حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹:

به احتمال زیاد در ۲ تا ۳ هفته آینده با پیک اومیکرون روبرو می شویم

دبیر کمیته علمی کووید۱۹ گفت: با توجه به شیوع بالای سویه جدید کرونا در کشورهای همسایه باید احتیاط‌های لازم را همچنان انجام دهیم و نباید به بهانه تعداد کم افراد مبتلا، بستری و مرگ و میر دچار ساده‌انگاری شویم.

به احتمال زیاد در ۲ تا ۳ هفته آینده با پیک اومیکرون روبرو می شویم
کد خبر: 532028
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ۰۷:۳۸:۴۵

حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، در این خصوص توضیح داد: پیش بینی می شود در هفته های آینده با پیک سویه جدید اومیکرون و به احتمال زیاد با افزایش بستری و مرگ و میر مواجه شویم.

به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: پیش بینی متخصصان اپیدمیولوژی و آمار این است که به احتمال زیاد در ۲ تا ۳ هفته آینده با پیک اومیکرون روبرو می شویم.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، تشویق مردم به تزریق دز سوم واکسن کرونا، رعایت اصول بهداشتی و اعمال محدودیت هایی برای جلوگیری از انتقال این ویروس را از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه اعلام و به مردم توصیه کرد که همچنان پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و حضور نیافتن در تجمعات را رعایت کنند.

جماعتی تاکید کرد: سرایت پذیری اومیکرون حداقل سه برابر دلتا است و می تواند در زمان کوتاهی افزایش چشمگیری کند و  به سرعت به دیگران منتقل شود و زمینه ایجاد پیک جدید را فراه کند .

وی ادامه داد: اومیکرون در برخی استان ها افزایش پیدا کرده و براساس پیش بینی ها به احتمال زیاد در ۲ تا ۳ هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در کشور خواهیم بود.

لزوم بازنگری در بازگشایی ها

دبیر کمیته علمی کووید۱۹ همچنین گفت: براساس پیش بینی در ۲ تا ۳ هفته آینده ممکن است با پیک اومیکرون مواجه شویم ، توصیه بر این است که در مورد بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، ورزشگاه ها، سینماها، هتل و مکان هایی که افراد زیادی تجمع می کنند، بازنگری شود.

جماعتی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از این مراکز باز است؟، اظهارداشت: باز بودن این مراکز مورد تایید کمیته علمی کشوری کرونا نیست. پیشنهاد ما این است که حداقل تا ۲ تا ۳ هفته آینده صبر کنیم و در این موارد برحسب شرایط آن موقع ، تصمیم گیری لازم انجام شود.

رنگ بندی کرونایی شهرها شامل اومیکرون نمی شود

وی ادامه داد: با توجه به نگرانی های کمیته علمی کووید۱۹ و شیوع بالای اومیکرون در کشورهای اطراف، باید احتیاط های لازم را بخرج دهیم و حداقل ۲ تا ۳ هفته آنها صبر کنیم و وضعیت اومیکرون در کشور بررسی و سپس اقدامات لازم در مورد بازگشایی ها را انجام دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد که مردم فعلا به رنگ بندی کرونایی دقت نکنند چراکه رنگ بندی شهرها درمورد وضعیت اومیکرون در کشور هنوز مصوب و اجرایی نشده است.

ارایه پیشنهاد واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله به ستاد ملی مقابله با کرونا

جماعتی تصریح کرد: پیشنهاد تزریق دز سوم واکسن کرونا به کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله و واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه شده است.

وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا هم از این کمیته مستندات علمی بیشتری برای تزریق واکسن کرونا به کودکان پنج تا ۱۱ ساله خواسته است که ما در حال ارایه مدارک لازم هستیم.

این پزشک فوق تخصص ریه در پاسخ به این سوال که آیا واکسن مورد نیاز برای تزریق دز سوم به هموطنان تامین شده است، گفت: وزارت بهداشت هم تولیدات داخلی را مدنظر دارد و هم از واکسن های وارداتی استفاده می کند تا هیچ مشکلی برای تامین دز سوم واکسن کرونا به وجود نیاید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها