عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:

قطع اینترنت در زمان کنکور مطالبه مردم است

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور «قطع اینترنت در زمان کنکور» را مطالبه داوطلبان و خانواده‌های آنها عنوان کرد.

قطع اینترنت در زمان کنکور مطالبه مردم است
کد خبر: 590439
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۱۲:۰۶:۴۷

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه در آستانه برگزاری آزمون سراسری نوبت اول در دی ماه هستیم، گفت: آزمون دی ماه نوبت اول کنکور است و آزمون سراسری در تیرماه و نوبت دوم تکرار می شود و انتظار داریم داوطلبان استرس کمتری داشته باشند و آزمون اول یعنی دی ماه را به نوعی آزمایشی تلقی کنند و بدانند اگر نتیجه مطلبوب نبود، در تیرماه فرصت جبران دارند.

او با بیان اینکه کنکور در آینده افراد اثر دارد، گفت: سازمان سنجش به دلیل همین حساسیت ها باید امانت داری کند و در این ارتباط برای ۱۴۰۲ کارهایی انجام داده ایم؛ بنابر در خواست از وزیر علوم روسای دانشگاه های معین هر استان، رئیس ستاد برگزاری آزمون سراسری هر استان هستند.

او افزود: برای تمامی دستگاه های کشور از وزارت کشور، ارتباطات فناوری اطلاعات، بهداشت،  صدا و سیما، اورژانس هواپیمایی، پست  راه و ترابری، آموزش و پرورش و... تعیین وظیفه شده است و با کمک وزارت کشور و شورای امنیت امر آزمون سراسری امری ملی و شبیه انتخابات است. تفاوت آزمون سراسری با انتخابات این است که اوراق آزمون سراسری شخصی سازی شده است و چاپخانه هوشمندی روی آن قرار دارد و با مشخصات افراد گره خورده و جمع آوری سوالات به اندازه ارسال آن مهم و حساس است.

پورعباس با اشاره به ۲۴۰۰ مرکز به عنوان حوزه فرعی در آزمون سراسری سال جاری گفت: امنیت این مراکز بالا رفته است.همچنین تنوع بخشی در ارتباط با دفترچه سوالات داشتیم که هم برای آسایش هم برای امنیت آنها موثر خواهد بود. ما سال قبل بالای ۹۵ درصد مسیر تقلب را به کمک دانش بنیان ها بستیم و در رشته‌های حساس مثل پزشکی مسیر تقلب صدر در صد بسته شد. افراد متقلب سال قبل نتوانستند وارد دانشگاه‌ شوند و چند سال هم محروم هستند.

او گفت: هیأت بدوی می تواند متقلبان و متخلفان را ۳ تا ۶ سال از آزمون محروم کنند و دستگاه های ما از نظر کمی و کیفی بهتر و بیشتر شده است. ما روی شبکه های تقلب اشراف اطلاعاتی داریم و فهرست افرادی که ارتباط اولیه و ثانویه برقرار کرده اند را شناسایی کرده ایم و لو می روند. از پدر و مادرها می خواهم از حرکت فرزندان خود به این سمت جلوگیری کنند. سال قبل ۸۵۷ مورد متخلف همراه با تجهیزات را از سرجلسه گرفتیم و حدود هزار نفر را به وسیله نرم افزارها شناسایی کردیم.دسته اول ۳ تا ۱۰ سال محروم شدند و دسته دوم محرومیت حداقل یک سال از کنکور را داشتند.

پورعباس گفت: آخرین حلقه امنیت ما اینترنت است که در شورای امنیت قطع سراسری یا نقطه‌ای مطرح شده است. این درخواست باید به شورای امنیت کشور برود و چون در دستور العمل آمده و نحوه اجرای آن در اختیار وزارت ارتباطات است، در مورد اجرای آن باید تصمیم گیری شود. ما تقاضاهایی برای این موضوع داریم و فهرست نقاط آزمون را هم به آنها داده ایم. قطع اینترنت مطالبه داوطلبان و خانواده آنهاست. ما همه جوانب امنیت را پیش بینی کرده ایم و نقطه کمال آن محدود کردن اینترنت است و بستگی به تصمیم وزارت ارتباطات دارد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: داوطلبانی هستند که اجیر و مزدور می شوند تا فقط از آزمون ما عکس بگیرند و اتوماتیک ارسال می کنند و برگشت پاسخ به این سوالات هم ممکن است. هرچند ما سال قبل راه برگشت سوالات را بستیم، ولی باید راه ارسال عکس بسته شود.

او در آخر اضافه کرد: ما می دانیم که کسب و کار و همه جوانب زندگی و حتی امور سلامت و بیمارستانی مردم به اینترنت بستگی دارد، اما از طرف دیگر جمعیت چند ده میلیونی داوطلبان کنکور متقاضی امنیت آزمون سراسری هستند. ضمن اینکه ما تمامی جوانب امر را برای امنیت آزمون دیده ایم. منظورمان از قطع اینترنت، قطع اینترنت همراه است و منظور قطع اینترنت ثابت نیست.

پورعباس اظهار کرد: سه شنبه ۲۷ دی ماه توزیع کارت ورود به جلسه شروع می شود و محل و زمان برگزاری در کارت درج شده که باید مورد دقت داوطلبان قرار بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها