کد خبر: 605969
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۰۹:۵۴:۵۴
| |

پاسخ عزیزی خادم به یک سوال بزرگ: امیر اسکندری کیست؟

واژه‌ای بالاتر از افتخار برای امیر اسکندری پیدا نکردم!

شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس عزل شده فدراسیون فوتبال برای نخستین بار توضیحاتی در مورد آشنایی با فردی به نام امیر اسکندری ارائه کرد.

واژه‌ای بالاتر از افتخار برای امیر اسکندری پیدا نکردم!
کد خبر: 605969
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۰۹:۵۴:۵۴

شهاب‌الدین عزیزی خادم در یک صحبت خصوصی بعد از انجام مصاحبه مفصل با سالنامه 1402 روزنامه اعتماد گفت: «این مصاحبه مهم‌ترین مصاحبه تمام زندگی‌ام است.» احتمالا به این خاطر که در این گفت‌وگو برای نخستین‌بار اظهاراتی را مطرح کرده که تا پیش از این سابقه نداشته است؛ از جمله در مورد نحوه برکناری‌اش و همچنین ارتباط با امیر اسکندری. انگیزه ما از انجام مصاحبه هم شفاف‌سازی همین ناگفته‌ها بود. 

به گزارش روزنامه اعتماد، تیم‌های ملی مردان و زنان ایران به گواه آمار کمّی نتایج فوق‌العاده‌ای در زمان ریاست عزیزی خادم و سرمربیگری دراگان اسکوچیچ و مریم ایراندوست به دست آوردند.

انجام 13 بازی و کسب 12 برد و یک تساوی. بردن بحرین در زمین این کشور برای نخستین‌بار. 3 بار بردن پیاپی عراق در حالی که ایران در ده سال گذشته و با هدایت کی‌روش و ویلموتس موفق به برد برابر عراق نشده بود. ثبت بهترین خط دفاع انتخابی جام جهانی در آسیا. ثبت سریع‌ترین و ارزان‌ترین صعود به جام جهانی در تاریخ ایران و آسیا. صعود تیم ملی زنان ایران برای نخستین‌بار به جام ملت‌های آسیا در حالی که در زمان ریاست مهدی تاج این تیم از رنکینگ فیفا حذف شده بود. 

ضمن اینکه نباید فراموش کرد تیم ملی ایران با هدایت ویلموتس در زمان مدیریت مهدی تاج در آستانه حذف از مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا قرار گرفته بود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صعود ایران تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسید و تنها یک معجزه می‌توانست شرایط متفاوتی را رقم بزند، چرا که بچه‌ها باید در بحرین همه بازی‌های خودشان را می‌بردند و حتی یک تساوی به معنای خداحافظی بود. 

همچنین مشکلات دیگری در ادامه مقابل راه تیم ملی قرار گرفت. جز شرایط کرونا که همه‌چیز را پیچیده کرده بود و باعث شد خود اسکوچیچ چند بازی روی نیمکت نباشد، قهر و آشتی مهدی طارمی ستاره تیم ملی که در دو بازی خارج از خانه غایب بود به اضافه شرایط سخت تیم ملی در لبنان که با کامبک ملی‌پوشان همراه شد (اتفاقی که در تاریخ بازی‌های رسمی ایران بی‌سابقه بود) نیز وجود داشت. 

با این حال بعد از کسب این نتایج و صعود تیم ملی به جام جهانی، اعضای هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب حکم به عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم دادند و بعد از چند ماه اداره فدراسیون با سرپرست، مهدی تاج، کسی که شرایط فوتبال را به زیر صفر برده بود دوباره به ریاست فدراسیون فوتبال رسید. آن‌هم زمانی که تیم به جام جهانی صعود کرده و نزدیک به 16 میلیون دلار عایدی به ایران رسیده بود. 

گفت‌وگو با رییس عزل شده فدراسیون فوتبال برای سالنامه اعتماد 1402 بر مبنای بررسی همین مسائل بود به اضافه یک مساله مبهم دیگر. 

واقعیتش این است که در زمان کسب بردهای پیاپی تیم ملی شایعه حضور «جادوگر» در فدراسیون فوتبال تبدیل به داغ‌ترین سوژه رسانه‌ها شد. برخی از اصطلاحاتی که رییس فدراسیون به کار می‌برد مثل «خوبان عالم» هم مزید برعلت شد. اینکه تیم ملی با یک مربی ارزان قیمت و به بیان منتقدانش معمولی مدام پیروز می‌شد برخی را واقعا به شک انداخته بود که نکند کاسه‌ای زیر نیم کاسه باشد! جالب اینکه وقتی عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال رفت، دیگر خبری از بردهای پیاپی نبود و ایران در 9 بازی بعدی خودش 5 بار شکست خورد! این باعث شد برخی در فضای مجازی به شوخی بنویسند دلیلش نبود خوبان عالم است!

با این حال باید پذیرفت که این شرایط برای هر ذهن کنجکاوی سوال‌برانگیز است. اینکه آیا واقعا تیم ملی در شرایطی غیر فوتبالی به جام جهانی صعود کرد؟ عزیزی خادم در تمام طول یک‌سال ریاست فدراسیون فوتبال و بعد از آن هر بار با این سوال مواجه می‌شد که «آیا با جادوگر ارتباط داری؟» هیچ پاسخی نمی‌داد و تنها به تکذیب بسنده می‌کرد. او هرگز در مورد فردی به نام امیر اسکندری توضیحی ارایه نکرد. البته هیچ‌کس هم به صورت مستقیم از او در این رابطه سوال نکرده بود. بنابراین در مصاحبه مفصلی که برای سالنامه 1402 اعتماد با ایشان انجام دادیم برای نخستین‌بار به صورت مستقیم از ایشان در مورد ارتباط با جادوگر و همچنین آشنایی با فردی به نام امیر اسکندری پرسیدیم و رییس عزل شده فدراسیون فوتبال نیز برای نخستین‌بار در مورد این مسائل به صورت شفاف و واضح پاسخ داد. عزیزی خادم با تاکید بر اینکه جادوگری شرک و گناه است، تایید کرد امیر اسکندری را می‌شناسد و به او افتخار می‌کند. او حتی پا را فراتر نهاد و گفت کلمه‌ای بالاتر از افتخار برای این فرد پیدا نمی‌کنم! در ادامه بخش‌های مهمی از مصاحبه مهم عزیزی خادم با سالنامه اعتماد را خواهید خواند. شما همچنان این فرصت را دارید که با خرید سالنامه اعتماد به متن کامل این گفت‌وگو دسترسی پیدا کنید. 

در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه را خواهید خواند: 

 

  • من با تصمیمات شخصی که وارد چرخه سیستماتیک شد، حذف شدم.
  • آدم‌هایی که با نشاط جمعی مردم مشکل دارند، می‌زنند یک جا را خراب می‌کنند و با شعار کی‌ بود کی‌ بود من نبودم کاملا گم می‌شوند. در یک پست اینستاگرامی و مصاحبه‌ای، گفتم که باید برخورد صورت بگیرد با دو کارشناس که این کار را انجام دادند.
  • فدراسیون فعلی یک فدراسیون خودخوانده است. افرادی که امتحان‌شان را پس داده‌اند و کارنامه‌شان معلوم است با زور و غیرقانونی و ظالمانه جایگزین یک فدراسیون کارآمد کردند.
  • کل فدراسیون فعلی برای من مشروعیت ندارد. این انتصابی که انجام دادند به این شکل بود که یک نماد ناکارآمدی را منصوب کردند به جای یک کارآمدی. 
  • باید چه کار می‌کردم؟ می‌رفتم فیفا در آستانه جام جهانی تعلیق می‌شدیم؟ حتما هم تعلیق می‌شد. شما حاضری به عنوان یک ایرانی در آستانه جام جهانی فوتبال تعلیق شود؟ اینها اتفاقا دنبال همین بودند که تعلیق پیش بیاید.
  • ایستادن در مقابل خواست مردم کار من نیست؛ ولو به قیمت کنار رفتنم. من به خاطر اینکه فوتبال تعلیق نشود به مراجع قانونی نرفتم.
  • اگر وزارت ورزش صیانت می‌کرد از این یورش به دموکراسی، این سقوط دموکراسی اتفاق نمی‌افتاد.
  • سهم‌خواهی از غنایمی که ایجاد شده بود در برکناری من تاثیر گذاشت.
  • نمایندگان مجلس و معاون رییس‌جمهور آمده بود در اتاق بغلی ما مدیران فدراسیون را مورد سوال قرار داده بودند که این چه بدرقه‌ای است و چرا اصلا فوتبال زنان باید برود به این سمت؟
  • من قرار بود سر بازی با کره، زن‌ها را به استادیوم بیاورم ولی جاهای دیگر اجازه ندادند چون آنها تحلیل خودشان را داشتند.
  • رییس‌جمهور مخالف ورود زنان به استادیوم نیست ولی برخی نهادهای دیگر مخالفت دارند.
  • اگر رییس فدراسیون بودم از گروه‌مان در جام جهانی صعود می‌کردیم.
  • من هرگر راجع به بحث جادوگری جواب ندادم تا به امروز. شما الان هم بگویی جادوگر من می‌گویم نمی‌دانم، چون دروغ و تهمت و افتراست.
  • راجع به امیر اسکندری پرسیدید. به ایشان افتخار می‌کنم. بزرگ هم بنویس. شما اولین نفری هستی که این سوال را به وضوح پرسیدی. توی تلویزیون هم پرسیدند، می‌شناسی؟ جواب دادم می‌شناسم ولی نحوه سوال‌شان مثل شما نبود. اگر کلمه‌ای بالاتر از افتخار پیدا می‌کردم در کنار اسم ایشان می‌گذاشتم. به دلیل اینکه کارش و توصیه‌اش، به اخلاق و گذشت و بخشش است و به آنچه خودشان می‌گوید هزار برابر عمل می‌کند. من در همه امورات زندگی‌ام از ایشان کمک می‌خواهم!
  • بحث امیر اسکندری بحث فوتبال هم نیست برای من. مگر ایشان کارش فقط فوتبال است؟!
  • پشیمان نیستم که وارد فوتبال شدم. اتفاقا خیلی خوشحالم به این دلیل که رویاها را به واقعیت تبدیل کردیم.
  • حتی آنهایی که از من خوش‌شان نمی‌آید وقتی راجع به عملکرد آن دوران حرف می‌زنند، می‌گویند او یک مدیر حرفه‌ای بود که کارش را انجام می‌داد و فاحش مورد ظلم واقع شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها