کد خبر: 323469
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

وضعیت تولید و بازیافت زباله در شهرهای دنیا چگونه است؟

زباله‌ها این روزها عضو جدایی‌ناپذیر زندگی شهری و صنعتی هستند اما شهرهای پیشرفته چطور این حجم زباله تولیدی را کنترل می‌کنند؟

حجم ویدیو: 1.91M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 323469
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پسماند شهری این روزها یکی از بزرگ‌ترین معضلات کلانشهرهای دنیاست. تهران هم به عنوان یکی از همین کلانشهرها مدت‌هاست با این چالش دست به گریبان است.

رشد جمعیت و صنعتی شدن کلانشهرها اصلی‌ترین عامل تولید فراوان پسماند است، اما کشورهای مختلف در زمینه کنترل این پسماندها راهکارهای متفاوتی دارند.

بازیافت در میان تمامی راهکارها، مهم‌ترین و موثرترین راه کنترل زباله‌های شهری محسوب می‌شود. این اقدام علاوه بر کنترل زباله، آنها را به موادی جدید و قابل استفاده تبدیل می‌کند.

نیویورک، مکزیکوسیتی و توکیو با تولید 33، 12 و 11 میلیون تُن زباله در سال، در صدر فهرست شهرهایی قرار دارند که بالاترین حجم زباله را تولید می‌کنند.

اما نیویورک 28 درصد از زباله‌های تولیدی را بازیافت می‌کند. در حالی که این عدد برای دو شهر مکزیکوسیتی و توکیو 12 درصد است.

در مقابل برلین، شهری صنعتی در قلب آلمان توسعه‌یافته، نه تنها میزان تولید زباله‌اش کمتر است، که با 45 درصد بازیافت، خود را یکی از موثرترین شهرهای دوستدار محیط‌زیست در دنیا معرفی کرده است.

اسلو پایتخت نروژ با بازیافت بیش از 50 درصد زباله‌هایش، در صدر شهرهای موفق دنیا در زمینه کنترل زباله قرار دارد.

سایر مادرشهرهای دنیا هم در تلاش‌اند تا با توسعه بازیافت و تولید برق از زباله، راه سایرین را طی کنند.

اما با وجود تولید سالی سه میلیون تن زباله در تهران، هیچ منبع رسمی‌ای نیست که میزان زباله‌های بازیافتی از این حجم پسماند را اعلام کند.

اگرچه آرادکوه، به عنوان مرکز دفن، سوختن و بازیافت زباله‌های پایتخت، در جنوب شهر قرار دارد، اما این مرکز حالا خودش هم به خاطر تولید آلودگی‌های فراوان به بحرانی محیط‌زیستی تبدیل شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها