کد خبر: 634939
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

تصمیم کنکوری جدید سازمان سنجش؛ آزمون الکترونیکی سال ۱۴۰۳ به صورت آزمایشی برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش اعلام کرد در سال ۱۴۰۳ آزمون الکترونیکی به صورت آزمایشی برگزار می شود.

تصمیم کنکوری جدید سازمان سنجش؛ آزمون الکترونیکی سال ۱۴۰۳ به صورت آزمایشی برگزار می‌شود
کد خبر: 634939
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ۱۰:۱۰:۰۰

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش گفت: در آزمون سراسری ۱۴۰۳ دو نوبت آزمون برگزار می شود، به طوری که تاثیر قطعی دروس عمومی ۵۰ درصد خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او اضافه کرد: سازمان سنجش پاسخگوی سوالات داوطلبان است و فرآیند ها به صورت ماشینی انجام می شود و اشتباهی رخ نداده است. در زمینه الکترونیکی شدن آزمون ها اقدامات خوبی در حال انجام است و داوطلبان پروفایل خواهند داشت.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ آزمون الکترونیکی به صورت آزمایشی برگزار می شود. در آزمون سال بعد، داوطلبان دانشگاه فرهنگیان در یک آزمون اختصاصی دیگر شرکت خواهند کرد.

 پورعباس  افزود: به غیر چهار رشته پزشکی بقیه آزمون ها به دانشگاه آزاد سپرده شده است. داوطلبان اتباع محدودیتی در انتخاب رشته ندارند مگر اینکه در رشته های خاصی که اطلاع رسانی شده است. در سال گذشته حدود ۷۰هزار نفر از اتباع بوده اند. 

او گفت: نتایج پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های تحصیلی با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد.

به گفته وی، پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه،‌ نوبت‌دوم، مراکز آموزشی دانشگاه پیام‌نور، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، رشته‌های تحصیلی مجازی، پردیس و شهریه‌پرداز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در رشته‌های تحصیلی با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی، همچنین رشته‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام شده است.

او ادامه داد: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و چهار رشته دانشگاه آزاد اسلامی تعداد ۴۸۲ هزار و ۵۹۹ داوطلب قبول شده‌اند که از این تعداد ۱۸۹ هزار  و ۸۴۰ داوطلب در رشته‌های تحصیلی با آزمون و ۲۹۲ هزار و ۷۵۹ داوطلب در پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته شده‌اند که حدود ۶۱ درصد پذیرفته‌شدگان زن و حدود ۳۹ درصد مرد هستند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: پذیرفته‌شدگان برای اطلاع از نحوه، تاریخ و مدارک لازم برای ثبت‌نام، علاوه بر مدارک مندرج در اطلاعیه منتشر شده در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، ضرورت دارد از تاریخ ۱۷ مهر به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل قبولی خود مراجعه کنند.

او بیان کرد: نتایج مربوط به سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به‌جز رشته‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی هم‌زمان از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. متقاضیانی که هم در ردیف پذیرفته‌شدگان یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و هم در ردیف پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرند توجه داشته باشند که منحصراً می‌توانند در یکی از کدرشته‌محل‌های قبولی ثبت‌نام کنند.

او افزود: برای همه متقاضیانی که فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کرده‌اند، کارنامه علمی حاوی رتبه داوطلب در هر یک از کدرشته‌محل‌های انتخابی در بین متقاضیان کدرشته‌محل مزبور در سهمیه مربوط و همچنین رتبه آخرین نفر پذیرفته شده در کدرشته‌محل‌های انتخابی تا اولویت رشته محل قبولی، حداکثر تا تاریخ ۲۵ مهر تهیه و در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار داده خواهد شد.

پورعباس ادامه داد: این آزمون برای نخستین بار در دو نوبت برگزار شد و سوابق تحصیلی داوطلبان که توسط وزارت آموزش و پرورش بر اساس نتایج امتحانات هماهنگ و کشوری ارسال شده است با تأثیر قطعی ۴۰ درصدی برای سه گروه اصلی آزمایشی شامل علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و تأثیر قطعی ۲۶ درصدی برای گروه‌های زبان‌های خارجی و هنر اعمال شد.

او گفت: اطلاعیه اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور را به دقت مطالعه کنند.

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و ارزیابی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی نیاز به مولفه های مختلف دارد.

او افزود: برای آزمون سال ۱۴۰۴، ۶۰ درصد سوابق تحصیلی تاثیر قطعی خواهیم داشت، برای پایه دهم و یازدهم امتحان نهایی برگزار می شود. مرجع امتحانات نهایی کتاب های درسی است. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها