کد خبر: 533445
|
۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ۱۳:۳۹:۵۵
| |

حسن ابوالقاسمی، عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹:

واکسن ها می‌توانند از شدت گرفتن اومیکرون جلوگیری کنند

عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن‌های موجود در کشور می‌توانند از مردم مقابل سویه‌های جدید از جمله اومیکرون محافظت کنند و واکسن‌ها سطح آنتی بادی بالایی تولید می‌کنند و می‌توانند از شدت گرفتن این سویه کرونا جلوگیری کنند.

واکسن ها می‌توانند از شدت گرفتن اومیکرون جلوگیری کنند
کد خبر: 533445
|
۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ۱۳:۳۹:۵۵

حسن ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تاکید کرد: با تزریق دز سوم واکسن کرونا، آنتی بادی بدن به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و با این اقدام می‌توان به مقابله با سویه جدید اومیکرون رفت.

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: اکنون فرصت طلایی برای واکسینه شدن هموطنان است تا آنان از آسیب های بیماری کرونا در امان باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) به مردم توصیه کرد که حتما دز سوم واکسن کرونا را بزنند و حتی یک روز را از دست ندهند، در غیر این صورت سطح ایمنی بدن به شدت کاهش پیدا می کند و افراد در معرض جدی ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

ابوالقاسمی تصریح کرد: اگر هموطنان دز سوم واکسن کرونا را تزریق نکنند، امکان شعله ور شدن سویه جدید اومیکرون در کشور وجود دارد، به عبارتی باید منتظر پیک ششم باشیم.

وی افزود: اگر در حال حاضر سویه جدید در کشور خیلی شایع نیست و همچنین بیماران بستری و بدحال کم هستند به دلیل سطح ایمنی مناسب در افراد است که به واسطه تزریق ۲ دز واکسن ایجاد شده است.

عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان فاصله تزریق بین دزهای دوم و سوم واکسن کرونا را کاهش داد؟، گفت: جواب دقیق این سوال، مشروط به انجام مطالعات دقیق است.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: بررسی های مقطعی نشان می دهد که واکسن هایی که در کشور تزریق شده آنتی بادی خوبی ایجاد می کنند اما پس از مدتی سطح آن کاهش محسوس پیدا می کند و به نظر می رسد، بهتر است فاصله تزریق دز سوم را برای کسانی که واکسن ها برپایه ویروس کشته شده دریافت کردند، کمتر از سه ماه باشد.

اولویت اصلی ما تامین نیازهای داخلی است

عضو گروه تولید کننده واکسن نورا با بیان اینکه اولویت اصلی ما تامین نیازهای داخلی است، گفت: واکسن های پروتئینی مانند "نورا" کارایی بسیار خوبی دارند و بهتر است در داخل کشور استفاده شوند.

ابوالقاسمی ادامه داد: در صورت تامین نیازی های داخل کشور و صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت به دنبال صادرات واکسن نورا هم خواهیم بود.

وی افزود: واکسن های پروتئینی برای افرادی که واکسن های برپایه ویروس کشته شده را تزریق کردند، بسیار موثر است، به عبارتی بهتر است افرادی که واکسن هایی برپایه ویروس کشته شده را زدند از واکسن های پروتئینی در دز سوم استفاده کنند.

آیا واکسن نورا می تواند از سویه اومیکرون جلوگیری کند؟  

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در پاسخ به این سوال که آیا واکسن نورا می تواند از سویه جدید اومیکرون جلوگیری کند، اظهار داشت: تاکنون هیچ مجموعه واکسن ساز ایرانی به صورت اختصاصی واکسنی را برای مقابله با سویه جدید بررسی نکرده و این کار نیاز به زمان بیشتری دارد.

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

سویه اومیکرون دارای ۵۰ جهش ژنتیکی است که ۳۷ جهش آن در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها