کد خبر: 581509
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۰۹:۱۲:۴۸
| |

آیا انتقال «پیروز» به پارک ملی توران تصمیم درستی است؟

یک کارشناس حیات وحش معتقد است که انتقال «پیروز» به پارک ملی توران تصمیم خوبی است و بازگشت خوی وحشی توله یوزها در افریقا نیز با عنوان «بازوحشی‌سازی» انجام می‌گیرد.

آیا انتقال «پیروز» به پارک ملی توران تصمیم درستی است؟
کد خبر: 581509
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۰۹:۱۲:۴۸

مهدی زارع خورمیزی، متخصص حیات وحش و تنوع زیستی گفت: از نظر من بهترین تصمیم برای موالید جانوران وحشی،  فراهم نمودن شرایط طبیعی‌تر برای زیستن آن‌هاست و انتقال پیروز به محیطی طبیعی‌تر در پارک ملی توران  در صورت پایداری شرایط خود فرد، فراهم نمودن تجهیزات و امکانات مورد نیاز و همچنین ایجاد محیط طبیعی، وسیع می‌تواند بهترین اقدام باشد.

به گزارش تسنیم، وی افزود: در آفریقای جنوبی نیز که تکثیر یوز را داشته‌اند، توله یوزها را پس از یک سالگی همراه با مادر وارد پروژه "بازوحشی‌سازی" می‌کنند و بعد دو سالگی به قرق های طبیعی فنس‌کشی شده منتقل می‌کنند  تا پس از  رسیدن جمعیت به حد مطلوب در طبیعت و زیستگاه‌های طبیعی رها شوند اما در خصوص  پیروز داستان کمی متفاوت است زیرا پیروز از مادر جدا شده و پروژه بازوحشی آن بدون مادر  بسیار سخت است ولی در صورت تأمین اعتبار، تجهیزات و امکانات و همچنین محیط طبیعی وسیع  و استاندارد می‌توان این پروژه را انجام داد.

زارع خورمیزی ادامه داد:  پیروز یک ذخیره ژنتیکی بسیار با ارزش برای آینده است و در صورت رسیدن به تنوع ژنتیکی  با افراد جدید می‌توانیم از پیروز در نسل‌های بعد استفاده کنیم و درحال حاضر بهترین اقدام در خصوص پیروز  قطعاً قرار دادن او در شرایط طبیعی، در صورت فراهم بودن امکانات و تجهیزات است.

این کارشناس در رابطه با نحوه نگهداری پیروز بیان کرد: بهتر است که از تیم‌های مختلفی برای نگهدرای پیروز استفاده شود و حتی می‌توان از تجربیات تیم‌ها و افراد نامدار در سایر کشورها که در زمینه تکثیر و پرورش یوز کار کرده‌اند نیز استفاده شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها