کد خبر: 585997
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ۰۸:۵۴:۱۲
| |

عبداله سالاری، کارشناس حیات وحش:

حضور دام و چوپان در پارک ملی توران نشان‌دهنده قصور سازمان محیط زیست است

یک کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن توضیح درباره وضعیت دو توله یوز تازه کشف شده در توران گفت: حضور دام و چوپان در پارک ملی توران تنها نشان‌دهنده قصور و ضعف سازمان محیط زیست است.

حضور دام و چوپان در پارک ملی توران نشان‌دهنده قصور سازمان محیط زیست است
کد خبر: 585997
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ۰۸:۵۴:۱۲

عبداله سالاری اتفاق عجیب را حضور چوپان در پارک ملی توران دانست و گفت: اتفاق عجیب این است که واقعا چرا یک چوپان باید دو توله یوزپلنگ ارزشمند را بگیرد؟ چرا سازمان حفاظت محیط زیست در بهترین زیستگاه یوز آسیایی ایران هنوز نتوانسته است جوامع محلی و چوپانان منطقه را آموزش دهد و به آنان اطلاع‌رسانی کند تا درصورت مشاهده حیوان در طبیعت اصلا نباید به چنین گونه ارزشمندی دست بزنند؟ در طبیعت به هیچ عنوان امکان ندارد که مادر توله‌هایش را رها کند. معمولا توله‌ها را در جایی مخفی می‌کند و خود برای شکار و  تهیه غذا می‌رود یا از ترس سگ‌های گله و حضور چوپان در مکانی دورتر پنهان می‌شود.

به گزارش ایسنا، این کارشناس حیات وحش اضافه کرد: باید بررسی کنیم که آیا گرفتن این توله یوزها به نیت خیر بوده یا مثلا به عنوان قاچاقچی حیات وحش برای آن‌ها برنامه‌ای داشته‌اند؟ ما هنوز هیچ اطلاعی از این قضایا نداریم. اساسا از نگاه کارشناسی باید بررسی شود که سازمان محیط زیست چرا اجازه داده طی این همه سال هنوز در پارک ملی توران - ارزشمندترین زیستگاه یوز با چنین حساسیت بالایی -  دام وجود داشته باشد؟ حضور دام و ناآگاهی جوامع محلی در محدوده پارک ملی - که بالاترین رده و ارزش حفاظتی را در کشور دارد - نکته مهمی است که باید به آن تاکید کنیم. این موضوع تنها نشان‌دهنده قصور و ضعف سازمان محیط زیست است چراکه وظیفه هیچ سازمان دیگری انجام چنین اقداماتی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    منابع طبیعی و امور اراضی مقصر هستن باج و رشوه میگیرند مجوز دام میگیرند باید سپاه پاسداران ورود کند تا مسئولان فاسد برکنار کند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها