کد خبر: 530618
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ۱۰:۱۹:۵۱
| |

سازمان جهانی بهداشت:

واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت کشورها مهمتر از تزریق دُز سوم است

سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز نگرانی از اینکه آمار مبتلایان گونه اومیکرون در سایر نقاط جهان مانند آفریقای جنوبی به سرعت کاهش پیدا نمی کند، اعلام کرد واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت هر کشور، مهمتر از تزریق دز تقویتی است.

واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت کشورها مهمتر از تزریق دُز سوم است
کد خبر: 530618
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ۱۰:۱۹:۵۱

همزمان با روند صعودی شمار موارد ابتلا به گونه اومیکرون در سراسر جهان، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد افزایش کمک‌ها ضروری است تا همه کشورها بتوانند در اسرع وقت، واکسن کرونا را دریافت کنند و تا اواسط ۲۰۲۲میلادی به هدف مورد نظر در واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت خود دست یابند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای سازمان ملل، این نهاد بهداشتی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، با توجه به اینکه احتمال ظهور انواع جدید ویروس کرونا در مناطق پر جمعیتی که هنوز واکسینه نشده اند، وجود دارد بنابراین رسیدن به هدف پوشش جهانی ۷۰ درصد جمعیت کشورها در مقابل بیماری همه‌گیر به جای تزریق دُزهای تقویت‌کننده (دُز سوم) به نفع جهان است.

عبدی محمود، کارشناس سازمان جهانی بهداشت در امور مربوط به کووید-۱۹ در نشستی مطبوعاتی در ژنو گفت، تا زمانی که گونه اومیکرون با همان «شدت» گونه دلتا در حال گسترش است، کشورها قادر نخواهند بود مسیر فرار خود از این همه گیری را «تسریع» کنند.  

این اپیدمیولوژیست سازمان جهانی بهداشت بر شناسایی اومیکرون در حدود ۱۲۸ کشور پیش از آغاز تعطیلات سال نو میلادی تاکید کرد و گفت، هنوز اطلاعات کافی برای اینکه بگوییم اومیکرون از سایر انواع ویروس کرونا خفیف تر است، وجود ندارد.

کارشناس سازمان جهانی بهداشت خاطر نشان کرد که آفریقای جنوبی، کشوری که برای اولین بار ظاهر این نوع را شناسایی کرد، در ابتدا افزایش قابل توجهی در موارد و سپس کاهش نسبتاً سریع با نرخ پایین بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را تجربه کرد.

وی با اشاره به کاهش نسبتا سریع شمار مبتلایان به اومیکرون و تجربه نرخ پایین‌تر موارد بستری شدن در بیمارستان‌ها و همچنین مرگ‌ومیر در آفریقای جنوبی به عنوان کشوری که برای اولین بار اومیکرون را شناسایی کرد، هشدار داد: باید محتاط باشیم زیرا آفریقای جنوبی (در مواجهه با اومیکرون) وضعیت مشابهی با شیوع گونه آلفا در سال ۲۰۲۰ داشت. علاوه بر این در این کشور، میزان بستری شدن در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ خوشبختانه بسیار پایین بوده است.

طبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت، آفریقای جنوبی پس از افزایش به یکباره و دو برابری تعداد موارد ابتلا، در اواسط دسامبر (اواخر آذر) به دوره اوج گسترش بیماری رسید و از آن زمان به بعد به همان سرعت شاهد کاهش آمار مبتلایان بوده است.

عبدی محمود در استدلال خود از شرایط هشدارآمیز شیوع اومیکرون در سایر نقاط جهان گفت: در شهرهایی همچون لندن که به شدت تحت تاثیر افزایش تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ قرار گرفته است، نرخ بستری شدن در بیمارستان‌ها در حال حاضر فقط ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ و پیش از اینکه واکسن‌ها در دسترس باشند، است.

وی افزود: بنابراین پیام اصلی این است: اگر واکسینه شوید، محافظت می‌شوید؛ اما اگر فردی در موقعیتی آسیب‌پذر هستید یا واکسن دریافت نکرده اید، اومیکرون به هر اندازه هم که برای دیگران خفیف باشد، می‌تواند به شدت شما را تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب، واکسیناسیون ضروری است.

این کارشناس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: واکسن به خودی خود، چالش نیست بلکه مسئله اساسی واکسیناسیون آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها است.

«ماریا ون کرکوف» رئیس تیم فنی مبارزه با همه‌گیری کرونا در سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی تاکید کرد: اومیکرون آخرین سویه کرونا نیست؛ این یک مشکل جهانی است و نیاز به راه حل جهانی دارد.

این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت با ابراز نارضایتی از وضعیت واکسیناسیون کرونا در سطح جهان به این شبکه خبری گفت: توسعه‌ یافته‌ترین کشورهای جهان نمی‌توانند برای خلاص شدن از همه‌گیری ویروس کرونا تنها خود را تقویت کنند؛ کشورهای توسعه‌ یافته باید واکسن‌های کافی را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار دهند تا بتوان به هدف سازمان بهداشت جهانی برای واکسیناسیون جهانی دست پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری افه اسپانیا، شمار مبتلایان جهانی بیماری کووید-۱۹ در روز سه شنبه، بار دیگر شاهد روند صعودی بود با این حال عملکرد سیستم‌های بهداشتی کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس که به ترتیب شاهد ثبت حدود ۸۹۰ هزار مورد جدید و بیش از ۲۷۰ هزار و بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلای جدید روزانه بودند، در معرض تهدید قرار گرفته اند.

در اروپا نیز فرانسه و انگلیس با شیوع نگران‌کننده گونه اومیکرون مواجه هستند.  داده‌های ارائه شده همچنین نشان می‌دهد که اومیکرون در حال حاضر در قاره آمریکا در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، کاستاریکا، پاناما، کلمبیا، اکوادور، پرو، شیلی، آرژانتین، برزیل و ونزوئلا وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها