کد خبر: 586170
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ۰۹:۱۳:۴۳
| |

واکنش «محیط زیست» به حضور دام در «توران»؛ برای خارج کردن دام‌ اعتبار نداریم

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن پاسخ به انتقادات وارد شده به سازمان در پی کشف دو توله یوز در توران گفت: ادعای زادآوری حیات وحش در تمامی فصول مردود است اما خارج کردن دام با حساسیت بالا نیازمند اعتبار بسیاری است که تاکنون تامین نشده است.

واکنش «محیط زیست» به حضور دام در «توران»؛ برای خارج کردن دام‌ اعتبار نداریم
کد خبر: 586170
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ۰۹:۱۳:۴۳

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا باید اجازه حضور چوپان و دام در پارک ملی توران به عنوان زیستگاه مهم و بسیار حساس یوزپلنگ ایرانی داده شود، توضیح داد: افرادی به این موضوع انتقاد دارند که با شرایط ، قوانین و مقررات کشور کشور آشنایی ندارند. براساس قانون ما تنها زمانی می‌توانیم دام را از یک منطقه خارج کنیم که تمام اوقافی آن را پرداخت کرده باشیم. این اقدام بسیار هزینه‌بر است و تاکنون دولت‌ها چنین بودجه‌ای را به ما نداده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دولت‌ها بسیار شفاف این موضوع را بیان می‌کنند که در تمامی آن‌ها این اعتبارات درخواست شده اما تاکنون اعتباری که بتوانیم تمام دام‌های موجود در یک منطقه حساس را خارج کنیم، محقق نشده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به حضور دام در پارک ملی توران اشاره کرد و گفت: بخش‌هایی از منطقه توران که در پارک ملی قرار دارد، آزادسازی شده و هیچ دامی در منطقه نیست. ثانیا دولت چنین رویکردی ندارد چراکه دامداری شغلی است که دامداران از قدیم‌ به آن مشغول بوده‌اند و در صورت خارج کردن آن‌ها گویی شغلشان را گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای مناطقی با حساسیت بالا مانند توران توضیح داد: در مناطقی با حساسیت بالا مانند توران و یا نقاطی که چرای بیش‌از حد در آن‌ها وجود دارد، باید تعدیل رخ دهد. به عبارتی در نقاطی مانند توران که حساسیت خاصی دارند باید آزادسازی کامل انجام شود و در نقاطی که چرای مثبت وجود دارد باید چرا کاهش پیدا کند. این مسئله برای ما نیز قابل قبول است اما نیازمند اعتبار سنگینی است که تاکنون تامین نشده است.

اکبری خاطرنشان کرد: چوپانی که توله یوزها را پیدا کرده در پناهگاه حیات وحش توران حضور داشته است. به عبارتی براساس پروانه حضور و آزادسازی که انجام نشده مجاز به حضور بوده است چراکه اعتباری برای خرید این تعداد دام و آزاد کردن پروانه‌هایشان هنوز نداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها