کد خبر: 585812
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۹:۱۴:۱۷
| |

حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

امکان بازگرداندن ۲ توله‌یوز جدا شده از توران به طبیعت وجود ندارد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه دیگر امکان بازگرداندن دو توله یوز تازه کشف شده در پارک ملی توران به طبیعت وجود ندارد.

امکان بازگرداندن ۲ توله‌یوز جدا شده از توران به طبیعت وجود ندارد
کد خبر: 585812
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۹:۱۴:۱۷

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در جزئیات بیشتر درباره نحوه پیدا شدن این توله‌ها توسط چوپان  گفت: ظاهرا روز پنجشنبه هفته گذشته یک چوپان در حوالی مرز جنوب شرقی پارک ملی توران، دو توله یوزپلنگ ماده را از طبیعت جدا می‌کند و آن‌ها را به کلبه دامداری خود می‌برد. ابعاد کامل ماجرا هنوز برای ما مشخص نشده است، ولی طبق اظهارات چوپان، او توله‌ها را در یک بیشه زار مشاهده می‌کند و چون می‌ترسد که سگ‌ها، توله‌ها را شکار کنند، آن‌ها را به منزل می‌برد و به گفته خودش یک شب آن‌ها را نگهداری کرده و به آن‌ها شیر داده است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: صبح روز جمعه، خود چوپان به تصمیم شخصی خود یا برحسب تصمیم صاحب اصلی گله، موضوع را به محیط بانی منطقه اطلاع می‌دهد و همکاران ما هم بلافاصله توله‌ها را به محلی که زنده گیری شده بود بازمی‌گردانند و با فاصله زیاد از آن محل به کمین می‌نشینند تا یوزپلنگ مادر به محل بازگردد که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. عصر جمعه نیز که همکاران ما از مرکز استان سمنان و ستاد سازمان در تهران به محل اعزام شدند، یک بار دیگر توله‌ها را به محل زنده‌گیری معرفی می‌کنند و تا ۱۱ شب در محل کشیک می‌دهند، ولی مادر برای پیدا کردن توله‌های خود به محل نمی‌آید و با توجه به سرمای شدید هوا، همکاران ما توله‌ها را به پاسگاه محیط بانی منطقه بازمی‌گردانند.

اکبری با تاکید بر این که دیگر امکان بازگرداندن توله‌ها به طبیعت وجود ندارد، گفت: دو توله یوز ماده تا کنون دو بار به طبیعت معرفی شده‌اند، اما با توجه به این که مادر در هر دو مرتبه برای پیدا کردن توله‌ها به محل نیامده است و خود توله‌ها نیز مدت زمان زیادی در کنار انسان حضور داشتند، دیگر امکان بازگرداندن آن‌ها به طبیعت وجود ندارد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست ادامه داد: بخشی از اظهارات چوپان هنوز برای ما مبهم است، از جمله این که آیا یک شب توله‌ها را پیش خود نگه داشته است یا مدتی بیشتر. همچنین ما هنوز نمی‌دانیم دقیقا هدف او از جدا کردن توله‌ها از طبیعت چه بوده و اساسا چرا خود مادر برای پیدا کردن توله‌هایش به محل برنگشته است؟ این‌ها موضوعاتی است که اکنون در حال تحقیق روی آن‌ها برای پی بردن به ابعاد ماجرا هستیم، اما به صورت قطعی مشخص شده است که هر دو توله ماده هستند و حدود سه هفته از تولد آن‌ها می‌گذرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها