محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد:

وضعیت تعطیلی مدارس بعد از دوشنبه/ تقویم آموزشی تغییر نمی‌کند/ کنکوری‌ها نگران نباشند

وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه تعطیلی مدارس از دوشنبه گفت: ما مجدد در روز دوشنبه وضعیت را ارزیابی می کنیم و اگر لازم باشد تعطیلی استمرار می یابد. سلامت بچه ها برای ما به اندازه آموزش مهم است. هرکاری لازم باشد برای اطمینان از سلامت دانش آموزان انجام می دهیم که تعطیلی مدارس هم از جمله آن است و به منظور پیشگیری از انتشار ویروس انجام شده است.

وضعیت تعطیلی مدارس بعد از دوشنبه/ تقویم آموزشی تغییر نمی‌کند/ کنکوری‌ها نگران نباشند
کد خبر: 389361
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۵:۴۳:۲۶

اعتمادآنلاین| محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در برنامه سیمای خانواده شبکه یک سیما درباره دغدغه خانواده‌ها مبنی بر اینکه مدارس با شرایط فعلی تا چه تاریخی تعطیل خواهند بود؟ گفت: ستادی برای مدیریت شرایط موجود و مقابله موثر با این ویروس مهاجم تشکیل شده است. یکی از ماموریت‌ها و وظایف این ستاد پیشگیری از شیوع بیماری است و اگر بیماری در منطقه‌ای شیوع یافت از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند و آموزش دهد.

لزوم شدت مراقبت‌ها در هفته‌ پیک بیماری کرونا

وی افزود: مدارس را در این مرحله برای سه روز تعطیل کردیم زیرا این هفته طبق اعلام وزارت بهداشت هفته پیک این ویروس است و باید مراقبت‌ها شدیدتر باشد. هم استان‌های آلوده و هم استان‌هایی که آلوده نیستند مشمول این مصوبه و تعطیلی هستند و مهمترین عامل پیشگیری، پرهیز از حضور در اجتماعات است.

وی با بیان اینکه بچه ها در مدرسه در فاصله نزدیک به همدیگر می‌نشینند و به ویژه در مدارس پرجمعیت مراقبت سخت است گفت: ما مجدد در روز دوشنبه وضعیت را ارزیابی می کنیم و اگر لازم باشد تعطیلی استمرار می یابد. سلامت بچه‌ها برای ما به اندازه آموزش مهم است. هرکاری لازم باشد برای اطمینان از سلامت دانش آموزان انجام می دهیم که تعطیلی مدارس هم از جمله آن است و به منظور پیشگیری از انتشار ویروس انجام شده است.

تعطیلی مدارس با هدف کنترل و مهار کرونا

وی با اشاره به اینکه شنیده می‌شود افراد در سنین پایین کمتر احتمال ابتلا به بیماری را دارند گفت: اینها ممکن است مقاوم تر باشند اما این احتمال وجود دارد که ناقل باشند. تعطیلی مدارس با هدف مهار این ویروس و حداکثر کنترل است.

موسسات و مراکز غیردولتی موظف به تبعیت از تعطیلی‌ها هستند


حاجی میرزایی با بیان اینکه تمام موسسات و مراکز غیردولتی نیز موظف هستند نسبت به آنچه اعلام می‌شود توجه داشته و از آن تبعیت کنند گفت: خانواده ها مراقب باشند. بناست بچه‌ها از اجتماع دوری کرده و حداکثر حضور را در خانه داشته باشند زیرا بیش از 80 درصد در مصونیت از بیماری موثر است.

کنکوری‌ها نگران نباشند/ تقویم آموزشی تغییری نمی‌کند


وی درباره نگرانی دانش آموزان کنکوری از تعطیلی کلاس‌ها و عقب افتادگی درسی گفت: کنکور را می شود به اشکال دیگری نیز جبران کرد. باید برنامه های آموزشی به گونه‌ای پیش برود که تقویم زمانی رعایت شود. قصد تغییر تقویم آموزشی را نداریم و تلاش می‌کنیم از طریق آموزش مجازی جریان آموزش را به کمک معلمان و مدیران مدارس پیگیری کنیم.

فعلا تصمیمی برای تغییر تاریخ کنکور اخذ نشده/ بررسی وضعیت دانش‌آموزان در تعطیلات و تصمیم‌گیری بعد از عید نوروز

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که تا کنکور فرصت زیادی داریم و باید دید شرایط عمومی کشور تا آن زمان چگونه خواهد بود اظهار کرد: تا کنون تصمیمی برای تغییر تاریخ کنکور گرفته نشده است. ما با وزارت علوم و سازمان سنجش هماهنگیم. اگر درآینده اقتضا کند این کار انجام خواهد شد.


حاجی میرزایی با بیان اینکه تا پایان امسال تقریبا هفت روز تحصیلی بعد از دوشنبه باقی مانده است و تعداد روزهای زیادی نیست و برای جبران عقب ماندگی‌ها، آموزش جایگزین ارائه می‌شود گفت: در تعطیلات اوضاع را بررسی و متناسب با وضعیت مدارس در بعد از عید تصمیم گیری خواهیم کرد.

گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا نداشته‌ایم

وی در پاسخ به اینکه آیا مورد مشکوکی از ابتلا در بین دانش آموزان و کارکنان داشته‌اید؟ اظهار کرد: درباره دانش آموزان گزارشی مبنی بر ابتلای دانش آموزان نداشته‌ایم. دیروز در جلسه وزارت بهداشت اعلام شد ابتلای افراد زیر 10 سال را نداشته‌ایم. البته ممکن است کسی سرماخودرگی هم داشته باشد اما هنوز تستی موردی از ابتلا را تایید نکرده است.


وی ادامه داد: یکی دو مورد را معاونت سلامت درباره ابتلای کادر آموزشی و ستادی در برخی استان‌ها گزارش دادند که ما حداکثر مراقبت را اعمال کردیم. اکنون در ستاد و ادارات نیز کنترل و تب سنجی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده در حین ورود انجام می‌شود. اردوها نیز تعطیل شده و تلاش ما مراقبت از سلامت همکاران است.

تمهیدات برای ادامه آموزش‌ها در مناطق سیل و زلزله‌زده


حاجی میرزایی با بیان اینکه استراتژی تعطیل نشدن آموزش را با جدیت دنبال می‌کنیم درباره وضعیت مدارس در مناطق سیل و زلزله زده گفت: در استان‌های آسیب دیده در سال‌ قبل بر اثر سیل و زلزله آموزش‌ها ادامه یافت. اکنون هم تمدیات لازم اندیشید می‌شود تا آموزش بچه ها با تاخیر و اختلال روبرو نشود.

احتمال ادامه آموزش‌ دانش‌آموزان از تلویزیون در ایام نوروز

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره کوتاه بودن زمان آموزش از طریق تلویزیون و شبکه آموزش سیما گفت: باید از مجموعه مسئولین صداوسیما قدردانی کنم که این امکان را برای آموزش به سرعت فراهم کردند و استقبال گسترده بوده است.


وی افزود: در فاصله بین آموزش‌های ارائه شده یک برنامه‌های متنوعی را هم تدارک دیده‌اند تا محیط آموزش جذابتر شود. ممکن است در ایام تعطیل هم چند روزی استراحت داده شود ولی ما به میزانی که لازم باشد این آموزش‌های تکمیلی مجازی را ادامه خواهیم داد. هرچند اگر لازم باشد در ایام عید هم این کار انجام خواهد شد.


حاجی میرزایی درباره احتمال افزایش ساعات آموزش مجازی و مکمل گفت: درباره افزایش زمان آموزش، تعداد دروس و ساعات آموزش و استفاده از شبکه‌های دیگر با مسئولان صداوسیما گفت وگو کرده‌ایم و این آمادگی از سوی رسانه ملی وجود دارد تا آموزش‌ها متناسب با نیاز و شرایط توسعه یابد.


وی در پاسخ به اینکه نگرانی اولیاء را از آلودگی به ویروس در صورت تعطیل نشدن مدارس در روزهای آتی و بعد از دوشنبه چگونه برطرف می‌کنید؟ گفت: اهمیت و حساسیت این موضوع را به خوبی درک می کنیم. فرض کردیم که اگر بنا بود امروز مدارس دایر شود باید چه می کردیم؟. دستورالعمل‌های متنوعی را با کمک وزارت بهداشت برای معلمین، دانش آموزان و خانواده‌ها آماده کردیم. انجمن اولیاء و مربیان ماموریت پیدا کرده که در سرویس‌های مدارس تدابیر و آموزش ها را انجام دهد.


وی با اشاره به اینکه در جلسه ویدئو کنفرانسی در روز 5 شنبه گذشته تمام معاونین سلامت حضور داشتند و با آنها صحبت کردیم و آگاهی‌های لازم داده شده است گفت: از مدیران کل استان‌ها خواستم از وضعیت مدارس و آمادگی آنها اطمینان یابند.


وی تاکید کرد: مدیران کل باید حتما مراجعه موردی داشته باشند و مدارس را کنترل کنند تا اگر مدرسه باز شد اطمینان داشته باشیم که فرزندان ما در خطر نیستند.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره درعرصه‌های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس پیشگام بوده است گفت: در این شرایط هم تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم تا آموزش دچار اختلال و افت آموزشی نشود. مطمئن هستم که ملعمان با تمام وجود این فضا را فراهم خواهند کرد.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا از این پس آموزش و پرورش برنامه‌ای برای مواقع بحرانی خواهد داشت؟ عنوان کرد: این تهدید برای ما یک فرصت است که ظرفیت خود را برای ارائه شیوه‌های متنوع آموزش فراهم کنیم. البته هیچ چیزی جایگزین ارتباط چهره به چهره معلم با دانش آموز نیست اما آموزش مکمل به ویژه در شرایط بحرانی کمک کننده است. توسعه عدالت آموزشی نیز باید مدنظر باشد. آموزش مکمل و فضای مجازی را برای توسعه عدالت آموزشی فراهم می‌کند.


وی افزود: استفاده از ظرفیت صداوسیما برای توسعه و کیفی کردن آموزش‌ها حائز اهمیت و مغتنم است.


حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه چند فرزند دارید و آیا دانش آموز هستند؟ گفت: چهار فرزند دارم که هیچ کدام دانش آموز نیستند. یک فرزندم دکترای فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی می‌خواند. یک فرزندم دکترای تاریخ هنر دارد. فرزند دیگرم لیسانس فلسفه دارد و دیگری دانشجوی رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه تهران است. البته خواهرزاده‌هایم دانش آموز هستند. هرچند در مجموع خودم را مسئول 15 میلیون دانش آموز می‌دانم؛ وظیفه ما مراقبت از آنها به نحو شایسته است.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کسانی که دوره تحصیلشان در زمان جنگ بوده از خاطراتشان از آموزش دروس از طریق تلویزیون صحبت می‌کنند اظهار کرد: این اتفاقات طبیعی هرچند که رنج ایجاد و روال عادی زندگی را مختل می کند اما عناصر بسیاری در درون خودش برای یادگیری دارد. این شرایط زمینه یادگیری‌های نافذتری را فراهم می‌کند. امیدواریم روزی فرا برسد که ارتقای بهداشت و سطح سلامت جامعه به طور کامل رقم بخورد و مدارس به سطح خوبی از استانداردها مجهز شوند.

اگر روزی گفتیم مدرسه تعطیل نیست یعنی خطری متوجه دانش‌آموزان نیست


وی در پایان گفت: به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم که سلامت دانش آموزان برای ما اهمیت زیادی دارد و اگر کوچکترین مخاطره ای برای آنها وجود داشته باشد اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اگر روزی بگوییم مدرسه تعطیل نیست، حتما اطمینان پیدا کرده‌ایم که نگرانی متوجه دانش آموزان نیست.

حاجی میرزایی افزود: البته در این روزها مدارس فعال و در حال آماده سازی شرایط هستند. ستاد ملی مدیریت کرونا هر تصمیمی که برای سلامت مردم لازم باشد اتخاذ می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها