بندپی، رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت

۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل نداشتن کدملی تحت پوشش بیمه نیستند

در نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد که ۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل نداشتن کد ملی تحت پوشش بیمه نیستند و در حال حاضر سازمان های بیمه گر به بانک اطلاعات معلولان کشور دسترسی ندارند و نیاز است این مشکل حل شود.

۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل نداشتن کدملی تحت پوشش بیمه نیستند
کد خبر: 566536
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۲:۰۷:۱۲

نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور ادامه بررسی موارد مرتبط با کمیته برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم دراین نشست گفت: کمیته ای در وزارت بهداشت مسئول تدوین برنامه هفتم در بخش بهداشت و درمان است بنابراین وقت زیادی نداریم و باید در این رابطه به جمع بندی برسیم تا بتوان مصوبات خوبی را در برنامه هفتم در مورد حوزه بهزیستی و توانبخشی تصویب کنیم البته موارد کلیدی باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس یازدهم با اشاره به حضورش در جشنواره بازنشستگان کشوری، ادامه داد: سالمندان و بازنشستگان به شدت از وضعیت سلامت، گرانی داروها و تجهیزات پزشکی، معیشت و بر زمین ماندن احکام حقوقی ناراضی بودند؛ من تاکید کردم که فراکسیون سلامت سالمندی در مجلس این موارد را مورد توجه قرار خواهد داد و در برنامه هفتم توسعه هم باید در حوزه سالمندان به صورت مختصر و مفید با الزامات قانونی مناسب پیش برویم.

وی افزود: اگر به سمت نظام پیشرفته گام برداریم به نفع دستگاه هاست، نباید بیماران را رها کرد و باید با پیگیری هزینه های معلولان را کاهش داد. با وجود اینکه در قانون بودجه تاکید شده که همه افراد باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اما هنوز افرادی تحت پوشش بیمه نیستند.

وی افزود: سیستم های ما برای بیمه همگانی باید هوشمند شود؛ باید دید که در برنامه هفتم توسعه چه اقدامی انجام دهیم که به دستاوردهای کمیته دست یابیم، تاکنون ۱۵ جلسه برگزار کرده ایم و باید در قانون به همه آحاد جامعه توجه کرد و همه با همدلی و همفکری کار را پیش ببریم که مردم بیشترین نفع را ببرند؛ در این رابطه باید چه اقدامی انجام داد که پوشش بیمه ها محدود نشود، در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ما سالمند است و باید در قانون برنامه هفتم این موضوع را جامع تر ببینیم زیرا ۲۰ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت ما سالمند خواهد بود و می طلبد سازمان بهزیستی خارج از تعصب، خدمات لازم را ارائه دهد، البته مدیریت منابع مالی مهم است؛ به دنبال این هستیم که در برنامه هفتم بند یا ماده ای را اضافه کنیم.

محسنی بندپی ادامه داد: در نشست بعدی رحیمی معاون توسعه وزارت بهداشت، معاونت قوانین و سازمان برنامه بودجه را دعوت خواهیم تا نشست به قید فوریت برگزار شود. البته دبیر شورای عالی بیمه نیز باید در جلسه حضور داشته باشد.

فرهاد آزادی در این نشست گفت: چندین جلسه را برای بررسی اصلاح ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برگزار کردیم؛ برای معلولان تحت پوشش بهزیستی پیشنهاد می شود یک تبصره به قانون الحاق شود که بر اساس آن بهداشت مکلف شود در راستای ارتقای سلامت جامعه معلولان کشور وزارت سازوکار مناسب برای پوشش بیمه ای مناسب پایه و تکمیلی تمامی معلولان را فراهم کند و همچنین سازمان بهزیستی مکلف شود بانک اطلاعات معلولان تحت پوشش را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و وزارت بهداشت تمامی معلولان را در سامانه های بیمه ای از طریق شورای عالی نشان دار کند.

سازمان های بیمه گر به بانک اطلاعات معلولان کشور دسترسی ندارند

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان های بیمه گر به بانک اطلاعات معلولان کشور دسترسی ندارند و نیاز است این موضوع را حل کنیم و نسبت به تکمیل شناسه اطلاعات معلولان اقدام کرد تا بتوان برنامه ریزی درستی را داشته باشیم.

آزادی یادآور شد: تعدادی از معلولان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و حدود ۷ تا ۸ میلیون معلول داریم که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه نیستند.

سید سعید انوری رئیس پاراکلینک توانبخشی و پیراپزشکی بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوال رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مبنی بر بیمه کردن تمامی افراد جامعه از بیمه سلامت در این نشست گفت: ما سه دهک پایین را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و ناصحی رئیس سازمان بیمه سلامت هم اخیرا اعلام کرد که هر فردی که دارای کد ملی باشد به مدت سه ماه تحت پوشش بیمه رایگان قرار می گیرند تا طی این سه ماه فرصت تعیین تکلیف داشته باشند البته اینکه برای چه بیماری چه نوع توانبخشی لازم است، مشخص نیست.

مژگان باقری مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در امور مجلس در این نشست گفت: بر اساس اطلاعات واصله از وزارت کار ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کل کشور تحت پوشش بیمه نبودند که از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر مشکل کد ملی داشتند و تعدادی هم فوت کرده بودند و به غیر از این افراد مابقی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

حدود ۱۰ میلیون نفر هم برای تمدید و تعیین تکلیف بیمه هایشان مراجعه نکردند

وی ادامه داد: حدود ۱۰ میلیون نفر هم برای تمدید و تعیین تکلیف بیمه هایشان مراجعه نکردند که بسیاری از این تعداد بدون مراجعه بیمه شان تمدید شده است البته هنوز تعدادی هستند که در جامعه آماری بیمه شدگان نیستند و احتمال می رود که آمار دقیقی از افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند، وجود نداشته باشد؛  بر اساس اطلاعات وزارت کار در حال حاضر فرد بیمه نشده وجود ندارد اما بر اساس آمارهای غیررسمی ۲ تا ۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه نیستند.

سید موسی طباطبایی از معاونت درمان وزارت بهداشت در این نشست گفت: تمامی افراد ایرانی که بیمه ندارند تا ۳ ماه می توانند از بیمه رایگان بدون هیچ قید و شرطی استفاده کنند و پس از آن نیزبر اساس آزمون وسع یا باید پول بیمه را پرداخت کنند یا نکنند و سازمان بهزیستی یا هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند این موضوع را رصد کند؛ با توجه به اجرای طرح دارویار ۳۰ درصد از هزینه های ما ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است؛ به جای اصلاح قانون معلولان نیاز است آیین نامه اجرایی نوشته شود و تصور می کنم در قانون پوشش خوبی برای خدمات نداشته باشد البته قالب رایج برای خدمات نظام سلامت فرق دارد و تعیین فهرست معلولان مهم است؛ در نیروهای مسلح بسیاری از خدمات تحت پوشش هستند.

وی افزود: برنامه هفتم توسعه فرصتی گرانقیمت است و باید موارد مربوطه را در آن پیش بینی کرد. برای ۴۰ گروه بیمار اطلاعات کامل داریم و برای ۴ بیماری خاص پرونده داریم و در حال حاضر اطلاعات سرطان و بهداشت دهان و دندان نیز کامل است.

مسئولی از انجمن شنوایی شناسی سازمان آموزش و پرورش در این نشست گفت: حدود ۱۰۰ هزار در سال داریم که تحت پوشش سازمان استثنایی و دارای معلولیت های مختلف هستند برای این افراد کار توانبخشی انجام می شود، اما عنوان آموزشی دارند البته برخی تحت پوشش سازمان استثنایی و برخی بیمه پدر ومادر و برخی نیز تحت پوشش بیمه دیگری هستند  این افراد در زمان فارغ التحصیلی باید برای خدمت سربازی و از بهزیستی باید کمک بگیرند و می طلبد در مورد این موضوع فکری اساسی شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه هر ساله به ما اعلام می کند که لیست معلولان را برای ارائه خدمات ارائه کنید و ما  اطلاعات را کامل کرده و ارائه می کنیم اما بودجه در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد و سازمان پایان سال مبلغی را دراختیار ما قرار می دهد و این مشکل باید حل شود

منصور اله وردی  معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در این نشست گفت: نیاز است بیمه تکمیلی توسط سازمان بهزیستی انجام شو؛ ما ۸ سال بیمه تکمیلی داشتیم اما بودجه آن از حذف شد و بهزیستی آمادگی و تمایل دارد که بیمه تکمیلی را خودش انجام دهد.

اله وردی ادامه داد: بیماری ها و اختلالات موردنظر ماده ۶ قانون حمایت از معلولان نیست و معلولیت ها در ماده آمده است؛ قرار شد دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی به سمت بهزیستی هدایت شوند تا بهزیستی برای آنها پرونده تشکیل دهد.

مسئولی از سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح در این نشست گفت: ما لیست ۳۵۰ بیماری را تهیه و برای هر کدام مشخص کردیم که چه خدماتی لازم دارند البته وظیفه بهزیستی متفاوت است و برخی از بیماری ها ممکن است به معلولیت منتهی شوند و برخی ممکن است درمان شوند و نیاز به ادامه درمان نداشته باشند.

وی ادامه داد: باید از ابتدا بیماری ها را شناسایی کنیم زیرا این افراد توانبخشی، دارو و آزمایش های ژنریک لازم دارند و نیاز است تا مرحله ای بیمه ها، هزینه ها را پوشش دهند، هر چند بهزیستی توانایی پوشش همه معلولان را ندارد جز اینکه بیمه آنها تکمیلی باشد.

جعفری در این نشست گفت: می طلبد در ماده ۶ قانون حمایت از معلولان واژه "حسی" اضافه شود تا بتوانند خدمات را دریافت کنند.

برنامه توسعه جای اصلاح قانون دائمی نیست

صدیقی از مرکز پژوهش های مجلس در این نشست گفت: نمی توان برای اصلاح ماده ۶ قانون حمایت از معلولان در برنامه هفتم توسعه کاری انجام داد زیرا برنامه جای اصلاح قانون دائمی نیست و در این ماده نکات خوبی ذکر شده و می طلبد اصلاحات در کارگروه و در قالب لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شود؛ وزارت بهداشت در زمان انتزاع سازمان بهزیستی، موضوع توانبخشی را فراموش کرده و برنامه هفتم توسعه بستر خوبی برای یادآوری این موضوع است و همچنین سامانه جامع مهم است و اطلاعات تمامی معلولان باید در این سامانه ذکر شود.

شیروانی از وزارت بهداشت در این نشست گفت: قوانینی که مطرح شده جدا از ایرادات جزئی، ایرادات اساسی کلی دارد و نمی توان به وزارت بهداشت یا سازمان های بیمه ای گفت افراد را تحت پوشش قرار دهید و آنها هم تحت پوشش قرار دهند. ما در برنامه های قبلی و حتی بودجه آن را دیدیم اما باز با کسری بودجه وحشتناک شدیم و علت این است که در رگولیشن ها نکات کلیدی را نمی بینیم.

وی افزود: اگر مجلس به صورت کلی اشاره کند که سپس آن را بر عهده دستگاه های اجرایی قرار دهد که آیین نامه و شیوه نامه های ان را به شیوه های کارشناسی تدوین کند اقدامی مطلوب است  البته در قوانین به ارائه خدمات توجه نشده و دنیا به سمت ارائه خدمات یکپارچه پیش می رود و باید زیرساخت های اطلاعاتی مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر در خدمات به سمت نیروی انسانی تخصصی پیش می رویم و این بار مالی زیادی را در پی دارد در این رابطه نیروهای حدوسط را باید کجا دید.

مولازاده مشاور امور توانبخشی بیمه سلامت در این نشست گفت: ما پروفایل سلامت جامعه نداریم وچند وقت گذشته اتفاق بزرگی افتاد و تفاهم نامه ای با ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) و وزارت بهداشت برای این موضوع منعقد شده، پرداخت های ما به طور کامل به روز است و مطالبه نخست ما پذیرش سقف نسخ بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها