کد خبر: 593802
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۱۱:۴۹:۴۴
| |

سعیدی، نماینده چابهار:

با واگذاری اختیار تعطیلی مدارس به آموزش‌وپرورش سلامت نسل آینده به خطر می‌افتد

نماینده چابهار در مجلس گفت: در این وضعیت آلودگی هوا آنچه که قربانی می‌شود، سلامت مردم است و وزارت آموزش و پرورش می گوید اختیار تعطیلی مدارس را به این وزارت‌خانه بدهید که با این شرایط عملا سلامت نسل آینده را به خطر می اندازیم.

با واگذاری اختیار تعطیلی مدارس به آموزش‌وپرورش سلامت نسل آینده به خطر می‌افتد
کد خبر: 593802
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۱۱:۴۹:۴۴

معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس با اشاره به وضعیت آلودگی هوا، گفت: برای اولین بار در لایحه بودجه برای اجرای قانون هوای پاک اعتباری در نظر گرفتند که قدمی خوبی است؛ 23 دستگاه متولی این موضوع هستند که هیچ کدام تا این لحظه قانون را اجرا نکردند و بهانه انها همواره نبود اعتبار بود و متاسفانه هیچ دغدغه ای هم نسبت به این موضوع وجود ندارد و دلیل ان هم نگاه کلیشه‌ای است که در رابطه با هوای پاک حاکم است که باعث شده همه تدبیر دولت صرفا تعطیلی مدارس باشد درحالی که طبق آمار معاون رئیس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، بابت هر روز تعطیلی کشور، معادل 2400 میلیارد تومان ضرر به کشور وارد می‌شود.

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی سعیدی را در ادامه می خوانید:

  • باید یک بار برای همیشه نگاهمان را نسبت به این موضوع واقعی کنیم و دستگاه هایی که در حوزه قانون هوای پاک مکلف هستند، وظایف خود را رانجام دهند؛ مجلس و خصوصا فراکسیون محیط زیست تنها مرجعی بوده که نسبت به این موضوع حساسیت داشته است و امیدواریم این نگاه کلیشه ای که به محیط زیست و خصوصا هوای پاک وجود دارد تغییر یابد .
  • خواهشی که از دستگاه های مربوطه مشخصا شهردار تهران که البته قدردان زحمات آنها هستیم، این است که برنامه های خود را اجرا کنند و به جای اینکه فقط شرق و غرب را زیر سوال ببریم به وظیفه ذاتی خود عمل کنیم.
  • در این وضعیت آلودگی هوا آنچه که قربانی می‌شود، سلامت مردم است و وزارت آموزش و پرورش می گوید اختیار تعطیلی مدارس را به این وزارت‌خانه بدهید که با این شرایط عملا سلامت نسل آینده را به خطر می اندازیم.
  • همه تلاشی که در حوزه پیش بینی بودجه می شود یک طرف مساله اما تخصیص آن مساله دیگری است؛ به عنوان مثال اعتبارات عمرانی در بسیاری از استان های کشور فقط 6 درصد تخصیص یافته است.
  • بنابراین نیاز است که مسوولین سازمان برنامه و بودجه هم در کنار بحث پیش بینی اعتبار، نسبت به تخصیص آن هم همت کنند.
  • البته اعتباری هم که پیش بینی شده مطلقا کفاف این موضوع را نخواهد داد ولی فتح بابی است که برای اولین بار انجام شده است و امیدواریم نهادهای ذی ربط کمبود اعتبار را بهانه نکنند چراکه نمی توان در شعار از محیط زیست سخن بگوییم اما در مقام حمایت، کاری انجام ندهیم.
  • بحث نقش خودروهای بی کیفیت در میزان آلودگی هوا تکراری شده است که در حال حاضر 2 برابر شدن بحث واردات خودرو مطرح است؛ اما با صنعت خودرویی که ما داریم و حمایت هایی که مافیای خودرو از این موضوع انجام می دهند، من چندان امیدوار نیستم که اتفاق خاصی در حوزه واردات رخ دهد.
  • جالب اینکه صنعت خودروسازی ما را حتی اگر با کشوری مثل مالزی مقایسه کنید که بعد از ما این صنعت را شروع کردند، بی برنامه گی مسوولین را نشان می دهد و عدم کیفیت‌بخشی به صنعت خودرو و هم قیمت بالای خودرو، خرید خودرو را تبدیل به آرزوی محال برای مردم کرده است.
  • مردم از ما می پرسند که وقتی صنعت خودروسازی ما تا این حد مشکل دارد و خودروهای بی کفیت این بلاها را بر سر ملت آورده، پس چرا از انها حمایت می‌شود؟ که من صادقانه عرض می کنم دستگاهای پشت پرده مانع از این می شوند و مجلس هم انطور که باید به وظیفه خود عمل نکرد و کماکان مافیای خودرو در حال تاخت و تاز است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها