کد خبر: 605810
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ۱۵:۱۰:۲۶
| |

فارن پالیسی بررسی کرد

اروپایی ها از چین چه می خواهند؟

روابط اتحادیه اروپا با چین در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود در تمام سال‌های وجود این اتحادیه قرار دارد. اما این باعث نمی‌شود که پاریس به دنبال تعامل اقتصادی سطح بالا با دومین اقتصاد بزرگ جهان نباشد.

اروپایی ها از چین چه می خواهند؟
کد خبر: 605810
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ۱۵:۱۰:۲۶

نشریه فارن‌پالیسی درباره دیدار رئیس‌جمهور فرانسه از چین نوشت: برنامه پرزیدنت مکرون در چین مواردی مانند تجارت و جنگ روسیه در اوکراین را شامل می‌شود.

به گزارش شفقنا از نشریه فارن‌پالیسی؛ فرانسوی‌ها هنوز آماده قطع ارتباط با چین نیستند. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته برای دیدار با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به پکن رفت. گفته می‌شود در این سفر سه روزه درباره مواردی مانند تجارت، جنگ روسیه در اوکراین و موضوعات مهم دیگری بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

روابط اتحادیه اروپا با چین در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود در تمام سال‌های وجود این اتحادیه قرار دارد. اما این باعث نمی‌شود که پاریس به دنبال تعامل اقتصادی سطح بالا با دومین اقتصاد بزرگ جهان نباشد.

مکرون از زمان انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه در سال 2017 بارها از چین بازدید کرده و توافق‌نامه‌های متعددی را در این کشور در مورد تامین مالی سبز، حقوق مالکیت معنوی و سرمایه‌گذاری خارجی امضا کرده است. هدف سفر هفته جاری پرزیدنت مکرون جلوگیری از فروپاشی بیشتر روابط اروپا و چین و هم‌چنین تقویت روابط اغلب اقتصادی چین و فرانسه است- و شصت تن از رهبران اقتصادی و تجاری از جمله روسای شرکت ایرباس و غول انرژی «برق فرانسه» نیز در این سفر با رئیس‌جمهور همراه شده‌اند.

روی ژونگ یکی از همکاران برنامه در انستیتوی کیسینجر مرکز ویلسون در چین و آمریکا می‌گوید: «برای من این دیدار واقعاً به عنوان دیداری ارزیابی نمی‌شود که قصد تغییر یا تعویض یا حتی ارتقای اهداف را داشته باشد، بلکه هدف اصلی این بازدید در این راستاست که تا حد معینی تعادل اقتصادی و دیپلماتیک فیمابین را حفظ کند».

با این حال تجارت تنها یکی از وجوه سفر مکرون به چین است. به‌رغم درخواست‌های فزاینده غرب از شی جین‌پینگ، پکن تاکنون مسیرش را از روسیه- به خاطر جنگ اوکراین- جدا نکرده است. شی حتی در این میان از این هم فراتر رفته و به عنوان مثال در ماه فوریه یک طرح صلح دوازده ماده‌ای برای پایان مناقشه روسیه و اوکراین پیشنهاد کرده- که به گفته کارشناسان چینی از قبیل جو اینگه بک ولد؛ بیش از این که نقشه راهی مناسب برای پایان جنگ و رسیدن به صلح باشد، می‌توان آن را به عنوان رویکردی با هدف تشدید دیپلماسی چین به خصوص در راستای رقابت با آمریکا ارزیابی کرد.

مکرون به دنبال آن خواهد بود که رئیس‌جمهور چین را متقاعد کند با استفاده از روابط نزدیک کشورش با مسکو قدرت و جدیت بیشتری برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خرج کند- یا این که حداقل پکن را متقاعد کند که از اعطای هر گونه کمک نظامی به تلاش‌های جنگی روسیه خودداری کند.

سفر ماکرون به پکن اولین سفر بزرگ رهبر یکی از کشورهای بزرگ غربی به چین در ماه‌های اخیر نیست. اولاف شولز صدراعظم آلمان و چارلز میشل رئیس شورای اروپا در اواخر سال 2022 به چین سفر کرده بودند و پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا نیز پس از لغو محدودیت‌های سفت و سخت کرونایی چین- که با هدف صفر نگاه داشتن مبتلایان به ویروس کووید اتخاذ شده بود- به پکن سفر کرده بود.

در هفته جاری اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز برای دیدار با شی و مکرون به پکن خواهد رفت- و انتظار می‌رود در مورد مسائلی مانند نیاز به کاهش ریسک‌های وابستگی اقتصادی اتحادیه اروپا به پکن در قیاس با مکرون ناقل پیام‌ها و مواضعی سخت‌تر و واضح‌تر باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها