کد خبر: 613265
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ۱۰:۲۹:۰۴
| |

یک مقام مسئول در وزارت علوم:

تعداد زیادی از دانشگاه‌های غیردولتی دچار کمبود دانشجو شده‌اند

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم گفت: تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی غیردولتی دچار کمبود دانشجو شده‌اند و حتی خیلی از دانشجویان صرفا دنبال رشته‌هایی هستند که بازار کار داشته باشند.

تعداد زیادی از دانشگاه‌های غیردولتی دچار کمبود دانشجو شده‌اند
کد خبر: 613265
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ۱۰:۲۹:۰۴

سید رسول عمادی، مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد روند آمایش رشته‌ها در دانشگاه‌های غیردولتی کشور و احتمال حذف برخی کدرشته‌ محل‌ها یا حتی تعطیلی واحدهای دانشگاهی کم رونق غیردولتی توضیح داد: در حال حاضر مشکل دانشگاه‌های غیردولتی صرفا مشکل رشته‌ها نیست؛ تعداد تقاضاهایی که از حدود ۸۲ موسسه غیردولتی داخل کشور دریافت می‌کنیم، بسیار کم است. بنابراین دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی در گذشته مجوز تدریس کدرشته‌ محل‌هایی را دریافت کرده‌اند، اما امروز میزان تقاضا برای این کدرشته محل‌ها فرق کرده و به همین دلیل است که بحث ساماندهی آموزش عالی برای ما هم بسیار جدی است. 

به گزارش ایلنا، او تصریح کرد: بر اساس فاکتورهایی از قبیل نبود متقاضی برای برخی کدرشته‌ محل‌ها یا تغییر در ساختار سنی ایجاد شده در مناطق گوناگون و کل کشور، تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی غیردولتی دچار کمبود دانشجو شده‌اند و حتی خیلی از دانشجویان صرفا دنبال رشته‌هایی هستند که بازار کار داشته باشند. 

عمادی در ادامه یادآور شد: موسسات آموزش عالی غیردولتی، همه نکاتی که در مورد تحولات کلی در نظام آموزش عالی در معاونت آموزشی وزارت علوم بررسی می‌شود را در نظر دارد و می‌خواهیم موسسات آموزش عالی غیردولتی نیز با تحول پیش رو همراه شوند، ضمن اینکه لازم است بتوانیم از اصل ۳۰ قانون اساسی و کفایت آموزش بهره گیری کنیم تا موسسات دانشگاهی غیردولتی نیز تقویت شوند. 

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه عنوان کرد: باید خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندانشان با هزینه‌هایی آزاد، در موسسات غیردولتی درس بخوانند، این امکان را برای خودشان فراهم ببینند. ما از این افراد حمایت می‌کنیم و این حمایت‌ها هم اکنون مشهود است و با دو شعار حمایت و ساماندهی کار را پیش می‌بریم. 

عمادی تاکید داشت: تمامی موسسات آموزش عالی غیردولتی که اکنون در حال فعالیت هستند و در کار آن‌ها جدیت و عدم تخلف قابل مشاهده است، مورد حمایت ما قرار می‌گیرد و ساماندهی که در خصوص این دانشگاه‌ها خواهیم داشت، در حد طرح تحولات کلی است و مطمئنا با سابقه ۳۷ ساله‌ای که موسسات غیردولتی در آموزش عالی ایران دارند، نیاز است که در شرایط جمعیتی روز و در حالی که موسسات ما به دلیل کاهش دانشجو دچار مشکلاتی شده‌اند، آنالیزی از سوی ما انجام شود و ببینیم چطور می‌توانیم در طرح ساماندهی آموزش عالی نقش درستی ایفا کرده و از کمیت و کیفیت دانشگاه‌های غیردولتی دفاع کنیم. 

او با بیان اینکه اگر نیاز باشد با توجه به مطالبات منطقه‌ای، می‌توان تغییراتی در کدرشته محل‌های فعلی ایجاد کرد، توضیح داد: در تحولات پیش رو، نیازهای منطقه‌ای را باید در نظر داشت و متناسب با این نیازها، می‌توانیم رشته‌هایی را طراحی، تقویت و احیا کنیم که هم به اشتغال منطقه کمک کند و هم اگر قرار بود هزینه‌هایی برای آموزش‌هایی متناسب با مطالبات منطقه و بوم در آموزش عالی صرف شود، حاصل این هزینه‌های مادی و غیرمادی، افزایش سطح دانش و علم منطقه در همان حوزه‌ای باشد که نیازمند آن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها