برگزاری هشتمین جلسه قرارگاه پیگیری تدابیر و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم‌ رهبری در قوه قضاییه

​معاون اول قوه قضائیه با بیان این‌که ضابطان دادگستری به صراحت قانون باید زیر نظر مقام قضایی انجام وظیفه کنند، تاکید کرد: مقام قضایی باید بر روند صحیح تشکیل پرونده توسط ضابطان نظارت دقیق داشته باشند.

برگزاری هشتمین جلسه قرارگاه پیگیری تدابیر و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم‌ رهبری در قوه قضاییه
کد خبر: 590102
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۲۰:۲۳:۲۹

هشتمین جلسه قرارگاه پیگیری تدابیر و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در قوه قضاییه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه و همچنین باحضور رئیس دیوان عالی کشور، دادستان انتظامی قضات و تعدادی از مسئولان عالی قضایی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از میزان، محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت به ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: موضوع جلسه امروز علاوه بر ارائه گزارش مصوبات جلسه گذشته، بحث درباره نحوه ارتباط مقامات قضایی با ضابطان دادگستری است.

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم دستگاه قضایی، موضوع کیفیت ارتباط با ضابطان قضایی است که مورد تاکید رئیس قوه قضاییه نیز قرار دارد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه در قانون آیین دادرسی کیفری مواد متعددی به موضوع ضابطان اختصاص داده شده است، تصریح کرد: آموزش و سایروظایف و اختیارات ضابطان اشاره شده است.

وی افزود: در این مواد قانونی مطالب بسیار مهمی در خصوص ضابطان عام و خاص، احراز عنوان ضابط، بیان شده است.

وی با بیان اینکه ضابطان دادگستری به صراحت قانون باید زیر نظر مقام قضایی انجام وظیفه کنند، گفت: تحقیقات اولیه پرونده باید توسط ضابطان قضایی انجام شود، حال این که اگر مقام قضایی ضابط را در هنگام تشکیل پرونده قضایی به درستی هدایت نکند، مسیر رسیدگی به پرونده قضایی تشکیل شده تا فرایند رسیدگی در دادگاه تجدید نظر در مسیر صحیح خود پیش نخواهد رفت.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: باید به نحوی در این مسیر گام برداریم که برنامه جامعی تدوین شود تا هم مقام قضایی و هم ضابط به وظیفه خود عمل کنند.

وی افزود: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم، ارتقای شایستگی اخلاقی و سطح علمی ضابطان مورد تأکید قرارگرفته است و بایستی با همکاری خود آنها، تدابیر لازم برای تحقق برنامه درنظر گرفته شود و درصورت نیاز، قانون مناسبی تدوین و تصویب شود.

در ادامه این جلسه در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد ضابطان قضایی و شیوه اجرای آن و استفاده از نظرات تخصصی ضابطان در پرونده های خاص براساس فرمان ششم مقام معظم رهبری در دیدار با مقامات و مسئولان قضایی و اسناد موجود در این زمینه و چالش‌ها، راهکارهای اجرای آن و … میان حاضران در جلسه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و پیشنهادهای کارگروه تخصصی، مورد تصویب قرارگاه، قرار گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها