتی کنترل کنیم. لذا از آنجا که باید همه ظرفیت‌ها در خدمت این باشد که شهر را از تسخیر خودرویی نجات دهیم و جایی متناسب با شأن و منزلت شهروند برای آنها تدارک ببینیم، با نگاهی دیگر طرح‌های گذشته و تجارب جهانی را برای مدیریت و کنترل خودروها در شهر به‌ کار بندیم و شهر را از پارکینگ خودروها و تسخیر آنها نجات دهیم.  روش‌های ذکر شده در کنار مدیریت مبتنی بر فناوری قادر است بخش بزرگی از مشکلات مربوط به آلودگی هوا و ترافیک را نیز مرتفع کرده و امکانی برای تردد آسان‌تر را برای رسیدن به مقصد فراهم کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲

    اگر بتوان این مدلی را که خانم زهرا بهرام نزاد ارائه کرده است تنها در تهران پیاده کرد آن وقت به نظر ایران هم ، هم سطح کشورهایی به مانند المان، ژاپن، کانادا قرار خواهد گرفت یعنی جهان اول.
    و دیگر کشور جهان سوم نخواهد بود.
    همین.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها