کد خبر: 656004
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۵ ۱۲:۰۵:۲۷
| |

مدیران استقلال به جای تهدید پاسخ بدهند!/ کمیته صدور مجوز حرفه ای می خواهد زیرسبیلی نواقص آبی ها را نادیده بگیرد؟/ هواداران استقلال نگران سرنوشت تیمشان هستند

مدیران استقلال خودشان هم دقیقا نمی دانند تکلیف پرداخت بدهی شان به تیم پرتغالی چه شده، چراکه در بیانیه‌شان علیه «اعتماد» یک بار گفتند: «تسویه‌نامه» و یک بار گفتند: «توافقنامه». ناگفته مشخص است تفاوت این دو واژه زمین تا آسمان است.

مدیران استقلال به جای تهدید پاسخ بدهند!/ کمیته صدور مجوز حرفه ای می خواهد زیرسبیلی نواقص آبی ها را نادیده بگیرد؟/ هواداران استقلال نگران سرنوشت تیمشان هستند
کد خبر: 656004
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۵ ۱۲:۰۵:۲۷

بعد از انتشار گزارشی در وب‌سایت اعتمادآنلاین و روزنامه اعتماد با عنوان «شواهد می‌گوید استقلال از آسیا حذف شده» و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های داخلی و فارسی‌زبان خارج از کشور و همین‌طور گروه‌های هواداری در فضای مجازی باشگاه استقلال در بیانیه‌ای عجولانه، تند و با ادبیاتی عجیب پاسخ «اعتماد» را داد، بخشی از توافقنامه با باشگاه سانتاکلارا را منتشر و اعلام کرد شکایت می‌کنیم! 

به گزارش روزنامه اعتماد، نوع ادبیات مدیران استقلال و زبان تهدیدآمیز آنها البته برای رسانه‌های مستقلی که در ایران کار می‌کنند، آشناست و از این بابت جای تعجبی وجود ندارد، اما از آنجایی که پای حقوق میلیون‌ها میلیون هوادار استقلال وسط است که علاقه ندارند تیم‌شان برای بار سوم از رسیدن به آسیا محروم بماند، جا دارد از مدیران استقلال سوال کنیم چرا این‌قدر بابت دادن اطلاعات دقیق و شفاف به هواداران برآشفته می‌شوید؟ مگر وظیفه‌ دیگری غیر از پاسخگویی به هواداران و رسانه‌ها برای خودتان متصور بوده‌اید؟ یا شاید برای هدف دیگری وارد باشگاه استقلال شده‌اید؟

در گزارشی که روز گذشته منتشر کردیم، نوشتیم بنا بر شواهد استقلال مجوز حرفه‌ای نخواهد گرفت. شواهد ما هم برخلاف آن رسانه‌هایی که این روزها تبدیل به روابط عمومی مدیران استقلال شده‌اند، نه تحلیل و استنباط که براساس مدارک است. اینکه مدیران استقلال تا ساعتی بعد از گزارش سایت اعتمادآنلاین سکوت کرده بودند در کنار شواهد ذکر شده نگرانی در مورد حذف استقلال را به وجود آورده بود. البته هنوز هیچ چیزی عوض نشده!

مدیران استقلال نتوانستند بدهی باشگاه سانتاکلارا را پرداخت کنند. آن هم در شرایطی که نزدیک به 6 ماه از صدور رای علیه باشگاه ایرانی گذشته است. البته مدیران استقلال خودشان هم دقیقا نمی‌دانند تکلیف پرداخت بدهی‌شان به تیم پرتغالی چه شده، چراکه در بیانیه‌شان علیه «اعتماد» یک‌بار گفتند: «تسویه‌نامه» و یک‌بار گفتند: «توافقنامه». ناگفته مشخص است تفاوت این دو واژه زمین تا آسمان است. 

اینکه استقلال نتوانسته بدهی‌اش را صاف کند، تحلیل نیست. حل کردن مسائل پیچیده فلسفی هم نیست. یک فکت است. نشان به آن نشان که پنجره این باشگاه در آپدیت جدید فیفا بسته است. در حالی که اگر بدهی پرداخت شده بود و باشگاه سانتاکلارا تاییدیه می‌داد پنجره آبی‌ها باز می‌شد و بر اساس اینکه گفته شده یازدهم فروردین ماه آخرین مهلت پرداخت بدهی‌های باشگاه‌ها جهت اخذ مجوز حرفه‌ای بوده هر تیمی و نه فقط استقلال که نتوانسته باشد بدهی‌اش را پرداخت کند در خطر حذف قرار می‌گیرد. 

مدیران باشگاه استقلال می‌گویند به جای پرداخت بدهی با طلبکاران توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن متعهد شده‌اند تا فلان تاریخ پول باشگاه پرتغالی را می‌پردازند و فدراسیون فوتبال ایران همان ضمانت را کرده اگر پول پرداخت نشد از حساب ایران نزد AFC این بدهی پرداخت می‌شود. 

توافقنامه‌ای که استقلال بخشی از آن یعنی قسمت پایانی‌‌اش را در جواب «اعتماد» منتشر کرده در نوع خودش جالب توجه است. مدیران استقلال می‌گویند به دلیل بند محرمانگی نمی‌توانند متن توافقنامه را منتشر کنند و هواداران از زمان انتشار آن به درستی سوال کرده‌اند در یک توافقنامه پرداخت بدهی چه چیز محرمانه‌ای وجود دارد؟ آیا مدیران استقلال تعهد عجیب و غریبی به طلبکاران داده‌اند یا داستان چیز دیگری است؟ 

جدای از این معلوم بوده که باشگاه سانتاکلارا این توافقنامه را امضا می‌کند، چراکه گویا تعهدی برای آنها به همراه نداشته است. آنها حتی شکایت خودشان را از باشگاه استقلال پس نگرفته‌اند. پس اصلا چه توافقی در کار بوده است؟ سانتاکلارا با امضای این برگه‌ها چه چیزی را پذیرفته؟ اینکه تا فلان تاریخ بدهی‌اش پرداخت می‌شود؟ اینکه نیاز به توافق ندارد! آنها شکایت کرده‌اند و تضمین پرداخت شدن پول‌شان بسته بودن پنجره تیم بدهکار است و شاید سود دیرکرد هم نصیب‌شان شود. حالا هم این تضمین وجود دارد. پس در نتیجه با این توافقنامه اتفاق خاصی رخ نداده است. اگر سانتاکلارا در این توافقنامه تعهدی به استقلال داده یا چیزی را پذیرفته مدیران استقلال اعلام کنند.  

نکته دوم که در گزارش قبلی به آن اشاره کردیم، نبود مصوبه هیات رییسه فدراسیون فوتبال برای کمک مالی فدراسیون به استقلال از محل درآمدهای ایران در ای‌اف‌سی است. این هم مدرکی است که انتظار می‌رود اگر وجود خارجی دارد، منتشر شود. رییس فدراسیون فوتبال نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد 220 هزار یورو از درآمدهای ایران را برای حل مشکل یک باشگاه اختصاص بدهد. البته اگر فدراسیون تصمیم به این کار بگیرد اتفاق بدی نیست ولی باید روال قانونی آن طی شود.

این دو نکته بسیار مهم شواهدی است که نشان می‌دهد چرا نمی‌توان به عملکرد مدیران استقلال خوش‌بین بود. مدیرانی که کارنامه‌شان لبریز از اقدامات نگران‌کننده است. هنوز هواداران فوتبال پرونده‌های جعل امضای چند ماه پیش، محکومیت باشگاه‌هایی که وکالت‌شان را به همین آقایان سپرده بودند یا اتفاقات ریز و درشتی مثل ماجرای استراماچونی، حضور سوال‌برانگیز برخی بازیکنان خارجی و... یادشان نرفته است. ضمنا گوش‌شان از وعده‌های مدام مدیران باشگاه‌شان پر است. از وعده‌های همین مدیر فعلی که می‌خواهد ورزشگاه بسازد، اما نتوانسته 220 هزار یورو بدهی را صاف کند (آن 300 هزار تای پرداخت شده هم از محل درآمدهای سابق استقلال نزد فیفا به حساب سانتاکلارا واریز شده) تا مدیران قبلی که قول می‌دادند استقلال از آسیا حذف نمی‌شود و برای ستاره سوم خیز برمی‌دارد!

در پایان باید گفت بحث چندانی وجود ندارد. مهلت بارگذاری مدارک تمام شده و دیگر کار خاصی نمی‌توان انجام داد. همه باید تا بررسی مدارک باشگاه‌ها توسط کمیته صدور مجوز حرفه‌ای صبر کنیم. برخی کارشناسان می‌گویند مدیران استقلال با آن توافقنامه‌ می‌خواستند کاری کنند که اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بتوانند به اصطلاح «زیرسبیلی» پرداخت نشدن بدهی را نادیده بگیرند و تاییدیه بدهند. با این حال اعضای کمیته‌های صدور مجوز حرفه‌ای و استیناف حتما حواس‌شان هست که کنفدراسیون فوتبال آسیا مستقلا مدارک را دوباره مورد بررسی قرار می‌دهد و هرگونه تخطی از قوانین و چارچوب‌ها می‌تواند عواقبی سنگین و دسته جمعی برای فوتبال ایران به دنبال داشته باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها