کد خبر: 661273
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۵ ۱۳:۰۵:۵۶
| |

مجمع فدراسیون تکلیف عزیزی خادم و تاج را مشخص کند/ یک حقوقدان: افکار عمومی منتظر پاسخ هستند

یک حقوقدان در رابطه با چالش پیش آمده پیرامون ریاست فدراسیون فوتبال به روزنامه اعتماد گفت: باید مشخص شود در شرایطی که فرد مسوول دو سال معلق شد و شخص دیگری ماموریت را برعهده گرفت، بعد از اتمام تعلیق چه اتفاقی می افتد؟

مجمع فدراسیون تکلیف عزیزی خادم و تاج را مشخص کند/ یک حقوقدان: افکار عمومی منتظر پاسخ هستند
کد خبر: 661273
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۵ ۱۳:۰۵:۵۶

با گذشت بیش از یک هفته از پایان محرومیت دو ساله شهاب‌الدین عزیزی خادم رییس عزل موقت شده فدراسیون فوتبال، بحث‌ها همچنان در مورد بازگشت او به فدراسیون فوتبال و اینکه آیا ما در حال حاضر دو رییس قانونی داریم، داغ است. 

به گزارش روزنامه اعتماد، در چند روز گذشته رسانه‌های مختلف و همین‌طور برنامه‌های صدا و سیما پیرامون این موضوع صحبت کردند. البته که حادثه بالگرد رییس‌جمهور و شوکی که به کشور وارد شد همه ‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داد ولی در یک برنامه تلویزیونی دبیرکل فدراسیون فوتبال هدایت ممبینی در این رابطه مورد سوال قرار گرفت و مدعی شد که برکناری عزیزی خادم توسط مجمع صورت گرفته است. 

در ادامه به بررسی نظرات کارشناسان در این رابطه می‌پردازیم که در نقاطی با یکدیگر اشتراک دارند و در یک برداشت نهایی از هم فاصله می‌گیرند. 

برخلاف ادعای دبیرکل فدراسیون تمام کارشناسان حقوقی در مورد عزل عزیزی خادم متفق‌القول هستند که بندهای اساسنامه رعایت نشده بود و ایشان توسط مجمع برکنار نشده است. 

به عنوان مثال صادق رییسی‌کیا، کارشناس حقوقی ورزشی در یک برنامه تلویزیونی و همین‌طور در مصاحبه با ایلنا تصریح کرد: «عزل موقت از شروع تا پایانش آن یک فرآیند است که این فرآیند چندین گام دارد. یکی، دو مورد از این گام‌ها که باید طبق اساسنامه رعایت می‌شد، نشده. گام اول عزل موقت این است که هیات رییسه طبق اساسنامه می‌توانسته در آن مقطع رییس را عزل موقت کند که این کار را کرده. در گام دوم باید مجمع در جهت رسیدگی به عزل موقت دعوت می‌شد که شده و در گام سوم باید به ایشان فرصت داده می‌شد در مجمع در ارتباط با مواردی که بابت آنها عزل موقت شده از خودش دفاع کند که این فرصت به ایشان داده نشد. در گام چهارم هم باید راجع به عزل موقت نهایتا مجمع تصمیم می‌گرفت که عزل موقت درست بوده یا نه که این مورد هم انجام نشد. این دو گام از این فرآیند انجام نشد. در نتیجه در مجمع درباره عزل موقت تصمیم‌گیری نکردند و مستقیم رفتند سراغ انتخابات رییس بعدی. عده‌ای که الان می‌گویند همه موارد اساسنامه‌ای رعایت شده باید بگویم که خیر، نشده. بخشی از موارد اساسنامه‌ای در مورد عزل موقت به درستی رعایت نشده.»

همین‌طور روح‌الله حسینی، کارشناس حقوقی نیز در این رابطه به روزنامه اعتماد گفت: «مساله اصلی در مورد آقای عزیزی خادم این است که برکناری که توسط هیات‌رییسه انجام شده بود باید در مجمع رای می‌آورد تا شکل قطعی به خودش بگیرد. منتها این را به رای نگذاشت و بعد هم یک انتخابات برگزار شد و مجمع به فرد دیگری رای داد. این عزل موقت باید در مجمع به رای گذاشته می‌شد. ممکن بود مجمع بگوید نه به برکناری و رای به ابقا بدهد. وقتی ابقا می‌شد موجبی برای انتخابات جدید به وجود نمی‌آمد. حتی این مساله به شکایت در دادگاه خارج از فوتبال هم کشیده شد که دادگاه گفت من در این زمینه صالح نیستم و رای به عدم استماع داد. یعنی نگفت آن برکناری درست بوده است. گفت بروید cas. منتها به خاطر حفظ منافع ملی این اتفاق رخ نداد.»

اما در ادامه بحث سر اینکه در حال حاضر رییس قانونی فدراسیون فوتبال چه کسی است و آیا فدراسیون دو رییس قانونی دارد وارد یک چالش حقوقی شده است. همان‌طور که خود مهدی تاج در تنها واکنشش به این مساله اذعان داشت که باید حقوقدان‌ها در این رابطه توضیح دهند. 

صادق رییسی‌کیا که با ایلنا مصاحبه کرده در این زمینه معتقد است که چون مجمع رییس بعدی را انتخاب کرده او تا پایان دوره انتخاب شده. اما روح‌الله حسینی در نقطه مخالف رییسی‌کیا ایستاده و در این راستا معتقد است مجمع باید ورود کند. او گفت: «سوال اینجاست آیا باتوجه به پایان محرومیت عزیزی خادم ایشان رییس فدراسیون فوتبال هست یا نه؟ باتوجه به اینکه برکناری ایشان توسط مجمع به تایید نرسید، این باید توسط مجمع و بازرسان آن حوزه مورد بررسی قرار بگیرد. مجمع آمده یک نفر دیگر را انتخاب کرده ولی هیچ مرجعی بررسی نکرده که آن انتخابات قانونی یا غیرقانونی بوده. مجمع باید ورود کند. افکار عمومی در این زمینه نیاز به پاسخ دارند. دقت داشته باشید که همان‌ بندی که از طریق آن آقای عزیزی خادم توسط اعضای هیات‌رییسه عزل موقت شد را بلافاصله از اساسنامه حذف کردند. این‌هم شبهه‌ای ایجاد کرد که اگر قرار بود این بند حذف شود چرا مورد استفاده قرار گرفت.» 

بحث بعدی که در مورد رییس عزل موقت شده فدراسیون مطرح شده این است که آیا دو سال محرومیت او باعث می‌شود که او دیگر نتواند باتوجه به کدهای اخلاقی فیفا (فارغ از اینکه الان رییس هست یا نه) در فوتبال فعالیت کند؟ در این زمینه نیز همه حقوقدان‌ها یک نظر دارند: اینکه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

باتوجه به مباحث شکل گرفته و نظرات کارشناسان، کمااینکه پیش از این رضا جلالی، استاد حقوق دانشگاه گفته بود انتخابات مجدد در فدراسیون باید برگزار شود یا داریوش مصطفوی رییس پیشین فدراسیون فوتبال که اعتقاد دارد مجمع باید در مورد رییس فدراسیون تعیین تکلیف کند و کارشناسانی که معتقد هستند رییس مستقر باید تا پایان دورانش در فدراسیون بماند، این نیاز احساس می‌شود که مجمع باید تعلل را کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر در این زمینه تصمیم بگیرد. 

کمااینکه روح‌الله حسینی وکیل فعال در حوزه ورزش در بخشی از اظهاراتش با روزنامه اعتماد گفت: «ما باید بتوانیم شاهد قانون‌مند شدن مجموعه‌ها باشیم و برای همین نیاز هست مجمع در این زمینه ورود کند، چون به هر حال این سوال در رسانه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد پرسش قرار گرفته و باید مشخص شود در شرایطی که فردی که مسوولیت داشت و دو سال معلق شد و شخص دیگری ماموریت را برعهده گرفت، بعد از اتمام تعلیق چه اتفاقی می‌افتد؟» 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها