کد خبر: 365779
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۵:۳۶
| |

طهماسبی‌ بیرگانی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار خبر داد:

اختصاص بیش از 7000 میلیارد ریال برای مقابله با گرد و غبار

علی‌محمد طهماسبی‌ بیرگانی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، گفت: 7800 میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار به شش وزارتخانه و سازمان مهم و مرتبط با گرد و غبار اختصاص یافته است.

اختصاص بیش از 7000 میلیارد ریال برای مقابله با گرد و غبار
کد خبر: 365779
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۵:۳۶

اعتمادآنلاین| علی‌محمد طهماسبی‌ بیرگانی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، در هفتمین کارگروه گرد و غبار استان ایلام گفت: از این میزان اعتبار بیش از 75 میلیارد ریال به استان ایلام، برای مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص داده شده است که این اعتبار در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام، سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفته است.

وی در مورد سهم اعتباری استان ایلام برای مقابله با پدیده گرد و غبار یادآور شد: افزون بر 34 میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد و منشا گرد و غبار داخلی است که از این میزان وسعت سهم استان ایلام 215 هزار هکتار است همچنین شدت، غلظت و تعداد فعالیت کانون‌های گرد و غبار داخلی در تخصیص اعتبار به استان‌ها دخیل است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: برخی از اراضی دارای خاک ماسه‌ای، حساس و مستعد به فرسایش باد است که برای این منظور طرح‌های مختلفی در حوزه‌های منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست در دستور کار قرار دارد که از جمله این طرح‌ها می‌توان به درخت و نهال کاری، بذرکاری، مدیریت روان‌آب‌ها، کشاورزی حفاظتی و مالچ پاشی اشاره کرد.

طهماسبی بیرگانی افزود: 70 میلیارد ریال در حوزه کشاورزی حفاظتی به‌صورت پایلوت و آزمایشی برای استان‌های درگیر گرد و غبار در نظر گرفته شده که سهم استان ایلام یک میلیارد ریال است و طرح‌های پایلوت در منطقه فکه از توابع شهرستان دهلران اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در موضوع گرد و غبار با منشا داخلی شناسایی اراضی، بررسی علل و عوامل، تدوین، ارائه و اجرای راهکارها برای مقابله و کاهش تاثیر این پدیده طی دو سال اخیر در دستور کار ستاد ملی مقابله با گرد و غبار قرار گرفته و بعد از اتمام مباحث داخلی وضعیت خاورمیانه در خصوص پدیده گرد و غبار به‌ویژه کشورهای همجوار از جمله عراق، سوریه و افغانستان - که بیشترین تاثیر گرد و غبار بر ایران را دارند - مورد پردازش قرار گرفته است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: در موضوع گرد و غبار با منشا خارجی نیز هرچند طی سال‌های گذشته تفاهمنامه و قراردادهای مشترکی با کشورهای همسایه منعقد شد اما عمده این قراردادها منتج به نتیجه موثر نشد و لذا امسال از نهادها و مراجع معتبر و مرتبط بین‌المللی دعوت به همکاری کرده ایم تا با کمک این نهادها کشورهای دارای کانون گرد و غبار در مورد این پدیده اقدام‌هایی را انجام دهند.

طهماسبی بیرگانی تاکید کرد: موضوع گرد و غبار باید به‌صورت استانی و در قالب کارگروه‌ها با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط برگزار شود و احصای مشکلات، ارائه مطالبات، درخواست‌ها و نیازها به مرکز از طریق این کارگروه‌ها موجب تسهیل در روند موضوع رسیدگی به پدیده گرد و غبار می‌شود تا دستگاه‌ها از جزیره‌ای عمل کردن در این مورد اجتناب ورزند.

وی در پایان گفت: یک افق 12 ساله برای 20 استان درگیر با پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده که افق ترسیم شده برای استان ایلام 10 ساله است و بر حسب شواهد و قرائن و اقدام‌های انجام گرفته، ایلام یکی از استان‌های پیشرو در زمینه بیابان‌زدایی، مبارزه با ریزگردهای با منشاء داخلی، جنگل‌کاری است که زودتر به این افق دست خواهد یافت.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها