کد خبر: 654734
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۶ ۱۱:۱۵:۵۴
| |

بدهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیاردی فدراسیون فوتبال بابت پرونده ویلموتس/ پیام مهم مجمع به رییس فدراسیون با رد گزینه نایب‌رییسی او!

اگر ادعای فدراسیون در مورد پرداخت بدهی ویلموتس درست بود این مساله در حسابرسی فدراسیون می آمد!

بدهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیاردی فدراسیون فوتبال بابت پرونده ویلموتس/ پیام مهم مجمع به رییس فدراسیون با رد گزینه نایب‌رییسی او!
کد خبر: 654734
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۶ ۱۱:۱۵:۵۴

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال سه‌شنبه هفته قبل با حضور مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال، نمایندگان AFC و فیفا، اعضای هیات‌رییسه و مسوولان این فدراسیون به صورت آنلاین برگزار شد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، در مجمع دو اتفاق مهم رخ داد؛ یکی رای نیاوردن مریم منظمی نایب‌رییس زنان فدراسیون فوتبال بود و دیگری تایید نشدن کامل صورت‌های مالی فدراسیون.

در مورد اول مجمع برای انتخاب منظمی سرپرست زنان فدراسیون فوتبال به عنوان نایب‌رییس تنها 34 رای به او داد. رایی که به گواه کارشناسان پیام مهمی به مهدی تاج بود. در واقع اعضای مجمع با رای ندادن به گزینه نایب‌رییسی تاج به او فهماندند از شرایط فوتبال ناراضی هستند و تصمیمات او را تایید نمی‌کنند. 

در ادامه موسسه حسابرسی آزمودگان به گزارش بررسی حساب‌های مالی فدراسیون فوتبال پرداخت. در بخشی از این گزارش، به عدم دارایی‌های ارزی فدراسیون فوتبال و همچنین پرونده شکایت شرکت پتروشیمی فناوران از فدراسیون اشاره شد.

نماینده این موسسه در گزارش خود توضیح داد؛ شرکت پتروشیمی فناوران دو میلیون یورو به عنوان قرض برای پرداخت مطالبات سرمربی وقت تیم ملی بزرگسالان (مارک ویلموتس) پرداخت می‌کند. بعدها شرکت مذکور پرداخت این پول را قابل قبول ندانست و از فدراسیون بابت این دو میلیون یورو به همراه خسارت طرح شکایت می‌کند. در رای پرونده، ساختمان فدراسیون فوتبال به شرکت مذکور انتقال داده می‌شود. با اعاده دادرسی فدراسیون فوتبال، پرونده دوباره در دست بررسی قرار می‌گیرد. 

دو ‌بندی که در گزارش حسابرس آمده حاوی نکات بسیار مهمی است و همه به یک نکته ختم می‌شود: اینکه پرونده ویلموتس هنوز گریبان فوتبال ایران را گرفته و برخلاف ادعاهای چندباره مدیران فدراسیون ازجمله مهدی تاج و نایب‌رییسان او بدهی‌های داخلی و خارجی مربوط به این مربی هنوز پرداخت نشده است. 

در مورد شرکت پتروشیمی فناوران باید در نظر داشت زمانی که فدراسیون دو میلیون یورو بابت پرداخت به ویلموتس قرض گرفت یورو 12 هزار تومان بود و الان بالای 60 هزار تومان. به این ترتیب فدراسیون در این مورد فعلا بیش از 120 میلیارد تومان بدهکار است.

از طرفی اشاره حسابرس به مشخص نبودن دارایی‌های ایران نزد فیفا و ای‌اف‌سی مشخص می‌کند تکلیف پرداخت بدهی خارجی ویلموتس از حساب ایران نزد فیفا و ای‌اف‌سی معلوم نشده است.

زمانی که مارک ویلموتس مربی منتخب مهدی تاج فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت 6.5 میلیون یورو محکوم کرد، مهدی تاج به دلیل بیماری استعفا داد. در فدراسیون بعدی (عزیزی‌خادم) با ارجاع پرونده به cas و تلاش دو وکیل ایرانی (وثوق‌احمدی و رفیعی) به همراه یک وکیل اسپانیایی مبلغ 6.5 میلیون یورو به 3.5 میلیون یورو کاهش یافت.

در ماه‌های گذشته که بحث پرداخت بدهی دوباره داغ شد تاج گفت بدهی از حساب‌های ایران در فیفا پرداخت شده است. از طرفی حسابرس می‌گوید دارایی‌های ایران نزد فیفا و ای‌اف‌سی مشخص نیست که نشان می‌دهد فدراسیون برای استعلام این درآمدها اقدامی نکرده است. در‌حالی که این کار با ارسال یک نامه ساده صورت می‌گرفت. البته میزان دارایی‌های ایران نزد فیفا تقریبا مشخص است. در زمان فدراسیون قبلی (عزیزی‌خادم) مبلغ 16 میلیون یورو بابت صعود به جام جهانی و جام ملت‌های آسیا به فوتبال ایران رسید و باشگاه‌های ایرانی هم بابت حضور در لیگ قهرمانان آسیا درآمدهایی داشته‌اند. همین‌طور حضور تیم ملی ایران در دوره اخیر جام ملت‌های آسیا که البته با ناکامی همراه بود درآمدهایی را به دنبال داشته که تکلیف‌شان نامشخص است. 

می‌توان گفت اگر ادعای فدراسیون در مورد پرداخت بدهی ویلموتس درست بود این مساله در حسابرسی فدراسیون می‌آمد اما حالا که نیامده نشان می‌دهد ویلموتس همچنان بیکار نشسته و با سود 6درصدی شاهد افزایش طلبکاری‌اش از فدراسیون فوتبال ایران است! رقمی که به همراه طلب دستیاران ویلموتس به اضافه بدهی داخلی فدراسیون به شرکت پتروشیمی فن‌آوران احتمالا مجموع بدهی‌های فوتبال ایران را که مسببش رییس فعلی فدراسیون است به عدد باورنکردنی نیم همت (500 میلیارد تومان) می‌رساند.

اینکه چرا فدراسیون اجازه نمی‌دهد اعضای مجمع میزان دارایی‌های فوتبال را بدانند جای سوال دارد. همین‌طور اینکه چرا با وجود چنین وضعیتی هیچ‌کس افراد دست‌اندرکار آن پرونده را بازخواست نمی‌کند آن‌هم بعد از گذشت این همه سال واقعا جای تعجب دارد. همین چند روز پیش کارلو آنجلوتی سرمربی بزرگ رئال‌مادرید در پرونده فرار مالیاتی به 5 سال حبس در اسپانیا محکوم شد. اما گویا در ایران عده‌ای مصونیت آهنین دارند! 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها