کد خبر: 657741
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ ۱۱:۱۰:۲۰
| |

رییس‌جمهور، واگذاری پرسپولیس به بانک را وتو کرد؟

در شرایطی که قرار است روز دوشنبه سهام پرسپولیس به بانک واگذار شود ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه اعلام کرد بانک ها حق بنگاه داری ندارند.

رییس‌جمهور، واگذاری پرسپولیس به بانک را وتو کرد؟
کد خبر: 657741
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ ۱۱:۱۰:۲۰

در حالی که قرار است روز دوشنبه این هفته سوم اردیبهشت واگذاری سهام سرخابی‌ها به ایستگاه پایانی برسد، اظهارات رییس‌جمهور به عنوان رییس دولت در روز پنجشنبه سوالات زیادی به وجود آورد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در روزهای گذشته که بحث ورود بانک‌ها به خرید سهام پرسپولیس مطرح شد بسیاری از کارشناسان با انتقاد از رویه در پیش گرفته شده اظهار داشتند که در مسیر واگذاری سهام سرخ‌ها به بانک‌ها ایراد قانونی وجود دارد و بانک‌ها طبق قانون و فرمایش رهبری حق بنگاه‌داری ندارند. با این وجود هیچ کدام از مقامات دولت و وزارت ورزش در این رابطه اظهارنظر نکرده و حتی گفتند بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای دور زدن این منع قانونی کمک کرده‌اند. مدافعان این واگذاری معتقدند باتوجه به اتمام فرصت سرخابی‌ها برای تفکیک مالکیت جهت اخذ مجوز حرفه‌ای باید به هر شکلی شده تا قبل 5 اردیبهشت واگذاری یکی از دو تیم صورت بگیرد. 

اما رییس‌جمهور روز پنجشنبه در سفر استانی به سمنان ضمن انتقاد از رویه بانک‌ها با صراحت اعلام کرد «بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند.» ابراهیم رییسی در شرایطی این بحث را مطرح کرد که مدت‌های طولانی در این مورد هیچ اظهارنظری نکرده بود و بنابراین صحبت‌های او درست دو روز قبل از واگذاری نهایی پرسپولیس به کنسرسیومی شامل چهار بانک که جنجال‌های زیادی به وجود آورده دوباره ابهام برانگیز شده است. 

رییس‌جمهور در این رابطه گفت: «به تبعیت از فرمان رهبر معظم انقلاب بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند؛ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند.» البته رییس‌جمهور این جمله را در ادامه اظهاراتش پیرامون شرکت‌های تولیدی و صنعتی انجام داد اما این سوال به وجود می‌آید که آیا یک باشگاه فوتبال را نمی‌توان یک واحد تولیدی اقتصادی در نظر گرفت؟ دقیقا همان‌طور که کشورهای پیشرفته و صاحب فوتبال به بحث باشگاه‌داری نگاه می‌کنند و همه جا گفته می‌شود فوتبال یک صنعت است،  همین ابهامات و سوال‌ها باعث بروز نگرانی بین اهالی فوتبال در مورد واگذاری سهام پرسپولیس به چهار بانک شده است.

اینکه اگر نگاه دولت بر این است که بانک‌ها در حوزه‌ بنگاه‌داری ورود نکنند پس چرا می‌خواهند پرسپولیس را به بانک واگذار کنند و اگر چنین اتفاقی رخ داد تبعات غیر قابل پیش‌بینی آن بر‌عهده چه کسی است؟ اگر هم مجموعه دولت به این نتیجه رسیدند که بانک‌ها می‌توانند بنگاه‌داری کنند یا لااقل در این زمینه خاص قرار است مجوزی صادر شود چرا در فاصله دو روز تا واگذاری رییس‌جمهور بانک‌ها را به صورت کلی منع می‌کند؟ آیا تصمیم‌گیران متوجه هستند استقلال و پرسپولیس با احساسات میلیون‌ها میلیون هوادار درگیر است؟ 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها