کد خبر: 630373
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۵:۱۶:۲۵
| |

خدمات همراه اول برای زائران اربعین

بسته‌های مقرون‌به‌صرفه مکالمه و اینترنت

خدمات همراه اول برای زائران اربعین
کد خبر: 630373
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۱۵:۱۶:۲۵

همه ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و سفر میلیون‌ها دلداده اهل بیت(ع) به کربلای معلی و نجف اشرف نیاز است تا زائران برای تماس با یکدیگر و یا برقراری ارتباط با ایران از خطوط تلفن همراه استفاده کنند اما چالش هر ساله این است که از سیمکارت ایرانی استفاده کنند یا سیمکارت خارجی. در شرایطی که رفته رفته به اوج سفرهای اربعینی نزدیک می‌شویم و با توجه به اینکه هفته آینده (15 شهریور 1402) مصادف است با «اربعین حسینی»، همچنان بسیاری از افراد که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند، در انتخاب اپراتور مورد نظر خود و بسته‌های مناسب مکالمه و اینترنت از نظر حجم، قیمت و مدت دچار تردید هستند. اربعین امسال میلیون‌ها نفر عازم کشور عراق می‌شوند و از آنجایی که هزینه مکالمه و استفاده از اینترنت دغدغه‌ بسیاری از افراد، اپراتورهای ایرانی خدمات متنوعی تحت عنوان تخفیف ویژه زائرین اربعین ارائه می‌کنند؛ اگرچه تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای در مدت اخیر از سوی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی درباره مباحث تعرفه‌ای و بسته‌های ارتباطی ویژه اربعین، صورت گرفته است اما با این وجود همچنان برخی از ایرانیان توجه کمتری نسبت به این مقوله داشته و همین امر باعث شده تا در زمان سفرشان دچار نگرانی‌هایی در انتخاب طرح و بسته ارتباطی خود شوند؛ اما مقایسه خدمات ارائه‌شده از سوی اپراتورهای خارجی و ایرانی نشان می‌دهد که استفاده از  سیم‌کارت‌های ایرانی از بیشتر جهات به نفع زائرین ایرانی است؛ دراین میان همراه اول با ارائه بسته‌های باکیفیت مکالمه و رومینگ، می‌‌تواند بهترین خدمات را به زائران ایرانی ارائه کند.

اقدامات ویژه اپراتورهای همراه برای اربعین

با وجود اینکه مسئولان دولتی حوزه ارتباطات کشور همه ساله ظرفیت‌های ویژه زیرساختی را مختص این ایام فراهم می‌کنند اما نکته حائز اهمیت اقدامات ویژه «اپراتورهای تلفن همراه» است. اپراتورهای داخلی معمولا از منظر رقابتی طرح‌ها و بسته‌های ویژه اربعین را تدارک می‌بینند تا ضمن تکریم مشترکان خود که قصد عزیمت به عراق در این ایام را دارند، دغدغه‌مندی ایرانیان را نسبت به مقوله برقراری ارتباطات در کشوری دیگر رفع کنند. امسال هم همراه اول ضمن کاهش تعرفه‌های رومینگ اربعین که آنها را بسیار رقابتی‌تر از اپراتورهای عراقی کرده، بسته‌های ویژه اربعین را نیز ارائه کرده‌اند که نرخ‌ها را تا حد بسیار زیادی نسبت به برقراری ارتباطات معمولی کاهش می‌دهد. به عنوان مثال قیمت تخفیف استفاده از خدماتی نظیر مکالمه، پیامک و اینترنت توسط اپراتورهای ایرانی به اندازه‌ای است که در اغلب موارد نسبت به سیمکارت‌های عراقی ارزان‌تر هستند.

سیم‌کارت عراقی یا همراه اول؟

 زائرین اربعین حسینی برای استفاده از  سیم‌کارت دو گزینه پیش رو دارند که شامل استفاده از  سیم‌کارت ایرانی یا عراقی است. در مقایسه بین  سیم‌کارت‌های ایرانی و عراقی باید به چندین پارامتر توجه داشت که شامل قیمت، کیفیت و خدمات است. در مورد قیمت، اپراتورهای ایرانی توانسته‌اند قیمت تخفیف بسیار مناسبی جهت استفاده زائرین اربعین از خدمات اینترنت، مکالمه و پیامک ارائه دهند که در اغلب موارد نسبت به  سیم‌کارت‌های عراقی ارزان تر است. اپراتور همراه اول همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، بسته‌های مکالمه و اینترنت متنوعی را در اختیار زائرین اربعین قرار داده است. این اپراتور یک صفحه اختصاصی نیز برای اطلاع‌رسانی مشترکان آماده کرده که اطلاعات کاملی درباره بسته‌های رومینگ اربعین، راهنمای خرید و سوالات متداول در آن قرار داده است. آن‌طور که اپراتور اول اعلام کرده، زائران عتبات عالیات در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و… برای کاهش هزینه‌های ارتباطی خود در ایام اربعین می‌توانند از طریق کد دستوری ستاره۱۰ستاره۴۰مربع اقدام به خرید و فعالسازی بسته‌های رومینگ ویژه اربعین کنند.

تعرفه بسته‌های اینترنت و مکالمه همراه اول

همچنین یک گیگابایت اینترنت بین‌المللی هفت روزه همراه اول یکصد هزار تومان هزینه دارد که با کد دستوری ستاره۱۰ستاره۴۰ستاره یک مربع فعال می‌شود. برای ۱۰ دقیقه مکالمه هفت روزه به همراه ۱۰۰ پیامک هم می‌توانید کد ستاره۱۰ستاره۴۰ستاره سه مربع را بگیرید که هزینه‌ای معادل ۸۰ هزار تومان دارد. اگر اینترنت کمتری نیاز دارید، می‌توانید با کد دستوری ستاره۱۰ستاره۴۰ستاره چهار مربع و پرداخت ۳۳ هزار تومان، معادل ۳۰۰ مگابایت اینترنت بین‌المللی هفت روزه دریافت کنید. یکی از بسته‌هایی که قیمت و حجم مناسبی دارد، مربوط به بسته‌ای است که دو گیگابایت اینترنت بین‌المللی هفت روزه به همراه ۲۰ دقیقه مکالمه و ۲۰۰ پیامک در اختیار مشترک می‌گذارد. این بسته را می‌توانید با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان و شماره‌گیری ستاره۱۰ستاره۴۰ستاره دو مربع خریداری کنید. اگر زائرین بدون خرید بسته و بطور آزاد بخواهند با ایران تماس برقرار کنند، هزینه مکالمه صادره در اپراتور همراه اول به ازای هر دقیقه 13500 تومان است که در اپراتورهای عراقی این عدد 17500 تومان است. همچنین قیمت ارسال هر پیامک در اپراتورهای ایرانی 3000 تومان است که در اپراتورهای عراقی 5000 تا 7000 تومان است. درباره قیمت بسته‌های دیتا، مکالمه و پیامک که خرید آنها موجب مدیریت هزینه زائرین می‌شود، همچنان اپراتورهای ایرانی قیمت مناسب‌تری را ارئه می دهند. به عنوان مثال حداقل هزینه مورد نیاز برای استفاده از خدمات مکالمه و پیامک در اپراتورهای عراقی را اپراتور زین ارائه می دهد که معادل 230 هزار تومان است که شامل 10 دقیقه مکالمه با ایران و 30 دقیقه مکالمه با اپراتورهای عراقی و خرید  سیم‌کارت است در حالی که بسته 10 دقیقه مکالمه و 100 عدد پیامک همراه اول با قیمت 80 هزار تومان به زائرین ارائه می‌شود. درباره بسته اینترنت نیز حداقل هزینه برای خرید حداقل بسته هفتگی بعلاوه  سیم‌کارت برای آسیاسل یا زین  250 تا 350 هزار تومان است؛ در حالیکه همراه اول بسته 1 گیگ هفتگی خود را با قیمت 100 هزار تومان با روبیکای رایگان در اختیار زائرین اربعین حسینی قرار می‌دهند که برای اکثر زائرین کافی است. درباره بسته‌های ترکیبی با حجم بالاتر نیز اپراتورهای ایرانی قیمت به صرفه‌تری نسبت به اپراتورهای عراقی ارائه می دهند. به عنوان مثال بسته نامحدود هفتگی آسیاسل 490 هزار تومان است و بسته 5 گیگابایتی بعلاوه 120 دقیقه مکالمه با اپراتورهای عراقی در اپراتور زین 350 هزار تومان است. درحالیکه بسته نامحدود هفتگی همراه اول بعلاوه 15 دقیق مکالمه با ایران و عراق همراه اول تنها با 290 هزار تومان در قابل دسترسی است. درباره کیفیت خدمات اینترنت و مکالمه، زائرین گرامی باید توجه داشته باشند که با توجه به تعداد زائران و حضور میلیونی ایرانی ها، لبنانی ها، کویتی ها، پاکستانی ها، شیعیان عراق و سایر کشورها در این مراسم، احتمالا کمبود ظرفیت شبکه اپراتورهای عراقی زیاد است و این امر باعث می شود که گاهی شبکه مخابراتی هم برای اپراتورهای عراقی و هم ایرانی با مشکل مواجه ‌شود.

خدمات بانکی ایران، با سیم‌کارت ایرانی در دسترس است

نکته دیگری که زائرین اربعین حسینی باید مدنظر قرار دهند میزان خدمات اپراتورها است. زائرین باید به این نکته توجه کنند که با توجه به محدودیت‌های برخی از پرتال‌های بانکی و دولتی ایرانی در سرویس دادن به آی‌پی‌های غیر ایرانی، امکان دسترسی به برخی از سایتها و اپلیکیشنهای ایرانی با استفاده از  سیم‌کارت‌ها و اپراتورهای خارجی وجود ندارد؛ در حالی‌که زائرین با سرویس رومینگ اپراتورهای ایرانی به‌راحتی به اپلیکیشن‌های بانکی و درگاه‌های دولتی و مهم ایرانی دسترسی دارند و بصورت رایگان می توانند پیامک‌های رمز دوم بانکی خود را دریافت کنند. بنابراین زائرین در نظر داشته باشند که با اینترنت سیم‌کارت‌های عراقی امکان دسترسی به وب سایت‌های دولتی ایران و برنامه‌های بانکی ایران خود را نخواهند داشت و برای دریافت پیامک بانکی (دریافت رمز دوم یا اطلاع رسانی برداشت و ...) بایستی قبل از خروج از مرز ایران، رومینگ خود را فعال کنند. بنابراین برای کسانیکه به دنبال استفاده از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی یا درگاه‌های دولتی هستند، راهی جز استفاده از سیمکارت ایرانی و فعالسازی سرویس رومینگ بین‌الملل نداشته و در صورت استفاده از  سیم‌کارت‌های خارجی امکان دسترسی به خدمات داخل کشور برای آنها میسر نیست.

هزینه رومینگ کشور عراق برای مشترکان ایرانی

توجه داشته باشید اگر از قبل بسته‌ای خریداری نکنید، هزینه رومینگ کشور عراق برای مشترکان ایرانی برای هر دقیقه مکالمه صادره ۱۳۷۰۰ تومان و هر دقیقه مکالمه دریافتی ۱۲۷۰۰ تومان و هر پیامک به شماره ایرانی سه هزار تومان و در نهایت هر مگابایت اینترنت نیز ۱۵۰ تومان در نظر گرفته می‌شود. اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل نیز خدمات مشابهی را در اختیار مشترکانش می‌گذارد، با این تفاوت که تنوع قیمتی همراه اول برای مشترکانش بیشتر است و شما راحت‌تر می‌توانید بسته مورد نیازتان را بنابر بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، خریداری کنید. بسته‌های اینترنتی عادی خریداری‌شده در ایران (هر بسته‌ای غیر از بسته ویژه رومینگ)، در هنگام استفاده از سرویس رومینگ، غیرفعال است. استفاده از اینترنت  سیم‌کارت در حالت رومینگ هزینه صورتحساب تلفن را افزایش خواهد داد، بنابر این باید روی مصرف دیتای خود مدیریت خوبی داشته باشید. گزینه دانلود و به‌روزرسانی برنامه‌ها و تنظیمات گوشی را از حالت خودکار خارج کنید. از شبکه‌های اجتماعی تصویری و ویدئویی در حین رومینگ استفاده نکنید و برای استفاده از آن‌ها از وای‌فای هتل یا مسیر بهره‌گیری کنید. در صورت استفاده از اینترنت در مکان‌های عمومی (هتل و …) و عدم استفاده از اینترنت  سیم‌کارت، گزینه موبایل دیتا و دیتا رومینگ را درتنظیمات گوشی غیر فعال کنید. قرض دادن گوشی به افراد ناشناس، در اختیار قراردادن به افراد ناآگاه (مثل اطفال) یا قرار دادن گوشی در حالت هات‌اسپات (اشتراک اینترنت با سایرین) ممکن است هزینه‌های ناخواسته شما را به شدت افزایش دهد. همچنین در صورت خرید سیم‌کارت عراقی، حتما چک کنید که آنتن سیم‌کارت بیاید و حتی یک تلفن بزنید. به هیچ عنوان در ایران  سیم‌کارت عراقی نخرید که بدون شبکه عراق، امکان تست سیم‌کارت وجود ندارد. علاوه بر غیرقانونی بودن، هرساله تعداد زیادی کلاه برداری از فروش  سیم‌کارت سوخته عراقی در ایام اربعین هست. در نزدیکی حرمین هم صراف ها سیم‌کارت می‌فروشند که چند هزار دینار هزینه خرید شما را با گرفتن حق دلالی اضافه می کنند. بنابراین سعی کنید از خود فروشگاه ها و کیوسک‌های اپراتورها خرید کنید تا ضرر نکنید. با توجه به تمامی موارد ذکرشده به نظر می‌رسد استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی از بیشتر جهات به نفع زائرین ایرانی است و به زائرین این سفر معنوی توصیه می‌شود با فعال کردن رومینگ خود و خرید بسته‌های رومینگ اپراتورهای ایرانی از این خدمات بهره‌مند شوند.

رومینگ همراه اول در عراق فیلتر نیست

نکته مهم دیگر که شاید برای برخی از ایرانی‌ها مدنظر و احتمالا نگران‌کننده باشد، مساله فیلترینگ برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها روی  سیم‌کارت‌های داخلی است. در این مورد نیز باید گفت، رومینگ بین‌الملل اپراتورهای ایرانی از جمله همراه اول در خارج از مرزهای کشور مشمول فیلترینگ نیست

استفاده از بسته‌های ویژه اربعین؛ کمپین عرفه تا اربعین

اپراتور همراه اول، به زائران توصیه می‌کند که از بسته‌های ویژه اربعین که مقرون به صرفه‌تر از تعرفه‌های معمولی و خرید سیمکارت‌های عراقی است، استفاده کنند و علاوه بر عرضه مجدد بسته نامحدود «کمپین عرفه»، چهار بسته هفت روزه و دو بسته 14 روزه ویژه ایام اربعین تدارک دیده شده است. بسته نامحدود همراه اول با 15 دقیقه مکالمه هدیه به قیمت 290 هزار تومان عرضه می‌شود که یکی از بسته‌های ویژه این ایام برای زائران اربعین به حساب می‌آید. همچنین این اپراتور با توجه به اینکه ممکن است برخی زائران استفاده‌ای از اینترنت نداشته باشند، بسته‌های 7 و 14 روزه «مکالمه و پیامک» هم تدارک دیده است که به ترتیب با حجم‌های 10 دقیقه و 100 پیامک و همچنین 180 دقیقه و 180 پیامک به قیمت‌های 80 و 990 هزار تومان عرضه می‌شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها