رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران:

بیش از 15 دندان پزشک بر اثر کرونا فوت کردند

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: اکنون از دوران قرمز کرونا عبور کردیم و تقریبا هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم بنابراین عمل‌های انتخابی مانند دندانپزشکی قابل انجام است و توصیه می‌کنم مردم اگر مشکل اورژانسی دارند حتما به دندان پزشک مراجعه کنند.

بیش از 15 دندان پزشک بر اثر کرونا فوت کردند
کد خبر: 463540
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۱۱:۰۹:۲۴

اعتمادآنلاین| علی تاجرنیا، رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران، با اشاره به میزان کاهش مراجعه مردم به دندانپزشکی در روزهای کرونایی گفت: بدون شک طی دوران کرونا مراجعه بیماران به بخش دندانپزشکی خصوصا در بخش‌هایی که پوشش بیمه ای وجود ندارد به شدت کاهش پیدا کرده است که این موضوع به دو عامل بازمی‌گردد؛ یکی هراس اشتباهی است که بین مردم ایجاد شده، اگرچه فعالیت‌های دندانپزشکی پرخطر است اما از دیرباز کنترل عفونت و رسیدگی دندان‌ها بین همکاران دندانپزشک من در عالیترین سطح بوده و جای نگرانی وجود ندارد، دلیل دوم نیز به فشارهای اقتصادی مربوط است که این روزها افزایش پیدا کرده و به طبع آن میزان مراجعه مردم برای درمان‌هایی مربوط به دندان به شدت کاهش پیدا کرده است.

او از تعطیلی تعدادی از مطب‌های شخصی خبر داد و افزود: البته باید ذکر کنم این میزان فشار بر همکارانی که در کلینیک‌های دندانپزشکی کار می‌کنند و از سهم بیمه‌ای برخوردار هستند، کمتر بوده اما در مطب‌های شخصی نمود آن بیشتر است تا جایی که تعدادی از آنها تعطیل شدند و دندانپزشکان آن در کلینیک‌ها کار می‌کنند بنابراین کرونا به رشته دندانپزشکی و دریافت خدمات آن آسیب جدی وارد کرده است.

تاجرنیا با بیان اینکه اداره مالیات باید تعداد مطب‌های تعطیل شده را اعلام کند، تصریح کرد: متاسفانه ما نمی‌توانیم آمار دقیق از تعداد مطب‌های شخصی که تعطیل شدند ارائه دهیم چون وقتی این مطب‌ها تعطیل می‌شوند به اداره مالیات اعلام می‌کنند بنابراین بهترین مرجع برای اعلام این اعداد و ارقام اداره مالیات است البته جا دارد اینجا به این موضوع هم اشاره کنم برخلاف حمایت‌هایی که از مشاغل دیگر می‌شود، هیچ نوع حمایتی از دندانپزشکان صورت نگرفته برای مثال ارائه بیمه بیکاری به کارکنان مطب‌های دندانپزشکی پس از تعطیل شدن، پیش بینی نشده است.

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به تعداد دندانپزشکی که به کرونا مبتلا شدند، گفت: متاسفانه آمار دقیقی در این خصوص به ما ارائه نشده است اما در یکسال گذشته 15 تا 20 نفر از همکاران دندانپزشک ما به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که بخشی از آنها حین ارائه خدمات به بیماران مبتلا شدند و بخشی نیز به دلایل دیگر از جمله حضور در مهمانی، تجمعات و... مبتلا شدند اما به طور کلی با توجه به پروتکل‌های بسیار سختگیرانه میزان مراعات و رعایت کردن دندانپزشکان بسیار بالاست و خوشبختانه دقت زیادی دارند.


او در ادامه گفتگو ابتلای دوفوتبالیست محبوب کشورمان به کرونا در دندانپزشکی را غیرعلمی دانست و افزود: به هیچ عنوان این صحبت‌ها درست نیست و اصلا نمی‌توان اثبات کرد افراد از کجا کرونا می‌گیرند چون ما ابزارهای پیشرفته برای تشخیص چنین چیزی نداریم و یک فرد می‌تواند از آسانسور یک ساختمان که اتفاقا واحد دندانپزشکی هم دارد مبتلا به کرونا شود یا می‌تواند با دست زدن به درهای تاکسی مبتلا شود و... بنابراین اینگوه گفته می‌شود آقای میناوند و انصاریان از دندانپزشکی کرونا گرفتند یا حتی در استودیو مبتلا شدند اصلا علمی و قابل اثبات نیست و فقط باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

تاجرنیا تصریح کرد: الان از دوران قرمز کرونا عبور کردیم و تقریبا هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم بنابراین عمل‌های انتخابی مانند دندانپزشکی قابل انجام است و حتما توصیه می‌کنم اگر مشکل اورژانسی دارند به دندان پزشک مراجعه کنند چون اگر دیر شود هم آسیب‌های جدی تر به دندان وارد می‌شود و هم اینکه هزینه‌های بیشتری روی دست آنها می‌گذارد.

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران ادامه داد: پذیرش خدمات پزشکی در هر زمینه‌ای مانعی ندارد و چون پروتکل‌های مخصوص به پزشکان ارائه شده و بیماران نیز می‌توانند به عنوان ناظر بر میزان رعایت آن نظارت کنند که در مطب‌ها حتما تهویه وجود داشته باشد، فاصله اجتماعی بین بیماران حفظ شود، حتما از لوازم یکبار مصرف استفاده شود و... درواقع تمام این موارد به پزشکان ابلاغ شده و آنها رعایت می‌کنند پس ضروری است بیماران نیز رعایت کنند تا خدایی نکرده برای کسی مشکلی پیش نیاد.

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که چرا دندان پزشکی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و تبدیل به یک خدمات لوکس شده است، گفت: این سوال را باید از بیمه‌ها پرسید چون باوجود اینکه بیمه‌‎های تعرفه مناسبی ارائه نمی‌دهند، دندانپزشکان آماده هستند با آنها قرارداد ببندند اما این استقبال از سمت بیمه‌ها دیده نمی‌شود چون طبق یک عرف قدیمی به دندانپزشکی نگاه درمانی ندارند و باوجود اینکه چندین میلیون به بیمارستان‌ها اختصاص می‌دهند هیچ توجه به دندان پزشکی ندارند دلیل دوم این است که نیاز مردم به خدمات دندانپزشکی زیاد است و بیمه‌ها ترجیح می‌دهند جایی سرمایه گذاری کنند که منافع اقتصادی برای آنها داشته باشد بنابراین نیازمند این هستیم که دولت سوبسیدی دهد تا خدمات دندان پزشکی نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

او تاکید کرد: برای مثال تجربه بیمه نیروهای مسلح برای دندانپزشکی یک تجربه موفق و به صرفه برای مردم است بنابراین اگر از سمت دولت نسبت به خدمات پایه دندانپزشکی توجه جدی صورت گیرد و ارائه خدمات سطح 2 و 3 دندانپزشکی گسترش پیدا کند قطعا شرایط بهتر می‌شود.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها