کد خبر: 623168
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۲۰:۱۵:۲۱
| |

فردین آقا‌بزرگی، کارشناس بازار سرمایه:

مهم‌ترین دلیل این حال و روز بورس، تصمیمات ذی‌نفعانه دولت از طریق وزارتخانه‌ها برای قیمت‌گذاری دستوری است

یک کارشناس بازار سرمایه خروج روزانه از هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار را تایید کرد.

مهم‌ترین دلیل این حال و روز بورس، تصمیمات ذی‌نفعانه دولت از طریق وزارتخانه‌ها برای قیمت‌گذاری دستوری است
کد خبر: 623168
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۲۰:۱۵:۲۱

فردین آقا‌بزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره خروج سرمایه از بورس گفت: روزانه از هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشته‌ایم. دو ماهه امسال ۱۸ همت ورود پول داشتیم، در چهار ماه اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان خروج داشته ایم.

به گزارش انتخاب، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی فردین آقابزرگی را می‌خوانید:

  • بند 9 و 11 ماده هفت بازار بورس به عنوان شرح بازار بورس می‌گوید که پیشگیری از وقوع تخلفات و خدشه وارد شدن به منافع سهامداران بر عهده سازمان بورس است. اگر قیمت‌گذاری دستوری مثل فولاد مبارکه یا تعیین نرخ خوراک گاز صنایع را به عنوان یک صدمه و در حقیقت وقوع مسائلی که منافع ذی نفعان بازار را تهدید می‌کند، جلوگیری از آن ها وظیفه سازمان بورس است.
  • نکته مهم که شاخص کل ما از ابتدا سال تا هفته سوم اردیبهشت 30 درصد بازدهی داشت امروز 26 تیر ماه به صفر رسیده است. یعنی ما به کانال شاخص در انتهای سال 1401 رسیده‌ایم. مهم ترین دلیل آن تصمیمات ذی‌نفعانه دولت از طریق وزارتخانه‌ها در مورد قیمت‌گذاری دستوری است. 
  • چرا تا یک ماه پیش اغلب مسئولین در ریاست نهادهای مختلف و کمیسیون‌ها می‌گفتند هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و برخی از نوسان‌گیران شناسایی سود می‌کنند. الان ما متوجه شدیم آن زمان که شاخص شروع به اصلاح کرد مبتنی بر همین اطلاعاتی بود که نامه اخیر نرخ خوراک در آن نمایان شد.
  • برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی آگاهانه از همین اطلاعات در همان مقطع استفاده کردند که بزرگترین چالش برای ما شد. بی اعتمادی نسبت به شفافیت در بازار سرمایه و انتشار اطلاعات به صورت منصفانه برای ذی‌نفعان بازار شکل گرفته است. 
  • سازمان بورس زیر نظر دولت اداره می‌شود، اگر مکاتبه و تلاشی هم برای حقوق ذی نفهمان بکنند در حداقل اثرگذاری است و به مرور زمان این نقطه ضعف ها نمود پیدا می کند. با این رفتار‌ها نقدینگی در بازار بورس که پایه تولید است به سفته‌بازی کشیده می‌شود. بخش خصوصی اگر تریبون نداشته باشد نتیجه‌اش همین می‌شود.
  • روزانه از هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط حدود 1100 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشته ایم. سال 99 در اوج شکوفایی بورس 25 هزار میلیارد تومان ورود پول داشته ایم، سال 1400 نزدیک 60 هزار میلیارد تومان خروج پول داشتیم.
  • سال 1401 ، نزدیک 40 هزار میلیارد تومان خروج پول داشتیم. دو ماهه امسال 18 همت ورود پول داشتیم، در چهار ماه اخیر 10 هزار میلیارد تومان خروج داشته ایم. هرچند میزان ورود و خروج پول به بورس معایر نتیجه‌گیری نهایی برای قضاوت بورس نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها