کد خبر: 288654
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اقدامات خشونت‌آمیز علیه روحانیون در چند سال اخیر؛

اقدام به قتل 6 روحانی در ایران طی پنج سال اخیر/ از قتل یک روحانی در باغ دلگشا تا شلیک مستقیم به طلبه‌ای در همدان

روز شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه، حوالی ساعت یک بعدازظهر، طلبه جوانی در همدان به قتل رسید. این اتفاق در حالی است که اقدام به قتل روحانیون در ایران طی چند سال اخیر تازگی ندارد.

اقدام به قتل 6 روحانی در ایران طی پنج سال اخیر/ از قتل یک روحانی در باغ دلگشا تا شلیک مستقیم به طلبه‌ای در همدان
کد خبر: 288654
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ظهر روز (شنبه) هفتم اردیبهشت ماه طلبه‌ای به نام م. قاسمی در محله حاجی‌شهر همدان به قتل رسید. سردار کامرانی صالح، فرمانده انتظامی استان همدان، در این‌باره گفت: «فرد ضارب پس از پیاده شدن از سواری پژو 206 با اسلحه کلاشینکف به سمت این روحانی، که از حوزه علمیه خارج شده بود، تیراندازی کرده که مقتول در دم جان خود را از دست داده است.»

با گذشت حدود سه ساعت از این واقعه، فردی به نام بهروز حاجیلو در اینستاگرامش پستی گذاشت و مسئولیت این قتل را بر عهده گرفت.

سردار بخشعلی کامرانی صالح، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان نیز دقایقی بعد اعلام کرد شناسایی قاتل انجام شده و دستگیری او در برنامه‌ها قرار گرفته است. فرمانده انتظامی استان همدان روز بعد از این ماجرا با اشاره به اینکه خودروی متهم توسط پلیس شناسایی شده گفت: «مالک خودرو، برادر قاتل بود که او نیز بلافاصله دستگیر شد.»

او با بیان اینکه قاتل در صفحه اینستاگرام خود به قتل اعتراف کرده اما شناسایی او توسط پلیس پیش از انعکاس این اقدام انجام شد، افزود: «مأموران ما حتی موفق به شناسایی پاتوق و محل دریافت خودرو شدند. تیم‌های پلیسی با انجام کارهای اطلاعاتی و برنامه‌ریزی میدانی، 10 نقطه احتمالی حضور و تردد قاتل را مورد نظارت نامحسوس قرار دادند. با توجه به وضعیت خاص متهم و این موضوع که احتمال ارتکاب به هر جرمی از سوی او می‌رفت، پرونده را با دقت بیشتری مورد پیگیری قرار دادیم.»

او در ادامه سخنانش گفت: «ساعت 4:25 صبح روز یکشنبه ماموران انتظامی به یک نفر که در حال تردد در یکی از محله‌های شهر بود، مشکوک شدند و دستور ایست دادند. در این اتفاق ماموران متهم را شناسایی کردند اما قاتل به منظور فرار از دست پلیس اقدام به تیراندازی کرد. تیراندازی از سوی قاتل با یک سلاح کلاشینکف انجام شد که زیر کاپشن خود مخفی کرده بود. قاتل قصد فرار از دست ماموران را داشت که به ضرب گلوله مأموران ناجا به هلاکت رسید.»

طبق گفته سردار کامرانی‌صالح، قاتل با حجت‌الاسلام «مصطفی قاسمی»، روحانی مقتول در یک محله زندگی می‌کرد و انگیزه قتل هم همچنان در حال بررسی است.

اما این تنها مورد نبود و قتل روحانیون در چند سال اخیر سابقه داشته است.

به گزارش فارس، 27 شهریورماه سال گذشته، محمد تولایی روحانی اهل مشهد هم با حمله فردی که سلاح سرد با خود حمل می‌کرد به قتل رسید.

سال قبل از آن نیز طی چند روز در شهرهای مختلف چندین حمله به روحانیون شد.

به گزارش ایلنا، روز سوم آبان‌ماه سال 96، روحانی‌ای حوالی باغ دلگشای شیراز با اصابت گلوله به قتل رسید.

یک روز پس از این حادثه، در متروی امام خمینی تهران، فردی به یک روحانی حمله کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فردی با چاقو در متروی تهران به یک روحانی حمله کرد که در نهایت این روحانی بعد از خونریزی از دنیا رفت.

13 آبان همان سال هم، چند مجرم سابقه‌دار به حاج‌آقا سندگل در حوالی میدان خراسان حمله کردند. البته این روحانی سریعاً به بیمارستان منتقل و بعد از چند روز هم مرخص شد.

پنج سال پیش هم چنین اتفاقی رخ داده بود. 15 مهرماه سال 93 ایلنا از حمله سه جوان به یک روحانی در شهرستان لنگرود خبر داد که در نتیجه آن، حجت‌الاسلام فخروی لنگرودی به قتل رسید.

تمام اقدامات خشونت آمیز علیه روحانیون در 5 سال اخیر در ایران

تاریخ

شهر

سلاح

7 اردیبهشت 98

همدان

کلت، گلوله

27 شهریور 97

مشهد

چاقو

3 آبان 96

شیراز

گلوله

4 آبان 96

تهران

گلوله

13 آبان 96

تهران

گلوله (اقدام به قتل ناموفق)

15 مهر 93

لنگرود

چاقو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها