کد خبر: 331833
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۲:۴۲:۰۰
| |

رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت مطرح کرد:

سهم 26 درصدی روستاییان در تولید ملی/ 90 هزار اشتغال‌زایی در روستاها

رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت گفت: امسال در قالب 30 هزار طرح اشتغال‌زایی 90 هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و امیدواریم در 10 سال آینده مهاجرت معکوس به روستاها را داشته باشیم.

سهم 26 درصدی روستاییان در تولید ملی/ 90 هزار اشتغال‌زایی در روستاها
کد خبر: 331833
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۲:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمود عسگری‌آزاد در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای روستائیان وعشایر اظهار داشت: یکی از دلایل عدم توزیع مناسب درآمد در سطح کشور پایین بودن درآمد بخشی از اقشار در روستاها است.

وی ادامه داد: روستائیان علیرغم تمامی پتانسیل‌هایی که دارند ولی 40 درصد سهم درآمدشان کمتر از شهر نشین‌ها است.

رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت بیان داشت: در حال حاضر 26 درصد از تولید ملی کشورمان از طریق روستاها تامین می‌شود و روستاها در بخش صنعت و خدمات می‌توانند تاثیرگذار باشند.

عسگری‌آزاد یادآور شد: توسعه زیرساخت‌ها و اقدامات اساسی از سوی دولت در روستاها صورت گرفته ولی چون اشتغال در دامپروری و کشاورزی منوط شده است خیلی از جوانان روستایی از روستاها به سمت شهرها مهاجرت می‌کنند و در حال حاضر رشد جمعیت روستاهای ما منفی 7 دهم شده است.

وی افزود:‌در حال حاضر 26 درصد جمعیت کشورمان را روستایی‌ها تشکیل می‌دهند و ما برای حل مشکل مهاجرت از روستاها به شهرها به دنبال افزایش درآمدزایی در روستاها هستیم و این افزایش درآمد با حرف زدن امکان پذیر نیست و باید میزان تولید را افزایش دهیم.

رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت افزود: ما سرمایه‌های زیادی را در روستاها داریم که از جمله آن سرمایه انسانی، جوانان، سرمایه‌های اجتماعی، سرمایه‌های طبیعی، امکانات و سرمایه‌های فیزیکی و سرمایه‌های مالی است.

عسگری‌آزاد افزود:‌بنیاد برکت این سرمایه‌ها را با یکدیگر تلفیق کرد و به سمت اشتغال پایدار در روستاها پیش رفت و در همین راستا سه طرح اشتغالزایی آسمان، آفتاب و سحاب را اجرایی کرد که در هر یک از این قالب طرح‌ها روستائیان می‌توانند مشاغل خود را اجرایی کنند.

وی یادآور شد: احیای مشاغل روستایی و صادرات تولیدات آنها از اقدامات مهم بنیاد برکت بوده و تاکنون 19 هزار طرح اشتغالزایی در 3 هزار روستا اجرایی شده و امسال در 6 هزار روستا طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت اجرایی می‌شود و 175 شهرستان نیز در 28 استان درگیر طرح‌های اشتغالزایی خواهند شد.

رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت بیان داشت:‌عمده طرح‌های اشتغالزایی ما در روستاهای بیش از 50 خانوار اجرایی می‌شود که البته 20 درصد روستاهای ما زیر 50 خانوار ساکن هستند که طرح‌هایی نیز برای این روستاها در نظر گرفته شده است.

عسگری‌آزاد بیان داشت:‌در قالب طرح‌های اشتغالزایی تسهیلاتی به روستائیان ارائه می‌شود و ما نیز حدود 400 تسهیل‌گر آموزش داده‌ایم و به مناطق روستایی اعزام شدند تا به روند توسعه اشتغال نظارت داشته باشند.

وی افزود: تسهیل‌گران بنیاد برکت در روستاها دارای تحصیلات لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند که هیچ رابطه استخدامی مستقیم با بنیاد برکت ندارند و به ازای عملکردشان به آنها حقوق پرداخت می‌شود.

رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت افزود:وام‌هایی که ما به روستائیان برای اشتغالزایی پرداخت کردیم کمتر از یک درصد تاخیر در بازپرداخت آنها وجود داشته است و آن نیز به این دلیل است که تسهیل‌گر با وام گیرنده همراهی می‌کند.

عسگری‌آزاد گفت: امسال 30 هزار طرح اشتغالزایی را با اشتغال 90 هزار نفر در سراسر کشور اجرایی کرده‌ایم و البته ما ظرفیت ایجاد یک صد هزار طرح اشتغالزایی در کشور را داریم که نیاز است دولت همکاری و همراهی بیشتری در این زمینه با ما داشته باشد و بخشی از منابع را از صندوق توسعه به بنیاد برکت برای اشتغالزایی اختصاص دهد.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم یک صد طرح اشتغال را اجرایی کنیم قطعا 150 هزار نفر مشکل اشتغالشان حل خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت گفت: اگر طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت طی مدت 10 سال اجرایی شود دیگر مشکل مهاجرت معکوس از روستاها به شهرها را نخواهیم داشت و حتی مهاجرت معکوس نیز اتفاق می‌افتد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها