کد خبر: 622424
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۱
| |

الهه کولایی:

این تصور که روس‌ها در تنظیم روابط‌ با ایران نگاهی به تامین منافع جمهوری اسلامی دارند با واقعیت‌های بین‌المللی در تضاد است

الهه کولایی گفت: این تصور که روس‌ها در تنظیم روابط‌شان با ایران یا هر کشور دیگری، نگاهی به تامین منافع جمهوری اسلامی ایران داشته باشند با واقعیت‌های بین‌المللی در تضاد و تقابل کامل قرار دارد.

 این تصور که روس‌ها در تنظیم روابط‌ با ایران نگاهی به تامین منافع جمهوری اسلامی  دارند با واقعیت‌های بین‌المللی در تضاد است
کد خبر: 622424
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۱

روزنامه اعتماد در گفت‌‌وگو با الهه کولایی همراهی روسیه با بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر ایرانی را بررسی‌کرده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌گو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  •  این تصور که روس‌ها در تنظیم روابط‌شان با ایران یا هر کشور دیگری، نگاهی به تامین منافع جمهوری اسلامی ایران داشته باشند با واقعیت‌های بین‌المللی در تضاد و تقابل کامل قرار دارد. 
  • از آنجا که در نشست‌های اعضای سازمان شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس همواره ادعاهای ارضی امارات متحد عربی مورد تاکید قرار گرفته، روسیه هم برای توسعه روابط با این کشورها، به این دغدغه توجه کرده و براساس ملاحظات و منافع خود، ادعاهای بی‌پایه و غیرمستند امارات را در این بیانیه مورد تایید قرار داده است.
  • این نوع رفتارها نشان‌دهنده تلاش روسیه برای تامین منافع خود، گاه با ایران، گاه بدون ایران و حتی گاه در برابر ایران، ارزیابی می‌شود.
  •  از دهه گذشته، راهبردی با عنوان سیاست «نگاه به شرق»، «سیاست شرقی» و در واقع «شرق‌گرایی» در ایران مطرح شده و از درون آن گسترش روابط نامتوازن با روسیه و چین در پیش گرفته شده است. بدون اینکه به الزام‌ها و ویژگی‌های جغرافیایی ایران، الزامات ژئوپلیتیکی کشور توجه شود. 
  • این سیاست به اشکال گوناگون، با انکار اهمیت و ضرورت توسعه روابط متوازن با کشورهای شرقی و غربی به ویژه با در نظر گرفتن موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی ایران دنبال شده است؛ نتیجه این راهبرد هم از پیش مشخص است، چراکه چنین سیاستی پاسخگوی منافع ایران و تامین‌کننده منافع ملی کشور ما نیست. 
  • این روند شرق گرایی در واقع ایجاد فرصتی برای قدرت‌های شرقی است تا آنها با بهره‌گیری از رویارویی و تیرگی‌های روابط ایران با کشورهای غربی، اروپایی و امریکایی، منافع خود را با قیمت‌هایی بسیار ارزان‌تر، هزینه‌هایی بسیار پایین‌تر تامین کنند. در واقع در شرایط نبود توازن در تنظیم روابط با قدرت‌های شرقی و غربی، این بازیگران دیگر هستند که از موقعیت ممتاز ژئوپلیتیک ایران بهره برده و منافع خود را تامین می‌کنند. ایران در این مدل راهبردی، به جای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود به کارت موثری برای بازی‌ها و معادلات قدرت دیگران بدل می‌شود. 
  • تصمیم‌گیرندگان و مجریان حوزه دیپلماسی باید آمادگی برخورد مناسب و تامین منافع کشور را در موقعیت‌های مختلف با هوشیاری و هوشمندی مبتنی بر شناخت دقیق بازیگران منطقه‌ای داشته باشند. در واقع نه باید دچار خوش خیالی و توهم در مورد پایان یافتن همه زمینه‌های منازعه‌ها باشند و نه نگاه سفید و سیاه در مورد کشورهای شرقی- غربی یا شمالی- جنوبی داشته باشند. 
  • نزدیک شدن به یکی از قطب‌های قدرت جهان تامین ‌کننده نیازها و مصالح ملی و منافع عمومی کشور نخواهد بود
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها