کد خبر: 588415
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۳:۲۶
| |

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی چه می‌کند؟/ چرا کنترل معاونت دانشجویی و حراست از دستش خارج شده؟

برخی دانشجویان این دانشگاه معتقدند که مقیسه با همکاری واحدی به پرتنش شدن هر چه بیشتر فضای دانشگاه دامن می‌زنند؛ همکاری که از سوی سایر مسوولان دانشگاه بارها با طرح این گزاره که «از دست ما خارج است»، مواجه بوده و می‌تواند عواقب جدی برای بسته‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها به دنبال داشته‌باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی چه می‌کند؟/ چرا کنترل معاونت دانشجویی و حراست از دستش خارج شده؟
کد خبر: 588415
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۳:۲۶

احکام سنگین کمیته‌های انضباطی، لیست‌های بلند بالای ممنوع‌الورودها، بازداشت‌ها و احضارهای پیاپی دانشجویان نشان می‌دهد که دانشگاه تلخ‌ترین روزها در یک دهه اخیر را از سر می‌گذراند. اغلب دانشجویانی که انعکاسی از صدای مردم خیابان بوده‌اند با مصایب بسیار مواجه شده و تداوم تحصیل‌شان با تهدیدهای جدی روبه‌رو است.

به گزارش امتداد، در این شرایط پیچیده برخی مسوولان دانشگاه نیز به جای این که در راستای تغییر فضا به نفع دانشجویان گام بردارند، به بازوی نهادهای امنیتی در دانشگاه تبدیل شده‌اند و در عمل مسیر آنها برای دخالت در امور نهاد دانشگاه‌ را هموار می‌کنند. دانشگاه علامه طباطبایی که همواره جز دانشگاه‌های پیشرو در همراهی با صدای مردم بوده نیز این روزها با مشکلاتی از این دست مواجه است که گفته می‌شود معاونت دانشجویی و حراست دانشگاه در آن نقشی غیرقابل انکار دارند. اما مهدی واحدی، معاونت دانشجویی و محمود مقیسه از اعضای حراست دانشگاه علامه طباطبایی چه نقشی در افزایش فشارها به دانشجویان و تشدید فضای تنش در این دانشگاه دارند؟

مهدی واحدی، استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزش و تحصیل‌کرده رشته رواشناسی و علوم تربیتی است که سمت معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی را نیز برعهده دارد. او مرداد امسال با حکم معتمدی، رییس دانشگاه با حفظ سمت مدتی به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت می‌کرد. عملکرد او به عنوان معاون دانشجویی در این روزها مورد انتقاد دانشجویان است. آنها معتقدند که معاونت دانشجویی نه تنها هیچ گوش شنوایی برای آنها نیست بلکه حتی از هیات علمی دانشگاه و ریاست آن نیز حرف‌ شنوی ندارد. دانشجویانی که با آنها در مورد این معاونت صحبت کردیم معتقدند در این ایام عملکرد واحدی شبیه به «بازوی اجرایی نهادهای خارج از دانشگاه» بوده و به هیچ نهاد دانشگاهی و دانشجویی پاسخگو نیست.

مصادیق عملکرد ضعیف و نادیده گرفتن حقوق دانشجویان از سوی این معاونت در ۹۰ روز گذشته کم نیست. یک منبع مطلع در این خصوص ماجرای خوابگاه سلامت این دانشگاه که در آبان رخ داد را روایت می‌‌کند: «در ماجرای خوابگاه سلامت دانشگاه علامه و شلیک گاز اشک‌آور به داخل حریم خوابگاه، واحدی به جای این که واکنش درست و در راستای همراهی با دانشجویان نشان داده و مساله را پیگیری کند، آن را تقلیل داد. واحدی می‌گفت گاز اشک‌آور به داخل خوابگاه شلیک نشده و وزش باد باعث شده که بوی اشک‌آور به خوابگاه برسد. این در حالی بود که دانشجویان پوکه گاز اشک‌آور را در حریم خوابگاه دیده و عکس‌هایی هم از آن منتشر شد.» ماجرا از این قرار بوده که تعدادی دانشجو در حال پیاده شدن از سرویس دانشگاه بودند که این تصور ایجاد می‌شود تجمعی شکل گرفته و گاز اشک‌آور شلیک می‌شود. در حالی که دانشجویان از اتوبوس پیاده می‌شدند تا وارد خوابگاه شوند. در این مورد ساده هم که اتفاقا بر اثر یک اشتباه امنیتی رخ داده، معاونت دانشجویی که وظیفه‌اش حراست از حریم دانشگاه و خوابگاه و امنیت جانی و روانی دانشجویان است در کنار آنها نبوده و مساله را نه تنها پیگیری نکرده بلکه انکار کرده‌است.

البته اتفاقات خوابگاه‌های دانشجویی در این دانشگاه محدود به شلیک اشک‌آور نیست. دانشگاه علامه طباطبایی از جمله دانشگاه‌هایی با لیست بیش از ۱۰۰ نفر ممنوع‌الورودی به دانشگاه بود که مدیریت آن دانشجویان را به صورت پیامکی و یک شبه از این تصمیم مطلع کرد. همچنین قطع خدمات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان نیز با همین روش اعلام گردید. دانشجویان بعد از اعتراض به این احکام و شیوه اطلاع‌رسانی آن با ادعای عجیب رییس دانشگاه مواجه شدند. رییس دانشگاه ابتدا به آنها گفته‌بود بر اساس بخشنامه جدید می‌تواند آنها را ممنوع‌الورود و استفاده دانشجویان از امکانات رفاهی و خوابگاهی را به حالت تعلیق در آورد. اما در نهایت مشخص می‌شود که خبری از بخشنامه نیست و آنچه تغییر کرده شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان مصوب ۱۳۹۸ است که به صورت ضرب‌العجل در آبان تهیه و خروجی این شیوه‌نامه ضد دانشجویی در آذر به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. با این حال نه تنها رییس دانشگاه علامه بلکه بسیاری از مقامات دانشگاهی در سراسر کشور با استناد به شیوه‌نامه‌ای که دانشجویان از آن بی‌خبر بودند، در مدت اخیر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای دانشجویان ایجاد کرده‌اند. در این زمینه نیز معاونت دانشجویی هیچ اقدام مقتضی انجام نمی‌دهد. تنها در شب اول برخی از دانشجویان با مماشات مسوولان خوابگاه می‌توانند از امکان اسکان در خوابگاه دانشگاه استفاده کنند و برخی هم مجبور می‌شوند به خانه دوست یا آشنایی در تهران بروند. در نهایت با فشار دانشجویان و رسانه‌ها، دانشگاه عقب‌نشینی کرده و ورود به خوابگاه‌ها مجاز می‌شود.

اما فوت مشکوک یک دانشجو در خوابگاه همت دانشگاه علامه دنباله مدیریت عجیب بحران در این دانشگاه است. شب درگذشت این دانشجو، واحدی معاونت دانشجویی اعلام می‌کند که شهاب هاشمی خودکشی کرده‌است. در همین زمینه بیانیه و پیام تسلیتی نیز صادر می‌شود. منبع مطلع ما در این مورد می‌گوید: «هیچ کدام از دانشجویان حاضر در خوابگاه صحنه حلق‌آویز بودن این دانشجو را ندیده‌اند اما مسوولان خوابگاه می‌گویند این اتفاق افتاده است. در واقع تنها شاهدان این اتفاق حراست و مسوولان خوابگاه هستند. واقعیت ماجرا برای ما هم مشخص نیست اما فرآیندی که دانشگاه طی کرده و رفتاری که مسوولان دارند، شبهات در مورد ادعای خودکشی را بیشتر می‌کند. در واقع همان شبی که شهاب فوت کرده، مسوولان خوابگاه در حال بازدید از خوابگاه همت بوده‌اند. آقای واحدی بعد از این بازدید اعلام می‌کند که از وضعیت خوابگاه راضی هستیم این در حالی است که شهاب در یک مکان عمومی یعنی اتاق تلویزیون خوابگاه فوت کرده‌است. سوال این جا ست که چه بازدیدی از دانشگاه بوده که به یک مکان عمومی مثل اتاق تلویزیون سر زده نشده‌است. همچنین در بیانیه‌ای که واحدی منتشر می‌کند از آن اتاق با عنوان زیرزمین یاد می‌کند و قاعدتا توقعی که از بازدید مسوولان دانشگاه می‌رود این است که سری هم به این اتاق بزنند. سوای این‌ها مسوولانی که چهارچشمی مراقب هستند یک دانشجوی تعلیقی وارد خوابگاه یا دانشگاه نشود، چطور خبردار نمی‌شوند و با یک روز تاخیر متوجه این اتفاق شده‌اند. دانشجویان می‌خواستند وارد اتاق تلویزیون شوند و متوجه می‌شوند که در بسته‌است. وقتی مسوولان در را باز می‌کنند متوجه مرگ شهاب می‌شوند.»

دانشجویان این دانشگاه اغلب معتقدند که مرکز مشاوره دانشگاه نهادی خوش نام نیست و از سال‌ها پیش به افشای پرونده برای خانواده دانشجویان معروف بوده و همچنین گفته می‌شود در مواردی پرونده دانشجویان را در اختیار نهادهای امنیتی قرار داده‌ یا دانشجویی را با برچسب «بیمار روانی» معروف کرده‌است.

این منبع مطلع همچنین می‌گوید که روز بعد از مرگ شهاب هاشمی، برادرش رشته استوری منتشر و در آن این پرسش را از مسوولان دانشگاه به ویژه معاونت دانشجویی مطرح کرده که چطور پیش از اعلام رای پزشکی قانونی علت مرگ را خودکشی عنوان کرده‌اند. همچنین در واکنش به ادعاهای واحدی تاکید می‌کند که او هنوز تایید نکرده دست‌خط دست‌نوشته‌ای که دانشگاه به او داده متعلق به برادرش است یا نه . در همین اثنا که شبهات در مورد مرگ شهاب هاشمی بسیار است واحدی در مصاحبه‌ای مدعی می‌شود که مرکز مشاوره دانشگاه در حفظ حریم دانشجویان کوشا ست و در همین حال بدون آنکه خانواده هاشمی رضایت داشته‌باشند، اطلاع‌رسانی می‌کند که این دانشجو از سال ۹۷ در مرکز مشاوره پرونده رواشناسی داشته‌است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات دانشگاه علامه بازداشت نزدیک به ۳۰ دانشجو در طی اعتراضات ۳ ماه گذشته است که دانشجویان معتقدند دانشگاه از مسوولیتی که در این حوزه داشته هم شانه خالی کرده‌ و حتی به خانواده‌ها «جواب سر بالا و در بعضی موارد ناشایست» داده‌است. از این ۳۰ بازداشتی تنها برخی اسامی رسانه‌ای شدند و برخی دیگر به درخواست خانواده‌ها رسانه‌ای نشده‌اند. رادبه کشاورز و محمد حسین شعاعی از دانشجویان علامه به ترتیب به ۵ سال و ۲ سال حبس محکوم شده‌اند. کشاورز همچنان در بازداشت و شعاعی با قید وثیقه آزاد شده‌است. در حال حاضر یوسف ظریف، نازیلا معروفیان، میلاد عبدی و ملیکا قراگوزلوکه البته سه شنبه شب به طور موقت ازاد شد از دیگر دانشجویان بازداشتی علامه هستند. از این میان ملیکا قراگوزلو، دانشجوی علوم ارتباطات به بیمارستان امین‌آباد منتقل شده بود و دانشگاه مطلقا نه پاسخی به خانواده و نه به دوستان او که پیگیر وضعیتش هستند، نداده است. میلاد عبدی از دیگر دانشجویانی است که بیش از ۳۰ روز است در بازداشت به سر می‌برد. منبع مطلع ما می‌گوید که «میلاد به دلیل ضربه‌ای که به صورتش خورده، دچار مشکل شنوایی شده و وضعیت مساعدی ندارد. او همچنین ۴ روز در اعتصاب غذا بود. همچنین وقتی خانواده‌اش به واحدی، معاونت دانشجویی مراجعه می‌کنند به طعنه می‌شنوند که نگران نباشید ما برایش جزوه می‌بریم که داخل زندان مطالعه کند.» به هر روی دانشجویان معتقدند که دانشگاه و معاونت دانشجویی همکاری لازم را در خصوص بازداشتی‌ها انجام نداده‌است.

 در راستای کمک به این دانشجو-میلاد عبدی- برخی پیشنهاد دادند که دانشجویان نامه‌ای جمع‌آوری و امضا کنند و در آن تاکید کنند که این دانشجو سیاسی نبوده و کاری در دانشگاه نکرده‌‌است تا شاید تغییری در شرایط بازداشت میلاد ایجاد شود اما حتی دانشگاه در این زمینه هم همکاری لازم را انجام نداده‌است. منبع مطلع ما همچنین از جلسه‌ای با حضور رییس دانشگاه و اعتراض به برخی رفتارهای معاونت دانشجویی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که آقای معتمدی عرصه را تمام و کمال به آقای واحدی واگذار کرده و ایشان هم که در راستای سرکوب هر چه بیشتر دانشجویان حرکت می‌کند. ما از هیات علمی دانشگاه هم در این خصوص شنیده‌ایم. آقای واحدی عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی علامه طباطبایی است. اعضای هیات علمی دانشکده طی جلسه‌ای اعتراض خود را نسبت به رویه موجود و واگذاری تمام و کمال دانشگاه به آقای واحدی اعلام می‌کنند. آنها متذکر می‌شوند که در دانشگاه مدام مشکلات و اتفاقات امنیتی رقم می‌خورد. آقای معتمدی زیر بار نرفته و به اعضا گفته‌ اگر ناراحت هستید می‌توانید استعفا کنید. اعضا خطاب به ایشان گفته‌اند که شما آبروی دانشگاه را برده‌ای و آقای معتمدی گفته واقعیت این است که از دست من هم خارج است. در واقع برداشت این است که همه چیز به آقای واحدی واگذار شده‌است.»

از دیگر مصایب این روزهای این دانشگاه که به گفته دانشجویان محصول همکاری واحدی و مقیسه است، احکام کمیته‌ انضباطی است. مهدی واحدی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر از حکم ۱۱ دانشجوی این دانشگاه خبر داده و گفته این احکام به دلیل همکاری نکردن دانشجویان با دانشگاه به آشوب کشیدن آن بوده‌است که به گفته واحدی بعد از تجمع ۱۶ آذر صادر شده و این گونه برداشت می‌شود که احکام مربوط به تجمع روز دانشجو در این دانشگاه است. این ادعا از سوی واحدی در حالی مطرح می‌شود که تجمع ۱۶ آذر یکی از مسالمت‌آمیز‌ترین تجمعات دانشجویی علامه و بیش از هر چیز صنفی بوده‌است.

اما نکته دیگر که در مورد این احکام وجود دارد صدور غیابی رای ست. چه در شیوه‌نامه انضباطی سال ۱۳۹۸ و چه در همین شیوه‌نامه ضد دانشجویی مصوب آبان ۱۴۰۱ تاکید شده که احکام باید با تشکیل شورای بدوی و حضور دانشجو و در نظر داشتن اصل استماع صادر شود. این در حالی است که برای هیچ یک از این احکام شورای بدوی تشکیل نشده‌است. به گفته منبع مطلع ما وقتی دانشجویان به احکام و تشکیل نشدن شورای بدوی و زیر پا گذاشتن اصل استماع اعتراض می‌کنند، واحدی می‌گوید: «چون زیاد بودید، نمی‌شد برای همه شورای بدوی تشکیل داد.» احکام همه ۱۱ نفر هم دو ترم منع تحصیل و البته تفسیرپذیر است و حدود ثغور مشخصی ندارد. چرا که در حکم گفته شده «منع امکانات رفاهی از ۲ ترم تا پایان تحصیل» که مشخص نیست این ممنوعیت مختص دو ترم است یا تا پایان تحصیل؟ همچنین به اصل بی‌طرفی که در شیوه‌نامه انضباطی بر آن تاکید شده نیز بی‌توجهی شده‌ و به گفته دانشجویان در احکام صادر شده نقش گزارش حراست دانشگاه به ویژه شخص محمود مقیسه پررنگ است.

از دست ما خارج است

محمود مقیسه پیش از این رییس حراست فیزیکی دانشگاه علامه بوده‌است اما از این مسوولیت به دلیل رفتارهای پرخاشگرایانه‌ای که با دانشجویان داشته، برکنار می‌شود و هم‌اکنون عضو تیم حراست است. این منبع مطلع در مورد اتفاق اخیری که این عضو حراست رقم زده، می‌گوید: «یکی دو هفته پیش لیستی از معاونت دانشجویی به حراست داده می‌شود که از ورود برخی افراد جلوگیری به عمل آید. مقیسه شخصا دم در ورودی می‌ایستد و به صورت خودسر تصمیم می‌گیرد که بعضی دانشجویان را به داخل دانشگاه راه ندهد. یکی از دانشجویان معترض می‌شود و می‌پرسد که اصلا اسم من کجای این لیستی است که شما دارید؟ مقیسه هم در رفتاری غیرقانونی خودش نام آن دانشجو را با خودکار به لیست اضافه می‌کند. وقتی دانشجویان به این کار اعتراض کرده و به ریاست دانشگاه شکایت می‌برند و می‌گویند این فرد مغرضانه رفتار می‌کند، ریاست دانشگاه و معاون فرهنگی صراحتا می‌گویند که مقیسه از دست ما خارج است.» برخی دانشجویان این دانشگاه معتقدند که مقیسه با همکاری واحدی به پرتنش شدن هر چه بیشتر فضای دانشگاه دامن می‌زنند؛ همکاری که از سوی سایر مسوولان دانشگاه بارها با طرح این گزاره که «از دست ما خارج است»، مواجه بوده و می‌تواند عواقب جدی برای بسته‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها به دنبال داشته‌باشد. حال این سوال مطرح است که چرا معاونت دانشجویی و یکی از اعضای حراست تا این حد از کنترل مدیریت خارج هستند و می‌توانند دست به هر اقدامی بزنند؟ آیا این افراد از سوی نهادهایی خارج از دانشگاه هدایت می‌شوند؟ 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها