روزنامه اعتماد خبر داد:

دستورالعمل جدید به مدارس در مواجهه با مسمومیت: پخش شیرینی، صحبت با رسانه‌ها و خروج از مدرسه ممنوع!

منابع خبری اعتماد می‌گویند که ادارات آموزش و پرورش مناطق در جلساتی با مدیران مدارس از آنها خواسته‌اند از پخش کردن شیرینی در مدرسه ممانعت کنند، در صورت وقوع مسمومیت موضوع را به اورژانس اطلاع دهند، تا جای ممکن، از انتشار خبر آن در رسانه‌ها جلوگیری کنند و کسی از مدرسه بیرون نرود.

دستورالعمل جدید به مدارس در مواجهه با مسمومیت: پخش شیرینی، صحبت با رسانه‌ها و خروج از مدرسه ممنوع!
کد خبر: 600795
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ۰۷:۴۰:۰۰

هر روز مدارس بیشتری گرفتار مسمومیت‌های سریالی می‌شوند و عدد دانش‌آموزان درگیر پس از 95 روز تاکنون به بیش از دو هزار نفر می‌رسد. از ابتدای آذر تا 11 اسفند حدود 91 مدرسه درگیر مسمومیت‌ها بودند ولی روز شنبه 34 مدرسه دیگر در شهرهای مختلف ایران به این آمار اضافه شد و تعداد دانش‌آموزان دچار مسمومیت به رقمی بیش از ۱۵۰۰ نفر رسید. این عدد با مسمومیت‌های جدید روز یکشنبه به بیش از 2 هزار نفر دانش‌آموز هم می‌رسد.

به گزارش اعتماد، تنها در کمتر از 24 ساعت بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس استان خوزستان دچار مسمومیت شده‌اند، در یک هنرستان دخترانه‌ در شیراز گزارش انتشار بوی نامطبوع و مسمومیت حدود 20 دانش‌آموز گزارش شده، در تبریز 60 دانش‌آموز، در خراسان‌شمالی ۴۶ دانش‌آموز، در بندرعباس 11 دانش‌آموز، در گنبد کاووس 15 دانش‌آموز، حدود ۱۰ دانش‌آموز اسفراینی دچار مسمومیت شده‌اند. ایرنا هم گزارش داد که برخی دانشجویان دختر ساکن در یک خوابگاه شهر ارومیه از مسمومیت خود در بامداد یکشنبه بر اثر مواردی نامعلوم خبر داده‌اند. به گفته آنها، در این خوابگاه دخترانه ۴۵۰ دانشجو اسکان دارند که تعداد زیادی از آنان مسموم شده ولی تنها ۲۹ نفر از آنان در بیمارستان بستری شدند.حسن اسمخانی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز از وقوع مسمومیت دیگر در دو مدرسه ابتدایی و دبیرستان در شهرهای زنجان و ابهر خبر داد. شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم صبح دیروز گفت که خبری مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان در دبیرستان دخترانه صداقت مشهد به دست ما رسید و در حال پیگیری موضوع هستیم. روز چهارشنبه شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده بود که «تا الان (11 اسفند) قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند.» او همچنین تاکید کرده بود که «درباره تعداد کشته‌شدگان این حادثه آماری ندارم و باید وزارت آموزش و پرورش این موضوع را بررسی کند.» سلام نو به نقل از رکنا هم روز شنبه با انتشار لیست 34 مدرسه تعداد دانش‌آموزانی که دچار مسمومیت شده‌اند را بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. روز یکشنبه با اضافه شدن دست کم 869 دانش‌آموز در آمارهای استخراج شده از رسانه‌ها این رقم به بیش از دو هزار نفر رسید. 

روایت‌های سرگردانی و نگرانی 

پدر یک دختر دانش‌آموز ۷ ساله هم دیروز به اعتماد گفت: «ما اصلا اخبار را دنبال نمی‌کنیم و در خانه هم تلویزیون و خبر نداریم. دیروز که دختر 7 ساله‌ام را مدرسه بردم دیدم چقدر همه جا خلوت است. در کانال پیام گذاشتند که قرار است لباس شخصی اطراف مدارس بگذارند و قرار نیست شما حتما فردی با لباس نظامی ببینید. گفتند که همه مسوولان مدرسه توجیه شده و در جریان هستند که مراقبت و کنترل لازم انجام می‌شود. دیروز هم مدرسه خلوت بود و با توجه با اینک شنبه و یکشنبه هم این ماجرا ادامه پیدا کرد دیگر ترجیح دادم اصلا بچه‌ام را مدرسه نفرستم. حتی اگر ادامه پیدا کند من از درس‌خواندن فرزندم می‌گذرم. می‌گویند به ما دستور دادن که اجازه مجازی‌کردن کلاس‌ها را نداریم. اوایل همین اعتراضات و حتی مواقع آلودگی بلافاصله مدارس را تعطیل یا مجازی می‌کنند اما الان می‌گویند هیچ راهی وجود ندارد. الان حتی اگر یک سال این روند ادامه پیدا کند من بچه‌ام را مدرسه نمی‌فرستم. در شرایطی که هیچ‌کس پاسخگو نیست و مساله اینقدر مبهم است، صلاح نیست که بچه‌ ۷ساله را مدرسه بفرستیم.ما اصلا به دخترمان چیزی نگفتیم و گفتیم احتمالا دوشنبه مدرسه تعطیل است و نیاز نیست بروی. ولی بلافاصله بچه‌مان گفت من خودم خبرها را دارم و شنیدم که در مدارس سم می‌زنند و خیلی خطرناک است.»

در روزهای گذشته بحث‌های زیادی در میان والدین دانش‌آموزان و حتی معلمان به وجود آمد و برخی معتقد بودند که در این شرایط کودکان به مدرسه نروند. در مقابل برخی دیگر ایده دیگری را مطرح کردند؛ اینکه والدین در نوبت‌های مختلف در اطراف مدارس کشیک بدهند تا بچه‌ها از مدارس باز نمانند. حالا دیگر کار از توییتر به فضای رسمی جامعه و مدارس کشیده شده و انجمن‌های اولیا و مربیان در برخی نقاط شهر تهران و دیگر شهرها جلساتی در این باره تشکیل داده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسیده به اعتماد؛ دیروز مادران نگران در حوالی میدان منیریه، مقابل مدرسه مجاور کلانتری جمع شده بودند. منابع خبری اعتماد می‌گویند که ادارات آموزش و پرورش مناطق در جلساتی با مدیران مدارس از آنها خواسته‌اند از پخش کردن شیرینی در مدرسه ممانعت کنند، در صورت وقوع مسمومیت موضوع را به اورژانس اطلاع دهند، تا جای ممکن، از انتشار خبر آن در رسانه‌ها جلوگیری کنند و کسی از مدرسه بیرون نرود. 

دیروز یک مدرسه پسرانه دیگر هم درگیر مسمومیت‌ها شد و ابوالحسن معظمی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردیس از مسمومیت هفت دانش‌آموز در دو مدرسه فردیس و انتقال آنان به بیمارستان خبر داد. نمایندگان مجلس هم این روزها درگیر تصویب بودجه سال آینده هستند. به گفته ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جلسات کمیسیون از یک ماه پیش تشکیل نشده است و گزارش در این باره ندارند. سرانجام اما محمد باقر قالیباف، رییس مجلس کارگروهی برای پیگیری و شناسایی عوامل پشت پرده مسمومیت‌ها تشکیل داد و چهار رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها و کمیسیون بهداشت و درمان به منظور انتخاب اعضای این کارگروه، به زودی جلسه تشکیل خواهند داد. اواخر هفته گذشته نیز در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس جلسه‌ای با حضور ماموران امنیتی برگزار شد که هنوز خروجی آن مشخص نیست.

در قم مدارس برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه غیر حضوری شده و علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم دلیل آن را جشن‌های نیمه شعبان و حضور گسترده زائران و میهمانان در این شهر اعلام کرده است. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش از وقایع پیش آمده درباره مسمومیت‌ها عذرخواهی کرد و گفت که «نگرانی والدین دانش‌آموزان را درک و بابت این اتفاقات عذرخواهی می‌کنیم. منتظر اعلام نتایج آزمایش‌ها هستیم.در استان‌های مختلف به‌طور جد پیگیر ماجرا هستیم و کمیته فوریت‌ها در ادارات مختلف آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده است.»

احمد وحیدی، وزیر کشور هم روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اطمینان خاطر داد موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است و تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسوولان است و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها