کد خبر: 622226
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ۱۸:۴۰:۰۰
| |

انتقاد یک روزنامه از سیاست ناموفق ایران در شرق‌گرایی؛ مسکو در زمین خاورمیانه، سمت اعراب بازی می‌کند، نه ایران

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: گرچه تب تند چرخش به شرق در ایران بالاست؛ اما مسکو در زمین خاورمیانه، سمت اعراب بازی می‌کند، نه ایران.

انتقاد یک روزنامه از سیاست ناموفق ایران در شرق‌گرایی؛ مسکو در زمین خاورمیانه، سمت اعراب بازی می‌کند، نه ایران
کد خبر: 622226
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ۱۸:۴۰:۰۰

روزنامه توسعه ایرانی با اشاره به ادعای روسیه درباره جزایر ایرانی، سیاست شرق‌گرایی ایران را شکست‌ خورده دانسته و نوشته روسیه هم‌نوایی با اعراب را برگزیده است.

به گزارش توسعه ایرانی، هفت ماه پس از آنکه شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در بیانیه مشترکی با شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس، حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را زیر سوال برد، این بار نوبت به روسیه رسید که همان ادعا را، همراه با همان کشورها، تکرار کند. این حمایت شاهد تازه‌ای است بر اینکه، گرچه تب تند چرخش به شرق در ایران بالاست؛ اما مسکو در زمین خاورمیانه، سمت اعراب بازی می‌کند، نه ایران.  یک سوی این زمین، ایران تحریم شده‌ای است که استفاده روسیه از پهپادهای آن در جنگ اوکراین، برایش فشارهای مضاعف بین‌المللی را در پی داشته و سوی دیگر امیرنشین‌های ثروتمندی هستند که سرمایه‌گذاری‌های و مبادلات تجاری هنگفت دوجانبه با منافع اقتصادی سرشار با روس‌ها دارند. روسیه از میان این دو، هم‌نوایی با امرای عرب را برگزیده است؛ بی‌اعتنا به اینکه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه قدمتی دیرینه و کهن دارد!

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: سیاست‌های چین و روسیه در قبال ایران و بازی آنها در «زمین‌های حاصلخیز»، حاکی از این است که دیپلماسی ایران در سیاست شرق‌گرایی نتوانسته به نحوی عمل کند که در این میان بازیگری قدرتمند به حساب بیاید تا به واسطه این قدرت، کشورهای به ظاهر دوست، در مواضع خود نسبت به مسائل مرتبط با ایران، ملاحظاتی را در نظر گرفته و چنین بی‌پرده، منافع و حقوق مسلم ایران را مورد انکار و تردید قرار ندهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها