کد خبر: 529583
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۰:۵۰:۲۲
| |

دکتری فیزیولوژی پزشکی عنوان کرد:

۳ ماه پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا دز یادآور تزریق شود

دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: براساس آخرین مطالعات در زمینه کووید۱۹ و باتوجه به ورود سویه اومیکرون به کشور، سه ماه پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا، به منظور بالا نگه داشتن میزان آنتی‌بادی بدن دز یادآور تزریق شود.

۳ ماه پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا دز یادآور تزریق شود
کد خبر: 529583
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۰:۵۰:۲۲

محمدرضا رئوفی افزود: مطالعات در زمینه کرونا مرتبا به‌روز می‌شود. پیش از این چهار تا ۶ ماه پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا دز سوم (یادآور) تزریق می‌شد، اما امروز باتوجه به آخرین مطالعات در زمینه کووید۱۹ و همچنین بروز سویه اومیکرون، باید میزان آنتی‌بادی بدن بالا نگه داشته شود.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: کاهش میزان آنتی‌بادی در بدن هر انسان و همچنین کشورهای مختلف متفاوت بوده است. برخی گزارشات حاکی است، میزان آنتی‌بادی در بدن پس از سه تا پنج ماه کاهش یافته و برخی از واکسن‌ها نیز بعد از یک تا ۲ ماه (پس از دریافت دز دوم) کمبود اثربخشی را نشان داده‌اند.

رئوفی تاکید کرد: امروز جهش این ویروس و بروز سویه اومیکرون ضرورت دریافت دز سوم را دو چندان می‌کند. مطالعات در زمینه این بیماری ادامه داشته و تحقیقات پزشکی تکمیل می‌شود، اما دز سوم همانند مجوز اضطراری واکسن‌ها که به منظور مقابله با همه‌گیری صادر شده و تاثیرگذار نیز بود، باید مورد توجه قرار بگیرد.  

وی افزود: در صورت استفاده از واکسن برکت و سینوفارم، می‌توان از برند آسترازنکا و سوبرانا (پاستوکووک) برای دز یادآور استفاده کرد، اما در صورت تزریق اسپوتنیک-وی و آسترازنکا در دز اول و دوم، دز سوم نیز باید از همین برند تزریق شود. نتایج برخی مطالعات نیز نشان می‌دهد، استفاده از برند متفاوت در دز دوم و سوم می‌تواند اثربخشی واکسن کرونا را افزایش دهد.

این استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: پس از تزریق هر سه دز واکسن کرونا، مدت زمانی به منظور اثرگذاری بر سیستم ایمنی بدن و افزایش ایمنی‌زایی در برابر عوامل بیماری‌ به طول می‌انجامد، که عمدتا از ۳-۴ روز الی دو هفته متفاوت است.

رئوفی گفت: عوارض دز سوم نیز مشابه با دز اول و دوم بوده و به منظور کاهش این عوارض استراحت، مصرف مایعات فراوان، استفاده از استامینوفن ساده در صورت بروز تب می‌تواند انجام شود. این علائم معمولا کوتاه‌مدت بوده و طی یک تا دو روز برطرف می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: در مجموع رفتار ویروس کرونا مرتبا در حال تغییر و نتایج در مورد اثربخشی هر یک از واکسن‌ها و معالجات به‌روز می‌شود، اما نکته حائز اهمیت که تمامی متخصصان حوزه بهداشت و سلامت نیز بر آن اتفاق‌نظر دارند، رعایت اصول پیشگیرانه است.

وی با اشاره به ورود سویه اومیکرون به کشور گفت: استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات، حفظ فاصله فیزیکی، حفظ جریان هوا و تزریق هر سه دز واکسن کرونا باید مجددا مورد توجه جامعه قرار بگیرد.

علت ممنوعیت واکسن آسترازنکا برای جوانان در برخی کشورها چیست؟

رئوفی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر علل ممنوعیت واکسن آسترازنکا برای جوانان در برخی کشورها گفت: واکسن آسترازنکا در همه کشورها برای سنین بالای ۱۸ سال تاییدیه گرفته است، اما برخی از کشورها به دلیل مشاهده عوارضی نادر، برای جوانان زیر سی سال از فایزر و مدرنا استفاده می‌کنند. اما در این کشورها نیز به هنگام کمبود واکسن فایزر و مدرنا از آسترازنکا استفاده شد.

این استاد دانشگاه در باره مفهوم ایمنی درصدی واکسن‌ها نیز اظهار داشت: ایمنی فرضا ۸۰ درصد یعنی تزریق واکسن ۸۰ درصد ریسک ابتلا به کرونا را در قیاس با گروه کنترل کاهش می‌دهد، برای نمونه در یک جمعیت ۱۰۰ نفره که واکسن زده باشند، دو نفر بیمار شده و در یک جمعیت ۱۰۰ نفره که واکسن نزده‌اند، ۱۰ نفر بیمار می‌شوند. در این صورت نسبت ابتلا در این دو گروه بیست درصد است. بنابراین می‌توان گفت، تزریق واکسن ۸۰ درصد ریسک ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود سویه جدید اومیکرون به ایران را تایید کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها