صابر جباری، سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت خبر داد

تولدها در کشور 3.7 درصد کاهش یافت

سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت از کاهش 3.7 درصدی موالید خبر داد.

تولدها در کشور 3.7 درصد کاهش یافت
کد خبر: 612874
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ ۱۶:۳۷:۴۳

به گفته سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشستی خبری، میزان موالید در کشور ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده است اما شیب کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، صابر جباری گفت: این موضوع نشان از تاثیر اجرای قانون جوانی جمعیت و فرهنگسازی دارد و می‌تواند سبب رهایی از سالخوردگی شود.

دکتر صابر جباری گفت: بر اساس ارزیابی ستاد ملی جمعیت و سازمان بازرسی، وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت وزارتخانه پیشرو است. ۹۵ درصد تکالیف خود در قانون را انجام دادیم و ۴ ماده قانونی به لحاظ اجرایی باقی مانده است که در حال تدوین و سایر تشریفات اداری است.

وی افزود: میزان موالید در کشور ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده است اما شیب کاهش کمتر بوده است که نشان از تاثیر اجرای قانون جوانی جمعیت و فرهنگسازی دارد و می‌تواند سبب رهایی از سالخوردگی شود.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: میانگین سن مادران در فرزندآوری ۲۷.۳ سال و پدران ۳۲ سال است. فاصله اولین فرزندآوری بعد از ازدواج زیاد است که توصیه ما این است که در دو سال اول ازدواج اقدام به فرزنداوری کنند؛ چراکه اگر به تاخیر افتد ممکن است مشکل ناباروری دیر تشخیص داده شده و درمان آن سخت‌تر شود. بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری در استان تهران با ۳۴.۴ سال و کمترین در سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

او تاکید کرد: در زمینه ازدواج سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۹ درصد کاهش داشتیم. میانگین سنی ازدواج در پسران ۲۸ سال و در دختران ۲۳.۵ سال است و به غیر از استان سیستان و بلوچستان در بقیه استان‌ها روند ازدواج کاهشی بوده است که به دلایل متعددی بستگی دارد.

وی درباره اعتبارات اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: اعتبار مصوب جوانی جمعیت برای وزارت بهداشت در سال گذشته ۲.۳ همت (هزار میلیارد تومان) بوده اما هیچ بودجه‌ای تخصیص پیدا نکرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها