کد خبر: 535719
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۱:۰۲:۵۵
| |

رییس شورای عالی استان‌ها:

مسئله مهاجرت، کشور را به مرحله خطرناکی رسانده است

رییس شورای عالی استان ها گفت: روستاها امروز رها شده و مهاجرت، کشور را به مرحله خطرناکی رسانده است.

مسئله مهاجرت، کشور را به مرحله خطرناکی رسانده است
کد خبر: 535719
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۱:۰۲:۵۵

 پرویز سروری ، رییس شورای عالی استان هادر دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها در دوره ششم ضمن تبریک آغاز دهه فجر افزد: در ابتدای انقلاب نسبت جمعیت روستایی به شهری ۷۰ به ۳۰ بود در حالی که اکنون برعکس است. ما از ابتدای انقلاب جمعیت را جا به جا کرده ایم و با این کار روستاها ناکارآمد و شهرها شلوغ شدند.

به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: از زمانی که جهاد سازندگی تعطیل شد، رسیدگی به امور روستاها نیز کم رنگ شد و پیشنهاد ما این است که بار دیگر سازمان جهاد سازندگی با محوریت شورای عالی استان ها راه اندازی شود تا بتوانیم به نظام روستایی کشور رسیدگی کنیم و از آنجا که بیشترین شوراهای کشور هم اعضای شورای روستا هستند، می توانیم مفید عمل کنیم.

سروری با استناد به احادیث و فرمایشات ائمه معصومین گفت: شورای عالی استان ها شاید منحصر به فردترین مجموعه کشور باشد و این شورا، ترکیبی از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح را در یک جا جمع کرده و همه برابر و مردمی هستند. از نظر من مردمی ترین شورای کشور شورای عالی استان هاست.

رییس شورای عالی استان ها اضافه کرد: امیدوارم ما در این چهار سال بتوانیم با کوشش و اخلاص، کارنامه زرین برای خود و انقلاب اسلامی به ارمغان بیاوریم.

دست شهرداری‌ها و شوراهای سراسر کشور را برای خدمت به مردم بگیریم

وی افزود: مردمی ترین پارلمان کشور می‌تواند بیشترین خدمات را به مردم ارائه کند بنابراین ما باید بتوانیم دست شهرداری‌ها و شوراهای سراسر کشور را برای خدمت به مردم بگیریم و به همین دلیل، باید هم‌داستان و هم قسم شویم که در این چهار سال از حاشیه بپرهیزیم و از ظرفیت های شورای عالی استان ها برای توسعه کشور استفاده کنیم.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه این شورا صرفا یک مجموعه تشریفاتی است، تصریح کرد: این شورا چون در قانون اساسی آمده، وجود دارد. در حالی که از نظر شهید بهشتی شورای عالی استان ها عِدل مجلس شورای ملی بود و می توانست در امور محلی جایگزین آن باشد اما اکنون چنین نیست.

مهم‌ترین موضوعی که ما باید روی آن تاکید کنیم موضوع مدیریت یکپارچه شهری است

سروری با تاکید بر مدیریت یکپارچه شهری گفت: این لایحه امروز در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. هرچند نظر ما این بود که تصویب آن کمی به تعویق بیفتد تا بتوانیم بیشتر بررسی کنیم. با این حال، این مبحث موضوع مهمی است که ما نباید به هیچ وجه از آن کوتاه بیاییم و باید بتوانیم دستگاه های دولتی را مجاب کنیم تا موضوعات شهری را به مدیریت شهری واگذار کنند و دولت چابک تر به مسائل کلان بپردازد.

ضرورت نگاه ملی به شورای عالی استان ها 

وی با بیان اینکه ما باید یک نگاه ملی به شورای عالی استان ها داشته باشیم افزود: با وجود جمع نخبگان موجود در شورای عالی استان ها می توانیم یک جمع‌سپاری ملی داشته باشیم و آنچه در قانون اساسی آمده است را محقق کنیم.

رییس شورای عالی استان ها با بیان اینکه توزیع مالیات بر ارزش افزوده عادلانه نیست، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید به آن ورود کنیم، موضوع مالیات است. هرچند دوره قبل  یک درصد از این مالیات به سهم شهرداری ها افزوده شد اما کافی نیست و ما باید به دنبال اصلاح نظام مالیاتی کشور باشیم تا با افزایش سهم شهرداری ها بتوانیم خدمت بیشتری به مردم برسانیم.

بودجه شورای عالی استان ها مستقل باشد

سروری در مورد بودجه شورای عالی استان ها گفت: در این مدت کوتاه تشکیل دوره ششم شورای عالی استان ها ارتباط های خوبی برقرار شده است و در مورد بودجه شورای عالی استان ها ما با کمک افراد با تجربه توانستیم از مجلس دستور خوبی بگیریم تا بودجه این شورا مستقل باشد.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست با ارتباط موثر با نمایندگان مجلس بتوانند بودجه مستقل شورای عالی استان ها را برگردانند.

سروری ادامه داد: تصمیم ما بر این است که اعضای شورای عالی استان ها در کمیسیون تلفیق مجلس و تمام کمیسیون های دولت حضور داشته باشند تا بتوانند از موضوعات شهری دفاع کنند.

رییس شورای عالی استان ها اظهارداشت: ما در تلاش هستیم سامانه جامع مصوبات که پیش‌تر در شورای شهر تهران انجام شده بود، برای سراسر کشور راه اندازی کنیم. این سامانه از استان ها شروع می شود و بعد به شهرستان ها می رسد. این اقدام می‌تواند خدمت بزرگی به شوراهای سراسر کشور باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها